Nowy cykl rusza spotkań już w marcu w Muzeum Fryderyka Chopina. Zapraszamy w każdy wtorek o godz. 18 na spotkania, wykłady, czytania z dużą dawką muzyki na żywo w czterech odsłonach.
3 marca
Chopin i początki nowoczesności: Geniusz Celebryta
prowadzenie: Dorota Sobstel
10 marca
Próby czytane. Chopin na 250-lecie teatru publicznego w Polsce:
»Lato w Nohant« Jarosława Iwaszkiewicza
prowadzenie: Katarzyna Marzęcka, opieka reżyserska: Szymon Waćkowski
17 marca
Konkurs Chopinowski. Scena, Foyer, Kulisy:
Skąd wiadomo jak grać Chopina?
prowadzenie: Agata Mierzejewska
24 marca
Sztuka słuchania:Chopin śni o Polsce. »Nokturn g-moll« op. 15 nr 3 prowadzenie: Paweł Siechowicz, Natalia Czekała, Łukasz Krupiński
Wstęp wolny
Muzeum Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 1
www.chopin.nifc.pl
Szczegółowy opis:
3 marca
Chopin i początki nowoczesności: Geniusz Celebryta
prowadzenie: Dorota Sobstel
W trakcie spotkania przybliżymy koncept geniuszu w soczewce historyczno-socjologicznej, przyjrzymy się XIX-wiecznemu celebrycie oraz dowiedziemy znaczenia gruźlicy, na którą chorował Chopin, w historii kultury. Zaprezentujemy wybrane fragmenty korespondencji Fryderyka Chopina, utworów poetyckich, prozy poetyckiej oraz prozy naukowej (m. in. wiersze Cypriana Kamila Norwida Fortepian Chopina, Czarne kwiaty, eseje Stanisława Przybyszewskiego O psychologii jednostek oraz Karola Szymanowskiego Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej).
10 marca
Próby czytane. Chopin na 250-lecie teatru publicznego w Polsce:
»Lato w Nohant« Jarosława Iwaszkiewicza
prowadzenie: Katarzyna Marzęcka, opieka reżyserska: Szymon Waćkowski
Nohant, niewielka miejscowość w centralnej Francji, gdzie gromadzi się kulturalna socjeta Paryża oraz polscy przyjaciele Chopina. W posiadłości George Sand, pisarki, emancypantki, towarzyszki życia polskiego kompozytora muzyka jest stale obecna. Proces twórczy Chopina staje się jednym z bohaterów tekstu. W tym miejscu artysta tworzy m.in. Balladę As-dur op. 47 i Barkarolę Fis-dur op. 60.
Miejsce tętni życiem i inspiruje, odwiedzane jest przez wielkoformatowych artystów, uczennice i przyjaciół Chopina. Poznajemy ich w momencie schyłkowym, gdy rozczarowani żegnają się lub są wypędzani z Nohant przez gospodynię. Centralną postacią dramatu jest George Sand. Zaborcza i despotyczna matka ingerująca w życie osobiste swoich dzieci i surowo oceniająca talent pianistyczny córki. Artystka, która powiada, że czasem miłość istnieje tylko po to, aby stać się pretekstem do dzieła sztuki. Kompozytor zostaje przez nią zredukowany do roli trzeciego dziecka, gdy związek się kończy. W jego muzyce dostrzega ona głównie krew i melancholię, zaś Polaków ocenia jako przewrażliwiony naród.
Czytanie fragmentów dramatu Jarosława Iwaszkiewicza z udziałem znakomitych aktorów pozwoli nam odkryć skomplikowany związek dwojga kochanków, a także relacje łączące Chopina i syna George, Maurycego, pisarkę i jej córkę Solange. Przyjrzymy się ukrywanym namiętnościom i tłumionym frustracjom pary oraz przyjaciół odwiedzających Nohant. Serdecznie zapraszamy na czytanie dramatu najczęściej inscenizowanego w historii utworów scenicznych poświęconych Chopinowi pod opieką reżyserską Szymona Waćkowskiego z muzyką na żywo.
Obsada: Chopin – Dobromir Dymecki, George Sand – Anna Moskal, Maurycy – Maciej Cymorek (Akademia Teatralna), Solange – Oriana Soika, Wodziński – Michał Napiątek, Clesinger – Radomir Rospondek, Rozjerka – Sonia Roszczuk , Augustyna – Martyna Trawczyńska (Akademia Teatralna)
17 marca
Konkurs Chopinowski. Scena, Foyer, Kulisy:
Skąd wiadomo jak grać Chopina?
prowadzenie: Agata Mierzejewska
Jako Polacy intuicyjnie zastrzegamy sobie „jedyne słuszne” wyczucie chopinowskiego stylu, przewodniczącymi jury byli zawsze Polacy, a jednak zwycięzcy Konkursu to wciąż grono międzynarodowe. Spotkania będą okazją do przyjrzenia się genezie Konkursu, sposobowi oceny uczestników oraz sylwetkom jego wielkich Wygranych i Przegranych. Przed zbliżającą się XVII edycją Konkursu (październik 2015), dowiemy się, co myślą dziś o nim jurorzy i pianiści.
24 marca
Sztuka słuchania:Chopin śni o Polsce. »Nokturn g-moll« op. 15 nr 3 prowadzenie: Paweł Siechowicz, Natalia Czekała, Łukasz Krupiński
Przedziwny to nokturn, który w mazurkowym rytmie rubato rozsnuwa wzlatującą melodię, by zawiesić ją w połowie na wysokim dźwięku, bez rozwiązania… Owo przeciąganie trwania dźwięku melodii aż do jego naturalnego, pełnego wybrzmienia zwracało uwagę już współczesnych Chopinowi komentatorów tego dzieła. W punkcie wyjścia Chopin przykuwa więc uwagę słuchacza charakterystyczną figurą, wynalezioną na potrzeby tej właśnie kompozycji. Dalej znów zaskakuje, gdy po długo przygotowywanej kulminacji wprowadza chorałową fakturę, budując nastrój religijnego uniesienia. Zakończenie przynosi kolejne zaskoczenie – na powierzchni chorału znów słyszymy jak gdyby mazurka, i nagle, niemal bez przygotowania, Chopin zostawia nas z toniką w odmienionym trybie durowym. Prosta, lecz misterna, muzyczna narracja otwiera przed nami pole do interpretacji. Pieśń nocy, polski mazurek, religijna podniosłość – elementy te układają się w spójną całość. Chopin śni wraz ze swoimi słuchaczami sen o ojczyźnie. Jaki jest to sen?