Wymiana taboru, modernizacja przystanków, dodatkowe windy i rampy w metrze – w ten sposób Zarząd Transportu Miejskiego od lat likwiduje bariery architektoniczne i reaguje na potrzeby osób niepełnosprawnych.
Okazją do prezentacji działań ZTM była konferencja prasowa „Likwidacja barier architektonicznych – na co wydany zostanie milion złotych”. Wzięli w niej udział m.in. Wiceprezydent m.st. Warszawy Jacek Wojciechowicz i Dyrektor Pionu Inwestycji ZTM Łukasz Puchalski. Podczas spotkania zaprezentowana została Warszawska Mapa Barier, przygotowana przez Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM). Mapa gromadzi w jednym miejscu bariery, które utrudniają poruszanie się wielu użytkownikom – niepełnosprawnym, niewidomym, osobom starszym, rodzicom z wózkami czy rowerzystom. W tym roku na likwidację przeszkód Warszawa wyda milion złotych. Przede wszystkim zlikwidowane zostaną zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, wymalowane zostaną pasy ostrzegawcze. Jednocześnie ZTM, we własnym zakresie, od lat usuwa bariery architektoniczne.
W tym roku na stacjach metra Służew i Imielin zostaną zamontowane dodatkowe windy. To część modernizacji stacji projektowanych w latach, gdy udogodnienia dla niepełnosprawnych nie były powszechne. W istniejących już windach montowane są przyciski z oznaczeniami w alfabecie Braille’a. Dodatkowe oznakowanie umieszczono też na schodach. Z kolei na peronach, umieszczone są pasy „guzków”, które ostrzegają niewidomych przed krawędzią platformy. Na wszystkich stacjach i we wszystkich pociągach metra funkcjonują zapowiedzi głosowe.
Po konsultacji z Polskim Związkiem Niewidomych i Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Laskach do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących został dostosowany Węzeł Komunikacyjny Młociny. Przyciski przywołujące windy zostały obramowane kolorem kontrastującym z otoczeniem. Schody w budynku przesiadkowym zostały oznakowano żółtymi pasami, a drzwi – pasem kontrastującym z kolorem klamki i kolorem ściany.
Wszystkie pociągi metra, Szybkiej Kolei Miejskiej i autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę. Od 2007 r. Miejskie Zakłady Autobusowe kupiły 846 fabrycznie nowych pojazdów i planuje zakup kolejnych 85 sztuk. Nowe autobusy wyposażone są w żółte poręcze, widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, pochylnie wjazdowe i specjalne miejsca wewnątrz pojazdu dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Miejsca dla niepełnosprawnych, osób starszych, osób z małymi dziećmi i wózków dziecięcych oznaczone są specjalnymi, czytelnymi piktogramami.
Kompleksowo modernizowane są tory i przystanki tramwajowe. Na platformach – m.in. na Trasie W-Z, w al. Zielenieckiej i ul. Targowej – budowane są rampy wjazdowe i układana nawierzchnia sygnalizująca zbliżanie się do krawędzi. Dziś ponad 40% przystanków dostosowanych jest do obsługi osób niepełnosprawnych, a ich wysokość została dostosowana do pojazdów niskopodłogowych. System Informacji Pasażerskiej na wybranych platformach może też, na żądanie, emitować komunikaty głosowe. Tramwaje Warszawskie kupują teraz tylko pojazdy niskopodłogowe – do 2022 r. TW chcą kupić jeszcze 120 tramwajów, co pozwoli na wycofanie z ruchu około 270 składów starego typu. Nowe wagony będą miały zmodyfikowaną konstrukcję pudła, dzięki czemu szczelina między peronem a wejściem do tramwaju będzie mniejsza niż dotychczas.
Nie tylko infrastruktura
Kierowcy komunikacji miejskiej są szkoleni, by w razie potrzeby, pomóc osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Osoby niewidome i niepełnosprawne, chcąc zatrzymać autobus na przystanku „na żądanie”, nie muszą podnosić ręki – kierowca, widząc taką osobę, musi się bezwzględnie zatrzymać.
ZTM przeprowadził też dwie kampanie społeczne. Akcja „Przyjacielu, ustąp miejsca” miała na celu uwrażliwienie pasażerów na potrzeby osób z niepełnosprawnością podczas podróży środkami transportu zbiorowego. „Warszawska Linia Edukacyjna” była skierowana do najmłodszych pasażerów – miała na celu wytworzenie bezpiecznych ale i prospołecznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej.
www.ztm.waw.pl