Majówka, wakacje za granicą? Bilet lotniczy można już zarezerwować za pomocą kilku kliknięć. Jednak jeśli wystąpi błąd, opłaty za zmianę mogą być wysokie! Postępuj zgodnie z radami Europejskiego Centrum Konsumenckiego (przy UOKIK), aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas rezerwacji podróży!
Wskazówki dotyczące rezerwacji lotu
Przed potwierdzeniem rezerwacji, upewnij się, że nie ma w niej błędu. Pamiętaj, że kupując bilet lotniczy nie przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
- Porównaj oferty. Bilet, który jest na pierwszy rzut oka najtańszy, może się okazać droższy po dodaniu usług dodatkowych (np. miejsca obok towarzysza podróży, czy bagażu rejestrowanego).
- Upewnij się, że wybrałeś właściwy termin lotu.
- Sprawdź, czy imiona i nazwiska pasażerów zostały wpisane poprawnie? Każda późniejsza modyfikacja rezerwacji jest najczęściej płatna. Wpisując imię i nazwisko – unikaj polskich znaków.
- Czy bagaż nadawany jest wliczony w cenę biletu? W ramach niskich cen linie lotnicze często oferują bagaż rejestrowany za dodatkową opłatą.
- Jeśli planujesz zarezerwować kilka lotów osobno, daj sobie wystarczająco dużo czasu na przesiadkę. Pamiętaj! Jeżeli przeloty nie były kupione w ramach jednego biletu, w przypadku zmiany planu któregoś odcinka lotu, nie będzie Ci przysługiwać prawo do bezpłatnej zmiany pozostałych lotów.
- Poznaj swoje prawa! W przypadku odwołania/opóźnienia lotu lub niewpuszczenia na pokład może Ci przysługiwać odszkodowanie. Więcej o Twoich prawach: https://konsument.gov.pl/opozniony-odwolany-lot/
Uważaj na ukryte koszty biletów lotniczych
Zasadniczo linie lotnicze, biura podróży, czy pośrednicy, którzy sprzedają bilety lotnicze w Unii Europejskiej, muszą wskazywać na początku procesu rezerwacji ostateczną cenę (z uwzględnieniem wszystkich podatków).
W praktyce jednak jest kilka ukrytych kosztów, które mogą podnieść cenę biletu lotniczego. Poniżej ich przykłady.
Ubezpieczenie od rezygnacji z podróży
Sprawdź, czy nie jest automatycznie zaznaczone w Twojej rezerwacji. Jeśli tego nie usuniesz, zostanie naliczona opłata w wysokości około kilkunastu euro, za którą trudno później uzyskać zwrot pieniędzy.
Opłata za bagaż
Każda firma ma swoje własne zasady przewozu bagażu.
Jeśli chodzi o bagaż podręczny, jest on bezpłatny w większości linii lotniczych. Warto jednak mieć na uwadze, że wymiary bezpłatnego bagażu mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Sprawdź rozmiar i dozwoloną wagę w Ogólnych Warunkach Przewozu danej linii.
Za bagaż rejestrowany, czy duży bagaż podręczny niektóre linie pobierają opłatę. Jej wysokość może również uzależniona od sezonu, czy wybranej trasy.
Drukowanie kart pokładowych
Wiele firm oferuje odprawę online. Wówczas musisz samodzielnie wydrukować kartę pokładową lub zapisać ją w smartfonie. W przeciwnym razie linia lotnicza może pobrać opłatę za wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku (nawet około 40 EUR).
Wybór miejsca
Miejsca w samolocie stały się płatne w wielu liniach lotniczych. Jeśli podróżujesz z kilkoma osobami i chcecie usiąść obok siebie, być może będziecie musieli za to dodatkowo zapłacić.
Opłaty pośredników
Kupując bilet lotniczy na stronie serwisu pośredniczącego, cena może zawierać opłatę za pośrednictwo w zakupie biletu (service fee).
Ponadto, część pośredników w przypadku konieczności późniejszego kontaktu z linia lotniczą, pobierają dodatkowe opłaty. Niektórzy oferują zapłacenie określonej kwoty z góry, w celu uniknięcia naliczenia tego typu opłat manipulacyjnych później. Upewnij się, co obejmuje cena biletu lotniczego oraz dodatkowo płatnych usług.
Zakaz pobierania opłat od środków płatniczych
Dodatkowe opłaty za płatność kartą kredytową, przelewem bankowym lub poleceniem zapłaty są zabronione w całej Unii Europejskiej (Dyrektywa o usługach płatniczych 2).
Rezygnacja z lotu
Jeżeli nie jesteś pewny terminu podróży i chcesz się zabezpieczyć na wypadek rezygnacji z lotu – możesz kupić bilet w taryfie umożliwiającej zmiany. Taki bilet będzie jednak droższy! Przed zakupem, zapoznaj się z warunkami danej taryfy lub usługi umożliwiającej zmiany. Istnieje również możliwość wykupienia ubezpieczenia na wypadek rezygnacji. Sprawdź dokładnie jego warunki.
Problem
W przypadku problemów z przedsiębiorcą (linią lotniczą, pośrednikiem, biurem podróży), zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim, działającym przy UOKIK:
https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Dodatkowe informacje:
Europejskie Centrum Konsumenckie
Tel.: 22 55 60 473
E-mail: joanna.izdebska@konsument.gov.pl
Twitter: @ECCPoland
Facebook: @Europejskiecentrumkonsumenckie
Aplikacja ECC-Net Travel
konsument.gov.pl