Warszawa przygotowuje się do znaczącego rozszerzenia Strefy Czystego Transportu (SCT), jednak nie bez kontrowersji. Proces konsultacji społecznych wzbudza dyskusje o braku pełnego referendum i możliwych konsekwencjach finansowych dla wielu mieszkańców.
Po serii konsultacji i analiz, plany dotyczące SCT w Warszawie nabierają coraz bardziej realnych kształtów. Projekt zakłada znaczne rozszerzenie obszaru strefy, obejmujące kluczowe dzielnice miasta takie jak Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, a także znaczną część Ochoty, Pragi Południe, Mokotowa, i Woli..
Krytyka skupia się przede wszystkim na procesie konsultacji społecznych. Zdaniem wielu mieszkańców, decyzje dotyczące tak znaczących zmian powinny być poprzedzone referendum, a nie tylko serią konsultacji, podczas których zgromadzono ponad 3000 uwag. Niektórzy twierdzą, że opinie i potrzeby znacznej części społeczności nie zostały w pełni uwzględnione.
Oprócz tego, zwiększenie obszaru SCT niesie za sobą konieczność dokonania znaczących zmian w życiu codziennym wielu warszawiaków. W szczególności dotyczy to konieczności wymiany pojazdów na takie, które spełniają nowe wymogi emisyjne. To może oznaczać dodatkowe obciążenie finansowe dla wielu rodzin i osób starszych, które będą musiały zainwestować w nowe samochody lub zmienić sposób poruszania się po mieście.
źródło infografik: https://um.warszawa.pl/-/strefa-czystego-transportu-wiekszy-obszar-rozwiazania-dostosowane-do-potrzeb
Rozszerzenie SCT obejmuje wprowadzenie ograniczeń wiekowych dla pojazdów, które stopniowo będą wchodzić w życie od lipca 2024 roku. Dla mieszkańców Warszawy płacących tam podatki, wprowadzenie tych limitów nastąpi później. W 2032 roku limit wieku dla pojazdów benzynowych zostanie ustalony na 17 lat, a dla Diesla na 11 lat. Tymczasem osoby spoza Warszawy oraz posiadacze pojazdów zakupionych po ustanowieniu SCT muszą dostosować się do restrykcji od początku ich obowiązywania, z początkowymi limitami wieku pojazdów ustalonymi na 27 lat dla benzynowych i 18 lat dla Diesla.
Podsumowując, rozszerzenie SCT wywołuje zaniepokojenie co do procesu decyzyjnego i jego konsekwencji dla mieszkańców. Istnieje obawa, że wprowadzane zmiany mogą być zbyt gwałtowne i nie uwzględniają wszystkich perspektyw, co zmusza do przemyślenia, jak najlepiej zrównoważyć cele ekologiczne z potrzebami społeczności.
źródło: https://um.warszawa.pl/