W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. W tym roku wzięło w nim udział blisko 100 000 dzieci ze szkół podstawowych w całej Polsce. Najmłodsi uczniowie odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać. Wyniki testu wyraźnie wskazują zagadnienia, z którymi dzieci radzą sobie najlepiej, jak i te wymagające od opiekunów dalszych działań edukacyjnych, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa najmłodszych.
Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa już od 8 lat stanowi bardzo ważny element akcji edukacyjnej – Akademia Bezpiecznego Puchatka – realizowanej pod patronatem honorowym Komendanta Głównego Policji oraz Kuratoriów Oświaty. Przygotowany został w atrakcyjnej, multimedialnej formie, we współpracy z ekspertami, m. in. z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Najmłodsi uczniowie, pod opieką nauczycieli i rodziców, odpowiadali na 15 pytań obejmujących m. in. zagadnienia dotyczące bezpiecznych zachowań na drodze, w szkole, podczas zabawy, samodzielnego pobytu w domu, w czasie korzystania z Internetu czy w trudnych sytuacjach społecznych, np. związanych z przemocą. Dla dzieci była to okazja nie tylko do sprawdzenia, ale też utrwalenia wiedzy zdobytej podczas specjalnych zajęć poświęconych tematyce bezpieczeństwa. Z kolei rodzice, nauczyciele i opiekunowie poznali dzięki wynikom testu zagadnienia, nad którymi jeszcze należy z dzieckiem szczególnie uważnie popracować, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zachowa się prawidłowo w konkretnej, trudnej sytuacji.
Wyniki Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa
Obszarem, który przy wypełnianiu testu sprawił pierwszakom najmniej problemów była tematyka związana z poruszaniem się po drogach. Aż 90% znało prawidłową odpowiedź na pytanie o to, dlaczego należy stosować elementy odblaskowe po zmroku, a 89% badanych wie, że w samochodzie zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa. 89% dzieci zna też zasady korzystania z sygnalizacji świetlnej. Najmłodsi użytkownicy dróg wiedzą również, że przed każdą wycieczką rowerową trzeba sprawdzić, czy rower jest sprawny i założyć kask oraz kamizelkę odblaskową (wskazało tak 88% badanych dzieci). Jednak, mimo generalnie dobrej znajomości zasad bezpieczeństwa na drogach, to właśnie w tej kategorii znalazło się pytanie, które sprawiło pierwszoklasistom najwięcej kłopotu. Tylko bowiem 74% wie, którą stroną pobocza lub jezdni należy się prawidłowo poruszać, gdy nie ma chodnika.
Innym zagadnieniem, które powinno zwrócić uwagę rodziców i opiekunów było pytanie o zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Tylko 82% poprawnych odpowiedzi padło na pytanie o to, co należy zrobić, gdy ktoś poznany w Internecie chce się z dzieckiem spotkać lub uzyskać od niego dane. To szczególnie niepokojące, ponieważ z urządzeń podłączonych do Internetu korzystają już coraz młodsze dzieci, a osób o złych zamiarach, chcących wykorzystać ich naiwność wciąż nie brakuje. Jeśli natomiast chodzi o sytuacje szczególnego zagrożenia życia czy zdrowia, takie jak np. pożar, dzieci na szczęście zwykle wiedzą gdzie szukać pomocy. 87% badanych doskonale zna telefon alarmowy 112. 86% rozróżnia także numery odpowiednich służb i wie, gdzie zadzwonić w czasie nieszczęśliwego zdarzenia. Rodziców zapewne ucieszy też fakt, że większość dzieci (87%) nie wpuści do domu obcej osoby nawet, jeśli wygląda i zachowuje się przyjaźnie i wie, że nie należy bawić się nożem czy zapałkami (wskazało tak 88% dzieci).
Na uwagę dorosłych zasługują natomiast odpowiedzi, jakich dzieci udzieliły na pytanie dotyczące trudnych sytuacji społecznych związanych z przemocą, gdy np. ktoś je obraża, wyśmiewa lub chce odebrać im ich własność. Mimo tego, że większość (87%) wie, iż w przypadku spotkania się z przemocą należy powiadomić rodziców lub wychowawców, niepokojący jest fakt, że pozostała część nie znała odpowiedzi albo zdecydowała, aby o tego rodzaju sytuacji nie mówić zupełnie nikomu lub ewentualnie także zareagować przemocą i np. odebrać coś atakującemu. Dla rodziców to wyraźny sygnał, by szczególnie dobrze przyglądali się np. zmianom w zachowaniu dziecka, z kolei dla nauczycieli, aby byli wyjątkowo wyczuleni na tego typu sytuacje w swoich placówkach.
Zarówno wysoka frekwencja, jak i same wyniki testu pokazują jak ważna i potrzebna jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznych zachowań w najróżniejszych sytuacjach życiowych. Odpowiedzi uczniów wyraźnie wskazują, że wciąż należy pracować z nimi nad kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni czy w zakresie relacji społecznych. Oczywiście nie oznacza to jednocześnie, że można zaniedbać tematy, w których dzieci poradziły sobie lepiej. Bardzo ważne jest też współdziałanie i kontakt ze sobą wszystkich dorosłych zaangażowanych w proces wychowania, a więc zarówno rodziców, jak też nauczycieli czy innych opiekunów dziecka.
Podsumowując tegoroczną edycję akcji Akademia Bezpiecznego Puchatka oraz wyniki Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej firmy Maspex powiedziała – Wysoka frekwencja w tegorocznej edycji Testu bardzo nas cieszy. Dziękujemy za duże zaangażowanie wszystkich dzieci, nauczycieli oraz rodziców uczniów biorących udział w naszej akcji. Mam nadzieję, że zdobyta w czasie zajęć Akademii Bezpiecznego Puchatka wiedza na trwałe zapadnie dzieciom w pamięć i pomoże jak najlepiej poradzić sobie w potencjalnie trudnej sytuacji. Już dzisiaj zapraszamy wszystkie szkoły do udziału w kolejnych edycjach programu.