Od kilku lat obserwujemy istotne zmiany demograficzne w społeczeństwie polskim. Rodzi się coraz mniej dzieci, natomiast znacząco wydłuża się średnia długość życia, a co za tym idzie wzrasta liczba osób w wieku 65+.
Dużą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku itp. Coraz częściej organizuje się zajęcia sportowe dla starszych jak chociażby aqua aerobik, zajęcia tańca. Coraz więcej osób w dojrzałym wieku podróżuje. Jesień życia wcale nie musi być szarobura, a wręcz przeciwnie – to okres, kiedy ludzie mają najwięcej czasu dla siebie i swoich pasji.
W celu zachowania dobrej formy zarówno fizycznej jak i intelektualnej niezbędne są ćwiczenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na poprawę koncentracji, spostrzegawczości, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania oraz motoryki małej są gry planszowe.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony grupy najstarszych Polaków Wydawnictwo Alexander stworzyło serię „Terapia”.
Seria „Terapia” to doskonała rozrywka i przemyślane ćwiczenia, które pozwolą osobom starszym na dłużej utrzymać sprawność intelektualną. Wspierają rehabilitację osób chorych np. na chorobę Parkinsona, chorobę Alzheimera, zespół Tourette’a czy reumatoidalne zapalenie stawów, a także pacjentów po udarze, bądź borykających się ze schorzeniami cywilizacyjnymi. To wspaniały pomysł na upominek dla seniorów.
Gry są tak skonstruowane, że mogą być świetną zabawą międzypokoleniową. Większość z nich odpowiadania jest już dla dzieci nawet w wieku powyżej czwartego roku życia. Trudniejsze zaś od siódmego.
W tworzeniu serii czynny udział brała ekspertka w dziedzinie logopedii, logorytmiki, surlogopedii, neurologopedii oraz emisji i higieny głosu – mgr Hanna Sobisz.
Gry Alexandra z serii „Terapia”, które można kupić TUTAJ, można zakwalifikować jako te, które wspomagają pracę mózgu w szerokim rozumieniu – od ćwiczeń obwodowych (zmysły) poprzez operacje umysłowe (spostrzeganie, koncentracja, kojarzenie, uważność) po czynności wyższe (czytanie, rozumienie, zasób słownictwa).
Zajęcia z serią „Terapia” stworzoną przez Alexandra obejmują:
• ćwiczenia zmysłów (wzrok, dotyk),
• doskonalenie operacji umysłowych (spostrzeganie, koncentracja, uważność, kojarzenie),
• uaktywnianie pól neuronalnych,
• wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwój kompetencji językowych (słownictwo, czytanie, rozumienie, płynność słowna).
Wspólne Ogniwo
Gra w której ćwiczymy koncentrację oraz mechanizmy związane z postrzeganiem. Do dyspozycji mamy planszę, kartonowe tabliczki z wzorami wyznaczającymi osie oraz drewniane tabliczki z piktogramami. Kartoniki układamy na planszy. Figury w pierwszej kolumnie, wzory w pierwszym rzędzie. Zadanie polega na ułożeniu drewnianych tabliczek z piktogramami na polu znajdującym się na przecięciu figury oraz wzoru, które łącznie znajdują się na piktogramie. Dwa warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Kostki z Piktogramami
Zabawa ćwicząca koncentrację, spostrzegawczość, poprawiająca zdolności intelektualne. Rozgrywka oparta została na 3 kościach z piktogramami oraz 18 tabliczkach, na których znajdują się identyczne piktogramy jak na kościach. Zadanie polega na jak najszybszym odnalezieniu na rozłożonych tabliczkach piktogramu wyrzuconego przez kości. Trzy warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Paronimy
Paronimy to wyrazy które brzmią podobnie, ale mają zupełnie inne znaczenie. Gry zawarte w tym zestawie oparte zostały właśnie o znajdowanie wyrazów różniących się jedynie jedną literą. Zadanie w zależności od wariantu polega na dokładaniu kolejno przez graczy podobnych słów.
Zabawy wzbogacają słownik bierny, czynny oraz pobudzają ośrodek mowy, dzięki powstawaniu nowych połączeń neuronalnych.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Pamięć Sensoryczna
Zabawa w której do dyspozycji mamy 22 drewniane elementy o przeróżnych kształtach i wielkościach. Każdy z dostępnych elementów ma swoją parę. Zadanie w zależności od wariantu polega na odnalezieniu dwóch takich samych przedmiotów bez udziału zmysłu wzroku. Zabawa może wspomagać terapię rąk oraz ruchu palców, a także współpracę obu dłoni, ponieważ ćwiczenia angażują zarówno mięśnie jak i ścięgna w obrębie dłoni. Jednocześnie ćwiczy koncentrację oraz rozwija wyobraźnię. Cztery warianty zabawy.
Wiek: 4- 107 lat
Liczba graczy: 2-4
Rozsypanka Zdaniowa
W zestawie znajduje się 45 wyrażeń umieszczonych na plastikowych tabliczkach, z których można zbudować 7 zdań. Celem gry jest ułożenie wszystkich zdań, które muszą być zrozumiałe i zbudowane zgodnie z normami językowymi. Gra ma doskonalić analityczno-syntetyczne podejście do języka. Przeznaczona jest dla każdego, z uwzględnieniem osób po przebytym udarze niedokrwiennym oraz z zespołem otępiennym czy z chorobą Alzheimera. Poprzez grę można pobudzić funkcjonowanie mózgu (odkodowanie znaków pisma, czytanie i rozumienie) i rozwinąć umiejętności językowe (składniowe, fleksyjne, czytanie ze zrozumieniem). Trzy warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Tangram
Zestaw zawiera 42 różnorodne drewniane figury geometryczne. Celem łamigłówki jest odtworzenie wskazanych w instrukcji 61 wzorów na podstawie właściwego ułożenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku jedynie na podstawie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Trzy warianty gry.
Wiek: 4 – 107 lat
Liczba graczy: 1-6
Warcaby
Klasyczna gra w warcaby, w której znajdziemy duże drewniane pionki oraz nieco większą od standardowej planszę, stworzone z myślą o osobach starszych. Dzięki swojemu rozmiarowi oraz gramaturze wynikającej z materiału z którego są wykonane są one bardzo poręczne i łatwiejsze w chwytaniu.
Wiek: 7 – 107 lat
Liczba graczy: 2
Chińczyk
Klasyczna, kochana przez wszystkich gra, oparta na prostych zasadach. Prezentowana wersja wyróżnia się wysokimi drewnianymi pionkami, ułatwiającymi chwytanie oraz nieco większą planszą.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 2-4