30. maja br. w auli XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie odbyła się konferencja inaugurująca program „Mama w Szkolnej Ławce”. Celem tej unikalnej w skali całej Polski akcji jest pomoc w zdobyciu wykształcenia młodym mamom, które nie mają na to własnych środków, aby mogły stworzyć swoim dzieciom prawdziwy dom i zadbać o ich lepszą przyszłość.
Problem nastoletnich mam, które zaszły w ciążę przed osiągnięciem pełnoletniości, to coraz częściej zauważalne zjawisko zarówno w Polsce, jak i w Europie. Z ostatnich danych wynika, iż ponad 8% ogólnej liczby porodów w Polsce dotyczy młodych dziewcząt w wieku 12-19 lat*. Jest to ponad 20 tys. nastolatek rocznie, które muszą stawić czoła bardzo trudnej sytuacji i wziąć na siebie odpowiedzialność za drugiego człowieka, zarówno pod względem wychowawczym, jak i materialnym.
Zdając sobie sprawę, jak ciężkie jest położenie nastoletnich matek, które nie ukończywszy szkoły i nie mając żadnych kwalifikacji, nie mogą podjąć pracy i utrzymać swojego dziecka, marka Mustela® wraz z Fundacją Szczęśliwe Macierzyństwo postanowiły pomóc im w zdobyciu wykształcenia.
W ramach projektu powstanie fundusz „Mama w Szkolnej Ławce”, z którego środki na kontynuację edukacji młodych mam będą każdorazowo ustalane i dopasowywane do ich potrzeb. Uczestniczki programu będą mogły liczyć na sfinansowanie np. ukończenia policealnej szkoły zawodowej lub technikum zaocznego, zakupu podręczników, kursu na prawo jazdy kategorii B czy kursu obsługi komputera. Warunkiem wzięcia udziału w programie jest złożenie wniosku o przyznanie grantu przez nastoletnią mamę, a tym samym wykazanie się inicjatywą i chęcią walki o lepszą przyszłość dla siebie i swojego dziecka.
Na konferencji prasowej rozpoczynającej projekt wystąpili przedstawiciele organizatorów, pani Odeta Moro-Figurska – Założycielka Fundacji Szczęśliwe Macierzyństwo oraz pani Beata Cywińska-Durczak – Dyrektor Generalny Laboratoires Expanscience Polska – marka Mustela®. Uczestnicy spotkania mogli również zapoznać się z informacjami o pierwszych podopiecznych programu. Gościem specjalnym wydarzenia była pedagog, seksuolog i doradca rodzinny, pani Ewa Żeromska.
Pierwsze młode mamy biorące udział w programie „Mama w Szkolnej Ławce”
Patrycja, lat 17 – jest uczennicą III klasy liceum ogólnokształcącego i mamą 8-miesięcznej Oliwii. Ojcem dziecka jest dziewiętnastoletni Bartek, tegoroczny maturzysta. Patrycja i Bartek chcą razem wychowywać dziecko i wziąć ślub, kiedy tylko Patrycja osiągnie pełnoletniość. Bartek po dowiedzeniu się, że zostanie ojcem, wprowadził się do Patrycji, która mieszka wraz z mamą (ojciec Patrycji nie żyje). Jednak sytuacja finansowa Bartka i Patrycji jest bardzo trudna, ponieważ obydwoje kontynuują naukę i w związku z tym nie mają żadnego dochodu. Patrycja już tydzień po porodzie poszła do szkoły i uczy się w trybie zaocznym. Ponadto zajmuje się dzieckiem i samodzielnie prowadzi gospodarstwo domowe w czasie, kiedy jej mama pracuje. Jak pisze we wniosku mama Bartka: „Patrycja jest bardzo ambitna, odpowiedzialna, jest troskliwą i kochającą mamą”. Bartek zaskoczył całą rodzinę, osiągając w klasie maturalnej najwyższą średnią ze wszystkich lat szkolnych. Myśli o pójściu w przyszłości na politechnikę, jednak zdaje sobie sprawę, że teraz musi skoncentrować się na utrzymaniu rodziny. Patrycję, Bartka i ich córeczkę wspierają rodzice, zarówno emocjonalnie, jak i finansowo, jednak ich środki również są ograniczone. Dziecko pary jest alergikiem, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Patrycja i Bartek martwią się o swoją przyszłość i możliwości nauki, jednak, jak pisze mama Bartka: „Prawdziwy egzamin z dojrzałości zdali oboje na piątkę”.
Jolanta, lat 16 – jest uczennicą III klasy gimnazjum w Bytomiu. Od wczesnego dzieciństwa wychowuje ją babcia, która została jej opiekunem prawnym. Rodzice nigdy nie interesowali się Jolą, a wszystkie obowiązki związane z opieką i wychowaniem przejęła babcia, która według opinii wychowawcy klasy bardzo dobrze zajmuje się wnuczką, zapewniając jej wszelkie warunki do nauki i chętnie współpracując ze szkołą. To właśnie babcia powiadomiła szkołę, że Jola jest w ciąży, dzięki czemu możliwa była szybka pomoc szkolnego pedagoga i psychologa. Na ojca dziecka dziewczyna niestety nie może liczyć. Nauczyciele starają się wspierać Jolę, uświadamiając jej jednocześnie, jak ważne jest ukończenie gimnazjum i kontynuowanie nauki. Wychowawczyni klasy w swojej rekomendacji pisze, iż Jola „posiada duży potencjał intelektualny i może w życiu osiągnąć wiele sukcesów”. Z kolei babcia Joli zadeklarowała opiekę nad niemowlęciem w czasie, gdy wnuczka będzie w szkole, oraz pomoc w wychowaniu dziecka. Sama Jola chciałaby od września rozpocząć naukę w szkole zawodowej.
Ewelina, lat 16 – jest uczennicą III klasy gimnazjum w Giżycku. Wychowuje się w rodzinie wielodzietnej. Dzieci wychowuje matka, natomiast ojciec nie utrzymuje kontaktu z rodziną. Alimenty na dzieci płaci fundusz alimentacyjny. Po powtórzeniu II klasy gimnazjum Ewelina bardzo pozytywnie się zmieniła, przestała wagarować, zaczęła osiągać lepsze wyniki w nauce. Mama Eweliny, która jest bezrobotna i pracuje sezonowo, chętnie współpracuje ze szkołą i zapewnia córkom możliwość nauki i podstawową opiekę materialną. Kiedy Ewelina zaszła w ciążę, jej mama oświadczyła, że będzie wspierać córkę i pomoże w wychowaniu dziecka. Nauczyciele również starają się wspierać dziewczynę w tym trudnym okresie i chcą, aby ukończyła gimnazjum. Na ojca dziecka, który jest od niej o rok młodszy i wychowuje się w rodzinie patologicznej, Ewelina nie może liczyć. Ona sama nigdy nie miała tak dobrych ocen jak teraz i od września chce rozpocząć naukę w szkole zawodowej.
***
Informacja o partnerach
Mustela® to marka, która od 60 lat troszczy się o zdrowie i dobre samopoczucie niemowląt, dzieci oraz przyszłych mam. Mustela® gwarantuje najwyższą jakość produktów opartych na naturalnych składnikach aktywnych. Ich skuteczność i skład są stale kontrolowane przez komisję ekspertów. Produkty marki Mustela® nie zawierają parabenów, ftalanów i fenoksyetanolu. Dostępne są tylko w aptekach, co zapewnia wysoką jakość i możliwość uzyskania specjalistycznej porady. Mustela® to ekspert w pielęgnacji skóry dzieci i przyszłych mam. Lider na rynku europejskim.
LABORATOIRES EXPANSCIENCE to firma farmaceutyczna o światowym zasięgu, która od 60 lat prowadzi badania naukowe, szukając skutecznych i naturalnych składników do swoich produktów. Sukces firmy opiera się na innowacjach technologicznych i badaniach wspierających ciągły rozwój, na które przeznaczane jest 5% obrotów. Dzięki temu firma wykorzystuje osiągnięcia i postępy medycyny, gromadząc w swoich szeregach wybitnych specjalistów i naukowców. Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, LABORATOIRES EXPANSCIENCE dąży do racjonalizowania i udoskonalania wszystkich procesów w gospodarowaniu zasobami, zwłaszcza jeśli chodzi o środowisko naturalne, społeczeństwo i pracowników, oraz aktywnie angażuje się w działalność społeczną.
Fundacja Szczęśliwe Macierzyństwo powstała w 2005 roku z inicjatywy dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Odety Moro-Figurskiej. Głównym celem Fundacji jest wspieranie przyszłych i obecnych mam, poszerzanie ich wiedzy o ciąży i macierzyństwie, propagowanie zdrowego stylu życia wśród kobiet w ciąży i młodych matek oraz zachęcanie ich do regularnych badań. Fundacja jest organizatorem wielu akcji społecznych, takich jak „Szczęśliwa Mama = Szczęśliwe Dziecko”, podczas których kobiety w ciąży mogą wykonać bezpłatne badanie USG, w tym najnowocześniejsze badanie 4D.
30. maja br. w auli XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie odbyła się konferencja inaugurująca program „Mama w Szkolnej Ławce”. Celem tej unikalnej w skali całej Polski akcji jest pomoc w zdobyciu wykształcenia młodym mamom, które nie mają na to własnych środków, aby mogły stworzyć swoim dzieciom prawdziwy dom i zadbać o ich lepszą przyszłość.
Problem nastoletnich mam, które zaszły w ciążę przed osiągnięciem pełnoletniości, to coraz częściej zauważalne zjawisko zarówno w Polsce, jak i w Europie. Z ostatnich danych wynika, iż ponad 8% ogólnej liczby porodów w Polsce dotyczy młodych dziewcząt w wieku 12-19 lat*. Jest to ponad 20 tys. nastolatek rocznie, które muszą stawić czoła bardzo trudnej sytuacji i wziąć na siebie odpowiedzialność za drugiego człowieka, zarówno pod względem wychowawczym, jak i materialnym.
Zdając sobie sprawę, jak ciężkie jest położenie nastoletnich matek, które nie ukończywszy szkoły i nie mając żadnych kwalifikacji, nie mogą podjąć pracy i utrzymać swojego dziecka, marka Mustela® wraz z Fundacją Szczęśliwe Macierzyństwo postanowiły pomóc im w zdobyciu wykształcenia.
W ramach projektu powstanie fundusz „Mama w Szkolnej Ławce”, z którego środki na kontynuację edukacji młodych mam będą każdorazowo ustalane i dopasowywane do ich potrzeb. Uczestniczki programu będą mogły liczyć na sfinansowanie np. ukończenia policealnej szkoły zawodowej lub technikum zaocznego, zakupu podręczników, kursu na prawo jazdy kategorii B czy kursu obsługi komputera. Warunkiem wzięcia udziału w programie jest złożenie wniosku o przyznanie grantu przez nastoletnią mamę, a tym samym wykazanie się inicjatywą i chęcią walki o lepszą przyszłość dla siebie i swojego dziecka.
Na konferencji prasowej rozpoczynającej projekt wystąpili przedstawiciele organizatorów, pani Odeta Moro-Figurska – Założycielka Fundacji Szczęśliwe Macierzyństwo oraz pani Beata Cywińska-Durczak – Dyrektor Generalny Laboratoires Expanscience Polska – marka Mustela®. Uczestnicy spotkania mogli również zapoznać się z informacjami o pierwszych podopiecznych programu. Gościem specjalnym wydarzenia była pedagog, seksuolog i doradca rodzinny, pani Ewa Żeromska.
Pierwsze młode mamy biorące udział w programie „Mama w Szkolnej Ławce”
Patrycja, lat 17 – jest uczennicą III klasy liceum ogólnokształcącego i mamą 8-miesięcznej Oliwii. Ojcem dziecka jest dziewiętnastoletni Bartek, tegoroczny maturzysta. Patrycja i Bartek chcą razem wychowywać dziecko i wziąć ślub, kiedy tylko Patrycja osiągnie pełnoletniość. Bartek po dowiedzeniu się, że zostanie ojcem, wprowadził się do Patrycji, która mieszka wraz z mamą (ojciec Patrycji nie żyje). Jednak sytuacja finansowa Bartka i Patrycji jest bardzo trudna, ponieważ obydwoje kontynuują naukę i w związku z tym nie mają żadnego dochodu. Patrycja już tydzień po porodzie poszła do szkoły i uczy się w trybie zaocznym. Ponadto zajmuje się dzieckiem i samodzielnie prowadzi gospodarstwo domowe w czasie, kiedy jej mama pracuje. Jak pisze we wniosku mama Bartka: „Patrycja jest bardzo ambitna, odpowiedzialna, jest troskliwą i kochającą mamą”. Bartek zaskoczył całą rodzinę, osiągając w klasie maturalnej najwyższą średnią ze wszystkich lat szkolnych. Myśli o pójściu w przyszłości na politechnikę, jednak zdaje sobie sprawę, że teraz musi skoncentrować się na utrzymaniu rodziny. Patrycję, Bartka i ich córeczkę wspierają rodzice, zarówno emocjonalnie, jak i finansowo, jednak ich środki również są ograniczone. Dziecko pary jest alergikiem, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Patrycja i Bartek martwią się o swoją przyszłość i możliwości nauki, jednak, jak pisze mama Bartka: „Prawdziwy egzamin z dojrzałości zdali oboje na piątkę”.
Jolanta, lat 16 – jest uczennicą III klasy gimnazjum w Bytomiu. Od wczesnego dzieciństwa wychowuje ją babcia, która została jej opiekunem prawnym. Rodzice nigdy nie interesowali się Jolą, a wszystkie obowiązki związane z opieką i wychowaniem przejęła babcia, która według opinii wychowawcy klasy bardzo dobrze zajmuje się wnuczką, zapewniając jej wszelkie warunki do nauki i chętnie współpracując ze szkołą. To właśnie babcia powiadomiła szkołę, że Jola jest w ciąży, dzięki czemu możliwa była szybka pomoc szkolnego pedagoga i psychologa. Na ojca dziecka dziewczyna niestety nie może liczyć. Nauczyciele starają się wspierać Jolę, uświadamiając jej jednocześnie, jak ważne jest ukończenie gimnazjum i kontynuowanie nauki. Wychowawczyni klasy w swojej rekomendacji pisze, iż Jola „posiada duży potencjał intelektualny i może w życiu osiągnąć wiele sukcesów”. Z kolei babcia Joli zadeklarowała opiekę nad niemowlęciem w czasie, gdy wnuczka będzie w szkole, oraz pomoc w wychowaniu dziecka. Sama Jola chciałaby od września rozpocząć naukę w szkole zawodowej.
Ewelina, lat 16 – jest uczennicą III klasy gimnazjum w Giżycku. Wychowuje się w rodzinie wielodzietnej. Dzieci wychowuje matka, natomiast ojciec nie utrzymuje kontaktu z rodziną. Alimenty na dzieci płaci fundusz alimentacyjny. Po powtórzeniu II klasy gimnazjum Ewelina bardzo pozytywnie się zmieniła, przestała wagarować, zaczęła osiągać lepsze wyniki w nauce. Mama Eweliny, która jest bezrobotna i pracuje sezonowo, chętnie współpracuje ze szkołą i zapewnia córkom możliwość nauki i podstawową opiekę materialną. Kiedy Ewelina zaszła w ciążę, jej mama oświadczyła, że będzie wspierać córkę i pomoże w wychowaniu dziecka. Nauczyciele również starają się wspierać dziewczynę w tym trudnym okresie i chcą, aby ukończyła gimnazjum. Na ojca dziecka, który jest od niej o rok młodszy i wychowuje się w rodzinie patologicznej, Ewelina nie może liczyć. Ona sama nigdy nie miała tak dobrych ocen jak teraz i od września chce rozpocząć naukę w szkole zawodowej.
***
Informacja o partnerach
Mustela® to marka, która od 60 lat troszczy się o zdrowie i dobre samopoczucie niemowląt, dzieci oraz przyszłych mam. Mustela® gwarantuje najwyższą jakość produktów opartych na naturalnych składnikach aktywnych. Ich skuteczność i skład są stale kontrolowane przez komisję ekspertów. Produkty marki Mustela® nie zawierają parabenów, ftalanów i fenoksyetanolu. Dostępne są tylko w aptekach, co zapewnia wysoką jakość i możliwość uzyskania specjalistycznej porady. Mustela® to ekspert w pielęgnacji skóry dzieci i przyszłych mam. Lider na rynku europejskim.
LABORATOIRES EXPANSCIENCE to firma farmaceutyczna o światowym zasięgu, która od 60 lat prowadzi badania naukowe, szukając skutecznych i naturalnych składników do swoich produktów. Sukces firmy opiera się na innowacjach technologicznych i badaniach wspierających ciągły rozwój, na które przeznaczane jest 5% obrotów. Dzięki temu firma wykorzystuje osiągnięcia i postępy medycyny, gromadząc w swoich szeregach wybitnych specjalistów i naukowców. Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, LABORATOIRES EXPANSCIENCE dąży do racjonalizowania i udoskonalania wszystkich procesów w gospodarowaniu zasobami, zwłaszcza jeśli chodzi o środowisko naturalne, społeczeństwo i pracowników, oraz aktywnie angażuje się w działalność społeczną.
Fundacja Szczęśliwe Macierzyństwo powstała w 2005 roku z inicjatywy dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Odety Moro-Figurskiej. Głównym celem Fundacji jest wspieranie przyszłych i obecnych mam, poszerzanie ich wiedzy o ciąży i macierzyństwie, propagowanie zdrowego stylu życia wśród kobiet w ciąży i młodych matek oraz zachęcanie ich do regularnych badań. Fundacja jest organizatorem wielu akcji społecznych, takich jak „Szczęśliwa Mama = Szczęśliwe Dziecko”, podczas których kobiety w ciąży mogą wykonać bezpłatne badanie USG, w tym najnowocześniejsze badanie 4D.