Generalny Inspektor Danych Osobowych wydał decyzję zakazującą prezydentowi Warszawy przekazywania i pozyskiwania danych z Krajowej Ewidencji Podatników w Ministerstwie Finansów. Decyzja tak jest bardzo niekorzystna dla warszawiaków ubiegających się o wydanie Karty Warszawiaka.
Prezydent m.st. Warszawy został zobligowany, decyzją wydaną przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia 02 października 2014, do zaprzestania przekazywania danych osobowych osób ubiegających się o „Kartę Warszawiaka” lub „Kartę Młodego Warszawiaka” do Ministerstwa Finansów w celu dokonania weryfikacji w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Równolegle decyzja zabrania pozyskiwania danych osobowych z tego rejestru.
Decyzja ta jest szczególnie niekorzystna i dotkliwa dla mieszkańców stolicy, którzy, z różnych przyczyn, nie mogą okazać deklaracji PIT (rzesza podatników, którzy PIT wysyłają pocztą), potwierdzającej fakt zamieszkiwania i rozliczania na terenie m.st. Warszawy. Osoby te, aby otrzymać hologram będą zmuszone udać się do urzędu skarbowego po zaświadczenie, które potwierdzi, iż płacą podatki w Warszawie. Wydanie takiego zaświadczenia, oprócz kwestii związanych z koniecznością wizyty w urzędzie skarbowym, niesie za sobą skutki finansowe, związane z koniecznością poniesienia kosztów niezbędnych do jego otrzymania.
Ze względu na to, że decyzja ma status natychmiastowej wykonalności, ZTM nie może już odebrać z Ministerstwa Finansów informacji zwrotnej o osobach, które złożyły wniosek o wydanie Karty Warszawiaka, i wyraziły zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w tym zakresie. Mieszkańcy będą zmuszeni zatem do potwierdzenia zamieszkania i opłacania podatków na terenie m.st. Warszawy okazując jeden ze wskazanych dokumentów potwierdzający opłacanie podatków w Warszawie.
Ponad 4 tys. osób będzie musiało zgłosić się ponownie do ZTM lub któregoś z dzielnicowych Wydziałów Obsługi Mieszkańców i potwierdzić fakt opłacania podatków w Warszawie na podstawie stosownych dokumentów, pomimo iż wnioskowały o weryfikację w Ministerstwie Finansów.
Przypominamy, iż – w momencie gdy rozpoczęła się akcja wydawania hologramów do Karty Warszawiaka – dla usprawnienia obsługi mieszkańców, oprócz możliwości wizyty w POP czy WOM z PIT, ZTM zapewnił także możliwość składania wniosków przez Internet. Umożliwiło to załatwienie formalności związanych z wyrobieniem Karty Warszawiaka podczas jednej wizyty. Cała procedura odbywała się między ZTM a ministerstwem, a mieszkaniec zapraszany był już tylko po odbiór hologramu. Współpraca między miastem a ministerstwem wynikała wyłącznie z troski o dobro i wygodę mieszkańców stolicy. Współpracę między Ministerstwem Finansów a miastem postrzegać należy jako krok naprzód w kontaktach na linii Obywatel – Państwo. Naszym celem było usprawnienie obsługi, a nie piętrzenie trudności i dodatkowej biurokracji.
Niepodważalny jest fakt, iż przesyłanie danych osobowych dotyczyło tylko osób, które wyraziły na to zgodę.
Od dnia 07 października takiej możliwości już niestety nie ma. Każda osoba wnioskująca o hologram, musi okazać dokumenty potwierdzające fakt mieszkania i płacenia podatków w Warszawie:
kopii pierwszej strony zeznania podatkowego opatrzonego prezentatą urzędu skarbowego, w którym zostało złożone zeznanie,
zaświadczenia z urzędu skarbowego potwierdzającego fakt rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z informacją o adresie zamieszkania wskazanym w złożonym do urzędu PIT,
Urzędowe Potwierdzenie Odbioru wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego – w przypadku składania PIT drogą elektroniczną.
Do 10 października wydanych zostało prawie 390 tys. hologramów.