Dlaczego misie polarne są białe? Do czego służą rakiety śnieżne? Czy podczas srogiego mrozu można suszyć ubranie na dworze? Jak zimno może być w najzimniejszym miejscu we Wszechświecie? Dlaczego grzałka w czajniku elektrycznym jest na dnie, a w domu mamy „ogrzewanie podłogowe” a nie „sufitowe”? Na te i inne pytania słuchacze usłyszą odpowiedzi podczas pierwszego wykładu w II semestrze poświęconego cieple i temperaturze, który poprowadzi fizyk i popularyzator nauki Marcin Paweł Sadowski.
Oprócz fizyki program semestru wiosennego przewiduje wykłady z takich dziedzin jak: fizyka, neuronauka, filozofia, literatura, matematyka, aktorstwo, astronomia, filmoznawstwo. Będziemy gościć między innymi reżysera i autora książek dla dzieci Macieja Wojtyszko, astronoma dr Stanisława Bajtlika czy neurobiologa dr Pawła Boguszewskiego.
Wiedzę zdobytą na wykładach młodzi słuchacze mogą pogłębiać na zajęciach fakultatywnych:
Akademia Młodego Europejczyka. Zajęcia połączone z nauką języków obcych, w trakcie których dzieci zapoznają się z bogactwem kulturowym krajów UE. Ponadto poszerzają swoją wiedzę z zakresu geografii, historii, WOS-u oraz rozwijają zdolności manualne, plastyczne i muzyczne.
Klub Małego Einsteina. Uczestnicy zajęć zgłębiają tajniki chemii, fizyki oraz techniki, odkrywając prawa natury i nauki. Na każdych zajęciach dzieci wykonują własnoręcznie eksperymenty, których efekty mogą zabrać do domu. Zajęcia w laboratorium pobudzają ciekawość dziecka, zachęcają do przeprowadzania własnych badań naukowych, a przede wszystkim kształtują zamiłowanie do nauki i poznawania nowych rzeczy!
Laboratorium projektowania obrazu – zajęcia z grafiki i animacji filmowej. W trakcie zajęć uczestnicy poznają nowoczesne oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji filmowej, tworzą m.in. własne krajobrazy, zbudują wirtualny Targówek i koncepty postaci oraz zaanimują układ planetarny.
Pracownia ceramiczna. Zajęcia plastyczne, w trakcie których uczestnicy spełniają swoje twórcze fascynacje przy wsparciu doświadczonego artysty. Zajęcia rozwijają wyobraźnię przestrzenną, kreatywność oraz poprzez elementy art-terapii zmniejszają stres związany z nauką.
Dla posiadaczy indeksu w semestrze wiosennym planujemy wycieczkę do Sejmu i Senatu, gdzie po raz kolejny swoją gotowość bycia naszym przewodnikiem wyraził pan marszałek Marek Borowski oraz po raz pierwszy odwiedzimy Instytut Chemii i Techniki Jądrowej.
Działalność Bródnowskiego Uniwersytetu Dzieci przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 12 lat. Wszystkich, którzy jeszcze się zastanawiają nad zapisem serdecznie zapraszamy. Przyjdźcie 8 marca, a gwarantujemy, że z nami zostaniecie na dłużej.
Szczegółowy plan zajęć:www.dkswit.com.pl
Aktualne informacje również na facebook’u:www.facebook.com
PLAN WYKŁADÓW BRÓDNOWSKIEGO UNIWERSYTETU DZIECI
II SEMESTR, ROK 2013/2014
8 marca
Dziedzina: Fizyka
Temat: Fizyk na zimowisku
Dlaczego misie polarne są białe? Do czego służą rakiety śnieżne? Czy podczas srogiego mrozu można suszyć ubranie na dworze? Jak zimno może być w najzimniejszym miejscu we Wszechświecie? Dlaczego grzałka w czajniku elektrycznym jest na dnie, a w domu mamy „ogrzewanie podłogowe” a nie „sufitowe”? Na te i inne pytania uzyskasz odpowiedzi podczas wykładu poświęconego cieple i temperaturze.
Wykładowca: Marcin Paweł Sadowski
Fizyk, popularyzator nauki, organizator wystaw interaktywnych, wykładowca na Wydziale Fizyki oraz szkoleniowiec i trener. Współautor książki „Eksperymenty. Fascynujące doświadczenia do przeprowadzenia w domu” zawierającą doświadczenia i eksperymenty z fizyki dla dzieci
22 marca
Dziedzina: Neuronauka
Temat: Czy nasz mózg ma coś ze szczura, czyli ewolucja układu nerwowego.
Wykładowca: dr Paweł Boguszewski
Neurobiolog, pracowink Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się badaniem neurofizjologicznych podstaw zachowań emocjonalnych.
12 kwietni
Dziedzina: Filozofia
Temat: Jaka jest różnica między sztucznym a naturalnym?
W trakcie wykładu zastanowimy się nad tym, co to znaczy, że coś jest „naturalne” i co, że „sztuczne”. Na czym polega różnica miedzy jednym a drugim i czy w ogóle możliwe jest jej ustalenie? Przyjrzymy się, jak filozofowie w historii usiłowali rozwiązać ten dylemat. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czemu ludziom tak bardzo zależy na tym, aby odróżniać „sztuczne” od „naturalnego”.
Czy spożywanie posiłku za pomocą noża i widelca jest naturalne, czy może jednak sztuczne? Czemu niektórym ludziom smakuje szpinak, a innym nie – czy to sprawa wychowania, czy natury? A śmiech – czy jest czymś wrodzonym, czy może wyuczonym?
Wszystkie te zagadnienia postaramy się wspólnie rozważyć i poszukać na nie odpowiedzi w trakcie wykładu.
Wykładowca: dr Michał Kacprzak
Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, nauczyciel historii, bibliotekarz.
26 kwietnia
Dziedzina: Literatura
Temat wykładu przedstawimy w marcu
Wykładowca: Maciej Wojtyszko
Wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Dziekan Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. Członek Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Warszawie.
Autor książek dla dzieci i młodzieży (Antycyponek, Synteza (nakręcił na początku lat 80. film na jej podstawie), Bromba i inni, Tajemnica szyfru Marabuta, Bambuko czyli skandal w Krainie Gier, Saga rodu Klaptunów Bromba i filozofia, komiksów Szczyty wtajemniczenia, czyli sabaty i posiedzenia oraz Trzynaste piórko Eufemii.
10 maja
Dziedzina: Matematyka
Temat: Ze statystyką za pan brat czyli nie taka statystyka straszna jak ją malują
W trakcie wykładu dowiecie się czym zajmuje się statystyka. Odpowiemy na pytania kim jest statystyk, na czym polega jego praca oraz czym statystyk różni się od wróżki. Podczas wykładu przeprowadzimy przykładowe badania statystyczne. Wspólnie zastanowimy się nad tym czy można ufać w wyniki tych badań i jak można je wykorzystać. Dowiemy się kim jest statystyczny Polak i spróbujemy go lepiej poznać. Studenci, wzorem uczestników „Familiady”, będą próbowali odgadnąć nierzadko zaskakujące wyniki różnych ciekawych badań statystycznych dotyczących Polaków. Na przykład spróbujemy zgadnąć jaki przedmiot w szkole, poza wychowaniem fizycznym, uczniowie lubią najbardziej. Sprawdzimy przy okazji czy studenci Uniwersytetu Dzieci różnią się istotnie statystycznie od pozostałych dzieci.
Wykładowca: dr Krzysztof Bryś
Prodziekan Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych. Stara się aktywnie brać udział w popularyzowaniu matematyki. Prowadził zajęcia dla dzieci i młodzieży w każdym wieku ale również dla studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Słuchaczami wykładów, podczas których w niekonwencjonalny sposób stara się prezentować matematykę, były osoby w wieku od lat 3 do 103. Jest współorganizatorem MiNI Akademii Matematyki czyli cyklu zajęć z matematyki dla młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych organizowanych przez Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych na Politechnice Warszawskiej. Jego matematyczne zainteresowania to teoria grafów, kombinatoryka, rachunek prawdopodobieństwa, statystyka oraz matematyczne podstawy informatyki.
24maja
Dziedzina: Aktorstwo
Temat: Kulisy pracy aktora, czyli od dubbingu po pracę na teatralnych deskach.
Wykładowca: Katarzyna Makuch
7 czerwca
Dziedzina: Astronomia
Temat: Kosmiczne zoo
Wykładowca: dr Stanisław Bajtlik
Astrofizyk, pracownik Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN, w Warszawie.
Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych i popularnonaukowych oraz książki Kosmiczny alfabet. Zajmuje się popularyzacją nauki. Artykuły popularne publikował m.in. w Świecie Nauki, Spectrum der Wissenschaft, Wiedzy i Życiu, Polityce, Gazecie Wyborczej, Postępach Fizyki, Młodym Techniku, Postępach Astronomii, Akademii. Był autorem całorocznego, codziennego cyklu audycji nadawanych w 2000 roku przez Polskie Radio Bis „Kosmiczne związki”. Wraz z Arkadiuszem Orłowskim prowadził w latach 2005-2007 program popularnonaukowy w TVP1 „Symulator faktu”.
21 czerwca
Dziedzina: Filmoznawstwo
Temat: Jak powstaje film animowany?
Oglądając film animowany dajemy się ponieść emocjom, identyfikujemy z bohaterami, bawimy. Jeśli film jest udany, 90 minut projekcji mija jak z bicza strzelił. Ale gotowa animacja to wielomiesięczny, a często nawet wieloletni efekt pracy kilkuset osób. Poznamy kolejne etapy powstawania filmu, od pomysłu, przez scenariusz, storyboardy, techniki animacji po montaż i nagrywanie dźwięku oraz efektów dźwiękowych. Zobaczymy pierwsze filmy animowane i dowiemy się, jaka jest różnica między filmem rysunkowym a wygenerowanym w komputerze. Wykład będzie ilustrowany fragmentami gotowych filmów oraz zdjęciami z prac nad nimi. Dzięki temu będzie można zobaczyć jaka jest różnica między projektami a końcowym rezultatem.
Wykładowca: Jacek Dziduszko
Filmoznawca, animator kultury, dziennikarz filmowy, działacz ruchu klubowego, organizator i bywalec festiwali filmowych.