Dzisiejszy wieczór ceremonii 22 edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2020 należał bezapelacyjnie do „Bożego Ciała” Jana Komasy. Film zgarnął aż 11 statuetek, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w historii Orłów. Po dwa przypadły filmom „Pan T.” i „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Orły Specjalne 2020 otrzymały: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Canal + od wielu lat mecenasi polskiego kina. Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Maja Komorowska.
Wieczór w Tetrze Polskim to najważniejsze wydarzenie filmowe roku, które gromadzi najlepszych polskich twórców. To również wielkie święto polskiego kina. W tym roku w konkursie o prestiżowe Orły – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt produkcji fabularnych. Finalnie wśród nominowanych w dwudziestu kategoriach znalazło się czterdzieści filmów i ich twórców. Decyzją Polskiej Akademii Filmowej w tym roku zwiększono do pięciu liczbę nominacji w każdej z kategorii. Po raz pierwszy w historii przyznano również nagrodę za „Najlepszą Charakteryzację”.
Emocji nie brakowało. Najwięcej szans w wyścigu po „polskie Oskary” wykorzystał film „Boże Ciało” otrzymując aż 11 Orłów z 15 nominacji dominując rozdanie nagród. Produkcja w reżyserii Jana Komasy, nasz tegoroczny kandydat do Oskara, zebrała m.in. nagrody w najważniejszych kategoriach: „Najlepsza główna rola kobieca”, „Najlepsza główna rola męska”, „Najlepsza reżyseria” i „Najlepszy film”. Polska Akademia Filmowa doceniła również obraz „Ikar. Legenda Mietka Kosza” w reżyserii Macieja Pieprzycy przyznając mu Orły za muzykę i dźwięk oraz film „Pan T.” w reżyserii Marcina Krzyształowicza, który zdobył Orły w kategoriach „Najlepsza scenografia” i „Najlepsze kostiumy”. Ceremonia w Teatrze Polskim miała swoje zaskakujące zwroty. Po raz pierwszy w historii Orłów wyłoniono dwóch laureatów w kategorii „Najlepsza drugoplanowa rola męska”. Pierwotnie Agata Trzebuchowska odczytała tylko jedno nazwisko jednak finalnie, Orła w tej kategorii otrzymali ex aequo Łukasz Simlat („Boże Ciało”) i Robert Więckiewicz („Ukryta gra”). Widzowie zgromadzenie w Teatrze Polskim owacją i specjalnym gestem solidarności powitali gościa specjalnego gali Orłów ukraińskiego reżysera Olega Sencowa.
Zarząd Niezależnej Fundacji Filmowej, od 22 lat organizujących prace Polskiej Akademii Filmowej zgodnie z regulaminem, postanowił o przyznaniu dwóch Orłów Specjalnych. Nagrodami wyróżnione zostały obchodzące w tym roku jubileusze 25-lecia Canal + i 15-lecia Polski Instytut Sztuki Filmowej, za niezwykły wkład w rozwój polskiego filmu. Orły odebrali Małgorzata Seck wiceprezes ds. programowych Canal+ oraz dyrektor PISF Radosław Śmigulski. Po raz pierwszy Polska Akademia Filmowa przyznała nagrodę w nowej kategorii „Najlepsza charakteryzacja”, którą otrzymał Dariusz Krysiak („Krew Boga”). Wielu wzruszeń, jak co roku, dostarczył nam Orzeł za Osiągniecia Życia, którego Krzysztof Zanussi wręczył wybitnej aktorce i pedagog Mai Komorowskiej.
Za prawidłowy przebieg procedury głosowania, jego poufność i tajność na wszystkich jego etapach, aż do momentu oficjalnego otwarcia kopert odpowiadali Piotr Wyszogrodzki i Katarzyna Podgórna, partnerzy PwC, wiodącej firmy audytorskiej, nadzorującej m.in. głosowanie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscarów. 22. Ceremonię wręczenia Orłów poprowadził Maciej Stuhr.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2020 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:
ODKRYCIE ROKU
– Mateusz Pacewicz scenariusz „Boże Ciało”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Eliza Rycembel „Boże Ciało”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Łukasz Simlat „Boże Ciało”
– Robert Więckiewicz „Ukryta gra”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Magdalena Dipont i Robert Czesak „Pan.T”
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
– „Boże Ciało”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „Tylko nie mów nikomu” reżyseria Tomasz Sekielski
NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „The Favourite” (“Faworyta”) reż. Yorgos Lanthimos (Wielka Brytania)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Mateusz Pacewicz „Boże Ciało”
NAJLEPSZA MUZYKA
– Leszek Możdżer „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
NAJLEPSZY MONTAŻ
– Przemysław Chruścielewski „Boże Ciało”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Piotr Sobociński jr. „Boże Ciało”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Wahata” (sezon 3) reżyseria Olga Chajdas, Kasia Adamik
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
– Dariusz Krysiak „Krew Boga”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Magdalena Biedrzycka „Pan T.”
NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
– Maja Komorowska
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Bartosz Bielenia „Boże Ciało”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Aleksandra Konieczna „Boże Ciało”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Jan Komasa „Boże Ciało”
NAJLEPSZY FILM
– „Boże Ciało” reżyseria Jan Komasa