Niewydanie paragonu, pobieranie opłaty bez włączonego taksometru, niezdany egzamin z topografii miasta – to najczęstsze naruszenia ujawnione podczas kontroli organizowanych wspólnie przez Urząd m.st. Warszawy, służby podległe wojewodzie mazowieckiemu oraz kontrolę skarbową.
W pierwszym półroczu sprawdzono 1595 stołecznych przewoźników. Działania będą kontynuowane w kolejnych miesiącach. Po ulicach Warszawy jeździ obecnie 10 097 taksówek (dane na 30 czerwca br.).
– Zależy nam na jak najwyżej jakości usług taksówkarskich w stolicy. Wprawdzie problemy dotyczą marginalnej części rynku, jednak cierpi na tym wizerunek wszystkich. Dlatego już od kilku dobrych lat prowadzimy nasilone kontrole i współpracujemy w tym zakresie ze służbami podległymi wojewodzie oraz samymi taksówkarzami, eliminując wszelkie nieuczciwe praktyki – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Przedstawiciele: mazowieckiej inspekcji handlowej, inspekcji transportu drogowego, Urzędu Kontroli Skarbowej, straży miejskiej i policji odwiedzili miejsca, na które najczęściej skarżą się pasażerowie. Sprawdzano m.in. oznakowanie pojazdów (np. czy widoczna jest informacja o cenie), prawidłowość działania taksometrów oraz legalność prowadzenia działalności.
W sumie w pierwszej połowie roku kontrolą objęto 1595 przewoźników. Wystawiono 405 mandatów na kwotę 44 tys. zł. za naruszenia: ustawy prawo o ruchu drogowym, ustawy o cenach oraz przepisów karno-skarbowych i przepisów prawa miejscowego. Urząd m. st. Warszawy wygasił 32 licencje, udzielił taksówkarzom 246 ostrzeżeń i wydał 46 decyzji cofających licencję. Oprócz tego wysłano do policji 12 „żądań ścigania” za bezprawne używanie barw i herbu m.st. Warszawy.
W wyniku zaplanowanych wspólnych działań kontrolnych pracowników ratusza z policją, wojewódzkim inspektoratem transportu drogowego, mazowiecką inspekcją handlową, Urzędem Kontroli Skarbowej i strażą miejską przeprowadzono 547 kontroli na drodze – stwierdzając 159 nieprawidłowości. Najczęstsze dotyczyły kierowania pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta (71 osób), nierejestrowania usługi na kasie fiskalnej (40 przypadków). Inspekcja handlowa stwierdziła 8 przypadków niewydania paragonów z kasy fiskalnej, a przewoźnicy 3 razy zawyżyli należność za usługę.
Wsiadając do taksówki warto zwrócić uwagę na:
– prawidłowe oznakowanie taksówki, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy;
– w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu;
– w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat według wzoru.
Zawsze należy zachować paragon za wykonany przejazd – w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.
www.um.warszawa.pl