Wszyscy z pewnością słyszeliśmy o fidget spinnerach – jest to zręcznościowa zabawka, która została opracowana przez amerykańską inżynier – zabawka miała na celu przede wszystkim poprawiać koncentrację oraz służyć do zwalczania niepokoju zwłaszcza u dzieci cierpiących na takie choroby jak ADHD czy autyzm. Po prawie dwudziestu pięciu latach od jej „wynalezienia”, fidget spinnery stały się prawdziwym hitem na całym świecie – zaczęły powstać fidget spinnery w najróżniejszych postaciach i wersjach kolorystycznych; nie dziwota, że zjawisko sprawiło, że popularność fidget spinnerów przełożyła się również na rynek gier komputerowych – w tym przypadku produkcji przeznaczonych na przeglądarki internetowe oraz urządzenia mobilne.
Spinz.io to wieloosobowa, przeglądarkowa gra, w której kierujemy obracającym się fidget spinnerem, a naszym zadaniem jest eliminowanie innych graczy, również reprezentowanych przez fidget spinnery na internetowej arenie. W tym celu musimy sprawić, że nasz spinner będzie poruszał się odpowiednio szybko, wielokrotnie szybciej niż spinner przeciwnika, który mamy na oku. Aby tego dokonać zbieramy porozsiewane po całej planszy różnokolorowe kropki, które nie tylko „podbijają” nasze punktowe saldo, ale również przyśpieszają obroty spinnera. Poza kolorowymi punktami na mapie znajdziemy również inne obiekty, jak na przykład niewielkie pola zasysające, w które jeśli dostanie się nasz spinner to zostanie szybko i gwałtownie wyrzucony w kierunku, którym się porusza – może to znaleźć zastosowanie, gdy chcemy błyskawicznie zaatakować przeciwnika i zrobić to dodatkowo z zaskoczenia. Możemy również nieco przyspieszyć ruchy naszego spinnera (który po planszy porusza się raczej powoli) przytrzymując lewy przycisk myszy – spinner „zablokuje się” w kierunku, w którym dotychczas się poruszał i zacznie stopniowo nabierać prędkości.
Walka z przeciwnikami, jak wspomniano wcześniej, opiera się na uderzaniu w ich spinnery naszym, odpowiednio szybko poruszającym się. Wynik takiej konfrontacji może być wieloraki: gdy różnice pomiędzy szybkościami nie są zbyt duże, spinnery odbiją się od siebie i otrzymają proporcjonalne obrażenia, a ze spinnerów graczy wypadnie chmura różnokolorowych punktów, które mogą następnie zostać zebrane przez pozostałych graczy, aby zwiększyć własną sumę punktów. W przypadku, gdy któryś ze spinnerów graczy porusza się szybciej czterokrotnie razy więcej niż spinner przeciwnika, ten drugi zostanie natychmiast zniszczony przy kontakcie, a szybszy spinner wyjdzie z takiej kolizji bez szwanku. Oznacza to, że podobnie jak w innej grze – Agar.io – musimy się pilnować, aby przypadkiem nie porwać się na o wiele potężniejszego gracza od naszego spinnera: czasami o wiele lepiej unikać konfrontacji i w spokoju zbierać punkty, aż do momentu, gdy będziemy mogli względnie łatwo eliminować słabszych graczy i stopniowo piąć się po tabeli wyników.
Sama rozgrywka może być toczona na dwa sposoby: w trybie każdy na każdego, gdzie w nieco chaotycznej rozgrywce gracze starają się objąć prowadzenie na tablicy wyników, bądź w trybie drużynowym, gdzie gracz jest losowo przydzielany do jednej z kolorowo oznaczonych drużyn i wspólnie stara się wyprowadzić swoją drużynę na prowadzenie. W tym drugim przypadku możemy również skorzystać ze specjalnego linka, którego możemy podesłać znajomym, aby wsparli nas w wirtualnej walce.
W samym Spinz.io, podobnie jak innych grach z serii.io nie musimy zakładać w żaden sposób konta ani rejestrować się, aby przystąpić do zabawy. Jedyne, co trzeba zrobić to podać nick, pod jakim chcemy być rozpoznawani w grze oraz wybrać kolor swojego spinnera (a tych mamy kilkanaście). Jeśli chcemy, możemy skorzystać z konta na portalu społecznościowym Facebook lub konta Google – wówczas zalogowanie się w taki sposób pozwoli nam na stworzenie konta, na którym będziemy mogli śledzić swoje postępy oraz zdobywać monety niezbędne do odblokowywania kolejnych skórek dla naszych spinnerów.
Na zakończenie warto dodać coś o pozostałych aspektach gry, jak oprawa graficzna oraz sterowanie. Począwszy od końca: sterowanie w Spinz.io jest dosyć banalne: wymaga wyłącznie myszki, jednakże umiejętność wykorzystywania ruchu naszego spinnera oraz wyłapanie niuansów związanych z jego zwrotnością i tak dalej może zająć dłuższą chwilę. Grafika natomiast prezentuje się dobrze – podobnie jak wśród pozostałych produkcji tego rodzaju, tak i tutaj mamy do czynienia z minimalistycznym stylem, pozbawionym efektów specjalnych, ale jednocześnie umożliwiającego łatwe odczytanie sytuacji w grze: nigdy nie zgubimy swojego spinnera na ekranie, jak też bez problemu rozpoznamy innych graczy, zwłaszcza w trybie drużynowym.