Przeczytanie artykułu w gazecie papierowej czy wirtualnej, słuchanie prognozy pogody w radiu, spisanie listy zakupów, o które prosi starsza pani – nasza sąsiadka – banalne czynności dnia codziennego. Czy zastanawiasz się jak to zrobić? Czy te zadania wymagają od ciebie świadomego wysiłku i dużego skupienia uwagi? Raczej nie. Wykonujemy je automatycznie, podobnie jak setki innych rzeczy. A jednak są to bardzo złożone działania wymagające pracy całego mózgu – dobrej percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wszystkich bodźców, wykonywania precyzyjnych ruchów oczami czy dłonią. Nie myślimy o tym, ponieważ wykonujemy je automatycznie. Tymczasem dla małego dziecka, które dopiero uczy się czytać i pisać są to zadania wymagające dużego wysiłku. Kierowcy mogą sobie przypomnieć, jak debiutowali za kierownicą, gdy trzeba było tyle rzeczy wykonywać jednocześnie lub w bardzo krótkich odstępach czasu – zmieniać biegi (ruchy ręki i nogi), włączyć kierunkowskaz, a nie wycieraczki, zauważać wszystkie oznakowania, śledzić drogę przed sobą i jeszcze zerkać w boczne i tylne lusterka. Po pewnym czasie wszystkie te czynności wykonujemy nie myśląc o nich. Podobnie dziecko, na przykład gdy pisze ze słuchu musi wykonać wiele operacji – dokładnie usłyszeć nauczyciela, zrozumieć sens zdania, oddzielić pojedyncze słowa, każde słowo podzielić na poszczególne litery i je zapisać odpowiednio łącząc poznane niedawno litery i zmieścić je w linijkach. Jednocześnie, aby mogło wykonać zadanie, musi utrzymywać całe zdanie w pamięci. Po kilku latach nauki wiele dzieci wykonuje te podstawowe czynności szkolne automatycznie. Nie zawsze jednak tak się dzieje.
U niektórych dzieci automatyzacja podstawowych czynności związanych z rozumieniem ze słuchu, czytaniem i pisaniem zachodzi w stopniu niewystarczającym. Przyczyny tego stanu mogą być bardzo różne:
• Genetyczne zaburzenia typu dyslektycznego
• Mikrouszkodzenia doznane w życiu płodowym lub w trakcie porodu
• Częste zapalenia ucha środkowego
• Niedosłuch typu obwodowego
• Zbyt mało doświadczeń związanych z mową
Dzieci z niedostateczną automatyzacją czytają wolniej niż rówieśnicy, gubią się w tekście, robią liczne błędy w pisowni, mają nieczytelne pismo, szybko się męczą podczas pisania i czytania, łatwo tracą koncentrację na lekcji, czasem wykazują silną niechęć do szkoły i odrabiania lekcji.
Metoda Warnkego umożliwia zbadanie stopnia automatyzacji centralnego przetwarzania bodźców wzrokowych, słuchowych i ruchowych oraz ich koordynacji. W wyniku systematycznie prowadzonego treningu dzieci zaczynają lepiej czuć się w świecie mowy i pisma. Na dłużej skupiają się na słowach nauczyciela, są mniej podatne na rozproszenie przez dźwięki otoczenia. W drugiej części terapii – podczas treningu lateralnego – między innymi uczą się płynnie czytać i zapamiętywać wzrokowo wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
Wyćwiczone i utrwalone automatyzacje służą im potem przez całe życie.
Zapraszamy do naszego Gabinetu dzieci z trudnościami w nauce czytania, pisania, ortografii. Nie jest konieczna wcześniejsza diagnoza i opinia o dysleksji. Trening metodą Warnkego może pomóc dzieciom, które nie skorzystały z tradycyjnych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Efekty pracy dziecka zależą od jego wrodzonych możliwości, wsparcia najbliższych, systematyczności i odpowiedniej intensywności treningu.
W grudniu 2016 w Edu Brain diagnoza metodą Warnkego w każdy czwartek – 150 zł , a w pozostałe dni tygodnia – 180 zł
Aby dowiedzieć się więcej zadzwoń: 604 555 665
albo napisz na adres gabinet@edubrain.com.pl
www.edubrain.com.pl