Dzieci myślą błędnie o świecie, a dorośli o ich umysłach. Brak właściwego zrozumienia umysłowości dziecka powoduje fałszywe przekonania o motywach określonych zachowań u dzieci. Dotyczy to zarówno nabywania przez dziecko umiejętności w toku rozwoju, jak i przyczyn nieodpowiednich zachowań, powodujących problemy wychowawcze.
Kilka przykładów, na to, że dorośli tak samo nie rozumieją dzieci, jak one oczekiwań dorosłych. Jak dorośli mogą wierzyć, że dzieci uczą się mowy poprzez naśladowanie tego, co słyszą od innych? Przecież pierwsze artykulacje to gaworzenie i ciągi sylab, a takich wypowiedzi dziecko z pewnością nie słyszy w swoim otoczeniu. Skąd wzięło się przekonanie, że dzieci w swoich rysunkach tylko kopiują rzeczywistość i nie są jeszcze kreatywne? Każdy maluch rysuje człowieka w postaci głowonoga (kółko – głowa, kreski – nogi), chociaż nigdy takiej postaci nie widział.
Podobnie błędnych jest wiele przekonań dorosłych na temat udziału nowych technologii w życiu dziecka. Wielu rodziców jest skłonnych przyznać, że dzieci mają jakieś szczególne, prawie wrodzone, upodobanie do tabletów, smartphone’ów, laptopów. Zapominają ile razy sami, nie mając innych zabawek, a chcąc zająć uwagę malucha, dawali mu swój telefon, włączali bajkę na laptopie, pokazywali grę na tablecie. On jako pojętny uczeń zrozumiał, że to jest ważne dla rodziców i dalej kopiuje ich zachowania, domagając się tych właśnie rozrywek. Oczywiście zabawy przy wykorzystaniu tych sprzętów są atrakcyjne dla dzieci, bo obrazy są kolorowe i dynamiczne, a dźwięki wyraziste i rytmiczne. Natomiast przekonanie, że „tylko w taki sposób mogę się dobrze bawić” to kopia zachowań dorosłych.
O programie „Mistrzowie Kodowania Junior”
Program „Mistrzowie Kodowania Junior”, organizowany przez Samsung Electronics Polska, ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci, naukę logicznego myślenia, zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie, kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych oraz poprzez aplikację „Junior Scratch” opracowaną przez Massachusetts Institute of Technology specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 3-6 lat.