– akcja Polskiego Centrum Programu Safer Internet przypomina dorosłym, jak kupować dzieciom bezpieczne sprzęty elektroniczne i gry komputerowe pod choinkę
Okres świątecznych zakupów już w pełni. Wymarzonym prezentem dla dzieci staje się z roku na rok coraz częściej sprzęt elektroniczny: smartfony, tablety, laptopy, konsole do gier… Akcją „Pomyśl, zanim kupisz” NASK oraz Fundacja Dzieci Niczyje przypominają rodzicom
i opiekunom, na co należy zwracać uwagę, wyposażając dzieci w nowe technologie.
Tablet, smartfon, czy laptop, są nieodłącznym elementem życia znacznej części dzieci i młodzieży, jednak niewłaściwie wykorzystywane mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka i jego właściwego rozwoju. Świadomość istniejących zagrożeń muszą mieć przede wszystkim dorośli decydujący o zakupie komputera, smartfonu, czy też konsoli do gier. Także dziecko, odpowiednio do swojego wieku, powinno nie tylko umiejętnie posługiwać się urządzeniami mobilnymi, ale mieć choćby podstawową wiedzę na temat niebezpieczeństw, jakie mogą je spotkać online.
Przekaz akcji dotyczy w szczególności takich kwestii, jak zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem, ściąganie aplikacji, dostosowanie gier do wieku użytkownika lub stosowanie narzędzi kontroli rodzicielskiej w przypadku młodszych internautów. W przygotowanym poradniku można zapoznać się m.in. z radami dotyczącymi niezbędnych aktualizacji, dowiedzieć się, że konsola jest coraz częściej zintegrowana z serwisami online i za jej pośrednictwem mogą zostać udostępniane dane osobowe, a dzieci mogą być narażone na kontakt z treściami nie zawsze właściwymi dla ich wieku. We wstępie poradnika znajdują się też statystyki dotyczące korzystania przez dzieci z nowych technologii oraz wykaz najczęstszych i najpoważniejszych problemów, z jakimi mogą spotkać się dzieci i młodzież w internecie.
Realizatorami akcji „Pomyśl, zanim kupisz” jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą NASK oraz Fundacja Dzieci Niczyje. Kampania odbywa się pod patronatem Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a głównym partnerem jest Fundacja Orange. W ramach akcji eksperci z PCPSI, z zespołu CERT Polska działającego w NASK oraz z Europejskiego Centrum Konsumenckiego przygotowali materiały informacyjne z poradami dla dorosłych. Poradnik „Pomyśl, zanim kupisz” wraz z towarzyszącymi mu przekazami kampanijnymi (spot, reklama prasowa, banner internetowy), dostępne są do pobrania na stronie akcji www.zanimkupisz.saferinternet.pl.