Za górami, za lasami… – łagodny głos mamy czy taty przenosił nas w bajkowy świat, gdzie dobro zwyciężało zło  i wszystko dobrze się kończyło. Najodleglejsze światy były w naszym zasięgu i nic złego nie mogło nas spotkać pośród licznych przygód i nieoczekiwanych zwrotów akcji, ponieważ obok był  kochający rodzic gotowy w każdej chwili odpędzić od nas ciemne chmury.
 
 Dzisiejsi 60-70-latkowie, odwołując się do wspomnień z dzieciństwa, przywołują obraz jesiennych i zimowych wieczorów spędzanych z książką w ręku. W domach, gdzie radio było rzadkością, w czasach bez telewizora i komputera – była to atrakcja. Rodzina gromadziła się zazwyczaj w jednym, najcieplejszym pomieszczeniu w domu  – często w kuchni z piecem kaflowym lub w jedynym ogrzewanym pokoju. Rodzic albo starsze dziecko czytało na głos pozostałym przygody Pana Wołodyjowskiego lub losy Faraona.
 Dla większości z nas czas, który spokojnie możemy spędzić w domu, stał się towarem deficytowym i wciąż mamy go mniej oddając uwagę swoich dzieci programom telewizyjnym czy komputerowym, abyśmy też mieli chwilę dla siebie i mogli odetchnąć. Jeśli przy tym czas przeznaczony na czytanie potraktujemy jak własny, dla siebie – a nie „poświęcony” dziecku – my również zyskamy. Irena Koźmińska, założycielka Fundacji ABC XXI, pomysłodawczyni i propagatorka akcji „Cała Polska czyta dzieciom” podkreśla, że czytanie dzieciom buduje i wspiera zdrowie emocjonalne dzieci i młodzieży. Umożliwia pełen rozwój na poziomie psychicznym, umysłowym i moralnym.
 Dziecko, z którym spędza się wspólnie czas dbając o jego pełny rozwój sprawia mniej problemów wychowawczych – jest to cenna inwestycja.
 
 Cały świat czyta dzieciom
 W Anglii każde 6-miesięczne dziecko otrzymuje za darmo, w ramach programu „Bookstart” pierwszą książeczkę. Dostanie ich jeszcze kilka, dostosowanych do wieku, w ciągu paru lat. Również za darmo.  To ważne, bo nawyk czytania powstaje w dzieciństwie. W Anglii popularny jest jeszcze inny program: „Przyłapani na czytaniu” (Get Caught Reading), a w  Czechach – „Cele Cesko cte detem”. Wielkim propagatorem czytania dzieciom na głos w USA jest Jim Trelease, który gdy pracował w szkole zauważył, że dzieci, którym czytano w dzieciństwie, nie mają później problemów ze zrozumieniem tekstu, szybciej się rozwijają. Wydał podręcznik o głośnym czytaniu, który stał się bestsellerem.
 Nie doceniamy znaczenia czytania, a głośne czytanie dziecku już w wieku niemowlęcym buduje jego poczucie bezpieczeństwa i więź z rodzicem. Specjaliści podkreślają, że głośne czytanie jest proste, tanie i dzieci to uwielbiają. Zachęcają, by kontynuować codzienny rytuał nawet wtedy, gdy dzieci już potrafią samodzielnie czytać, także nastolatkom.  W ten sposób miło wspólnie spędzamy rodzinny czas, a dzieci wiedzą, że dla rodziców ważne jest, aby uchronić je przed szukaniem akceptacji poza domem, nie zawsze w dobrym towarzystwie.
 Głośne czytanie przynosi wielkie korzyści także dzieciom niepełnosprawnym umysłowo. Jim Trelease w książce „Podręcznik głośnego czytania” (Reading Aloud – Handbook) opisuje przypadek 10-letniej Jennifer z zespołem Downa, która przewyższała w czwartej klasie wiedzą i zrozumieniem tekstu swoich zdrowych rówieśników. Pisze też o Stevenie, który według diagnozy lekarskiej miał nie mówić i nie chodzić, a jednak dzięki masażom i głośnemu czytaniu stosowanym przez mamę, nie tylko chodził, ale i biegał oraz uczęszczał do zwykłej szkoły.
 
 Nie zmuszaj, zachęcaj
 Kontakt z książką musi być dla dziecka przyjemnością – wtedy w sposób naturalny będzie do niego dążyć. Zmuszane czy ponaglane będzie kojarzyć czytanie z czymś nieprzyjemnym, co skutecznie je zniechęci.  Ważne, by czytany przez rodzica tekst był dla dziecka zrozumiały, by rozbudzał w nim ciekawość, co będzie dalej, a nie poczucie, że nie rozumie treści. W przyszłości, zamiast sięgać po książki, podąży za łatwiejszą, mniej wymagającą rozrywką.
 Dziecko, które od początku będzie kojarzyć czytanie z poczuciem bezpieczeństwa, radosnym wspólnym przeżyciem z rodzicem, miłym codziennym nawykiem – będzie sięgać po książki często i z radością.
 
 Czytaj uważnie, czytaj mądrze
 Ale przecież nie tylko o przyjemność chodzi. To, co czytasz dziecku, ma znaczenie. Dostosowana do zainteresowań, ale i wrażliwości dziecka książka może kształtować jego system wartości i postawy życiowe na długie lata. Uczy krytycznego myślenia i mądrości życiowej. Rozmawiaj z nim o tym, co przeczytałeś. Dzieci, którym rodzice często czytają i z którymi rozmawiają, lepiej się rozwijają, zdobywają wykształcenie, uczą się rozwiązywać problemy, wykorzystują wiedzę, a nie egzekwują praw na drodze przemocy.
 Głośne czytanie dziecku:
- buduje więź między dorosłym i dzieckiem
- stymuluje rozwój mózgu
- buduje wiedzę i słownictwo
- uczy myślenia i rozumienia świata
- rozwija wyobraźnię
- stymuluje rozwój emocjonalny – wrażliwość i empatię
- uczy społecznie pożądanych postaw
- wzmacnia poczucie własnej wartości – dziecko, któremu poświęca się uwagę i czas, czuje się potrzebne i ważne.
To, co przeżywamy i czego doświadczamy w dzieciństwie wpływa na naszą przyszłość. To rodzice wyposażają dziecko w walizkę, z którą przyjdzie mu podróżować przez życie. Od nich zależy, co w niej będzie.
 
Czytanie interaktywne
 Nie tylko czytaj, ale i rozmawiaj – mówi Ingrid Dahl, psycholog, coach rodzicielski, trener Grupy Trenerow ZOOM
 Dla dziecka wspólne czytanie jest sposobem na rozwijanie twórczej aktywności, wyobraźni, rozwija mowę i poszerza słownictwo. Uczy koncentracji, a także rozbudza ciekawość świata.
 Dla rodzica jest okazją do nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, dlatego ważne jest,  aby podczas czytania maluch czuł bliskość rodzica oraz to,  by czytanie nie było mechanicznym rytuałem, ale wspólną przygodą. Przydatne są też wszelkie metody interaktywne, ponieważ zdecydowanie bardziej aktywują dziecko niż bierne słuchanie bajek przed snem. Podczas czytania warto zadawać dziecku pytania dotyczące fabuły, bohaterów lub jego własnych przeżyć, bliskich tym doświadczanym przez bajkowe postaci. Jest to doskonała okazja do poznania świata dziecka, zainteresowania się tym, co się dzieje w szkole, do poznana jakie emocje przeżywa, z jakimi boryka się problemami czy też co sprawia mu radość. Fabuła książki może też być pomocnym wstępem do rozmów przy tematach trudnych, gdy nie wiadomo, jak i od czego zacząć rozmowę.
 
Czytanie dzieciom
 Proste rady w trudnej sprawie:
- Nawyk czytania rodzi się w domu rodzinnym.
- Zareklamuj swojemu dziecku czytanie własnym przykładem. Dziecko powinno widzieć rodziców czytających w domu książki, gazety i czasopisma.
- Nie rezygnuj z głośnego czytania dziecku, nawet jeśli umie już czytać samodzielnie. Pamiętaj, że to jest Twój czas z dzieckiem – bezcenny i taki, którego nikt Ci nie zabierze.
- Spraw, by czytanie było dla dziecka przyjemnością. Słuchanie, pobudzanie poprzez książkę jego wyobraźni w ramionach mamy lub taty będzie prawdziwą przyjemnością, chwilą przyjemnie spędzoną wspólnie z rodzicami.
- Nie tylko uczmy dzieci czytać. Rozbudzajmy w nich miłość do książek i zapał do czytania. Zapisz dziecko do osiedlowej biblioteki. Zrób z wyjścia do biblioteki prawdziwą wycieczkę i święto. Pozwól dziecku szperać w bibliotecznych zbiorach. Wypożyczmy tylko te książki, które wybrało nasze dziecko.
- Zakup książki traktuj jako stały punkt w procesie wychowania i edukacji swojego dziecka.
J.B.-B. 
 
Zadbajmy, aby czytanie dla dziecka było przyjemnością. Stanie się nią wówczas, gdy maluch będzie słuchał, rozumiał i uruchamiał swoją wyobraźnię w ramionach bliskiej osoby. Nie rezygnujemy z głośnego czytania dzieciom, nawet gdy już same potrafią dobrze czytać. Rodzice są pierwszymi i najlepszymi nauczycielami czytania dla swoich dzieci. Uczymy dzieci czytania, ale nie zawsze dbamy o to, aby lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie dla nich stało się przyjemną potrzebą. Reklamujmy czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych czytających własne książki, czasopisma. Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie – w domu rodzinnym dziecka.dobrze czytać. Rodzice są pierwszymi i najlepszymi nauczycielami czytania dla swoich dzieci. Uczymy dzieci czytania, ale nie zawsze dbamy o to, aby lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie dla nich stało się przyjemną potrzebą. Reklamujmy czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych czytających własne książki, czasopisma. Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie – w domu rodzinnym dziecka.
 
Zadbajmy, aby czytanie dla dziecka było przyjemnością. Stanie się nią wówczas, gdy maluch będzie słuchał, rozumiał i uruchamiał swoją wyobraźnię w ramionach bliskiej osoby. Nie rezygnujemy z głośnego czytania dzieciom, nawet gdy już same potrafią dobrze czytać. Rodzice są pierwszymi i najlepszymi nauczycielami czytania dla swoich dzieci. Uczymy dzieci czytania, ale nie zawsze dbamy o to, aby lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie dla nich stało się przyjemną potrzebą. Reklamujmy czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych czytających własne książki, czasopisma. Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie – w domu rodzinnym dziecka. Zadbajmy, aby czytanie dla dziecka było przyjemnością. Stanie się nią wówczas, gdy maluch będzie słuchał, rozumiał i uruchamiał swoją wyobraźnię w ramionach bliskiej osoby. Nie rezygnujemy z głośnego czytania dzieciom, nawet gdy już same potrafią dobrze czytać. Rodzice są pierwszymi i najlepszymi nauczycielami czytania dla swoich dzieci. Uczymy dzieci czytania, ale nie zawsze dbamy o to, aby lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie dla nich stało się przyjemną potrzebą. Reklamujmy czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych czytających własne książki, czasopisma. Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie – w domu rodzinnym dziecka.
 
Czytelnictwo książek w Polsce
 Biblioteka Narodowa w lutym 2011 opublikowała raport z badań nad stanem czytelnictwa w Polsce, z którego wynika, że:
 – 56% Polaków nie przeczytało w 2009 roku żadnej książki (dla porównania w Czechach 17%)
 – Ani jednej książki nie przeczytało aż 25% osób z wyższym wykształceniem, 33% uczniów i studentów, 36% kierowników i specjalistów, 50% pracowników administracji i usług.
 
Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”
 Społeczna akcja reklamowa „Cała Polska czyta dzieciom”, zorganizowana przez Fundację ABCXXI,  rozpoczęła się 10 lat temu, w czerwcu 2001 r. Jej celem było propagowanie czytelnictwa wśród małych dzieci przez ich rodziców i opiekunów. Zachęca do codziennego, 20-minutowego czytania dzieciom.
 Akcja spotkała się z dużym odzewem i jest kontynuowana w całej Polsce, uczestniczy w niej ponad 2 tys. wolontariuszy (liderów i koordynatorów), wspierają ją instytucje, media, szkoły i przedszkola. Fundacja ABCXXI ogłosiła także programy: „Czytające Szkoły” oraz „Czytające Przedszkola”, do których przystąpiły niemal 3 tys. szkół i przedszkoli, wprowadzając codzienne głośne czytanie dzieciom. Akacja otrzymała wiele nagród i wyróżnień.
 
Korzyści głośnego czytania dzieciom
 – Wzrost zrozumienia tekstów
 – Poprawa koncentracji
 – Większa łatwość wypowiadania się
 – Zwiększony zasób słownictwa
 – Powstawanie więzi między dziećmi i czytającymi
 – Wzrost czytelnictwa
 
Lista książek polecanych do głośnego czytania przez Fundację ABCXXI
 Tak zwana „Złota Lista” jest zmieniana i uzupełniana, aktualna zawsze na stronie calapolskaczytadzieciom.pl
 
Wiek 0-4 lata:
 Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki
 Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
 Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
 Gilbert Delahaye – seria o Martynce
 Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
 Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara
 Czesław Janczarski – Miś Uszatek
 Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
 Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
 Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
 Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
 Beata Ostrowicka – Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
 Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
 Renat Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
 Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
 Wojciech Widłak – seria o panu Kuleczce
 
Wiek 4-6 lat:
 Florence and Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny
 Hans Christian Andersen – Baśnie
 Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
 Carlo Collodi – Pinokio
 Waclaw Čtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
 Eva Janikovszky – Gdybym był dorosły
 Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie
 Asa Lind – Piaskowy Wilk
 Astrid Lindgren – seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii
 Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
 Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
 Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
 Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
 Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni
 Barbara Stępniak-Wilk – Tulisia #
 Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
 Danuta Wawiłow – Wiersze
 Max Velthuijs – Żabka i obcy
 
Wiek 6-8 lat:
 Heather Amery – Mity greckie dla najmłodszych
 Marcin Brykczyński – Ni pies, ni wydra
 Jan Brzechwa – Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa
 Kamil Giżycki – Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego
 Frances Hodgson Burnett – Mała księżniczka
 Tove Jansson – seria o Muminkach
 Ludwik Jerzy Kern – Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały
 Erich Kästner – 35 maja
 Astrid Lingren – Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
 W. Markowska, A. Milska – Baśnie z dalekich wysp i lądów
 Anna Onichimowska – Najwyższa góra świata
 Grey Owl – Przygody Sajo i małych bobrów
 Anna Sójka – Czytam od A do Z
 Małgorzata Strzałkowska – Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach
 Anne Cath. Westly – 8+2 i ciężarówka
 Jan Whybrow – Księga straszliwej niegrzeczności
 Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Kosmita
 
Wiek 8-10 lat:
 Edmund de Amicis – Serce
 Paul Berna – Rycerze Złotego Runa
 Frances Hodgson Burnett – Tajemniczy ogród
 J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap – Balsam dla duszy dziecka
 Roald Dahl – Matylda
 Anna Kamieńska – Książka nad książkami
 Rudyard Kipling – Księga dżungli
 Eric Knight – Lassie, wróć!
 Astrid Lindgren – Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga
 Clive Staples Lewis – Opowieści z Narnii
 Kornel Makuszyński – Szatan z siódmej klasy
 Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo
 Lucy M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
 Sempe, Gościnny – seria o Mikołajku
 Anna Onichimowska – Dzień czekolady #
 Ida Pierelotkin – Ala Betka #
 Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak
 
Wiek 10-12 lat:
 Francesco d’Adamo – Iqbal (książka szczególnie polecana, również na nagrody dla uczniów)
 Charles Dickens – Oliver Twist; Opowieść wigilijna
 Michael Ende – Momo
 Antoine de Saint – Exupery – Mały książę
 Ewa Grętkiewicz – Dostaliśmy po dziecku #
 Astrid Lindgren – Ronja, córka zbójnika
 Witold Makowiecki – Diossos; Przygody Meliklesa Greka
 Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni
 Małgorzata Musierowicz – Wszystkie tomy Jeżycjady
 Jerzy Niemczuk – Opowieść pod strasznym tytułem
 Ferdynand Ossendowski – Słoń Birara
 Magda Papuzińska – Wszystko jest możliwe
 Katherine Paterson – Most do Terabithii
 Michel Piquemal – Bajki filozoficzne
 Eric Emmanuel Schmitt – Oskar i pani Róża; Dziecko Noego
 Lemony Snicket – Seria niefortunnych zdarzeń
 Jerry Spinelli – Kraksa
 J.R.R. Tolkien – Hobbit
 José Mauro de Vasconcelos – Moje drzewko pomarańczowe
 Jean Webster – Tajemniczy opiekun
 Maciej Wojtyszko – seria o Brombie
 Juliusz Verne – Tajemnicza wyspa; 20 tysięcy mil podwodnej żeglugi
 
Wiek 12-14 lat:
 Antologia pod red. Grzegorza Leszczyńskiego – Po schodach wierszy.
 H. Jackson Brown, Jr. – Mały poradnik życia
 J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kirberger – Balsam dla duszy nastolatka
 Paulo Coehlo – Alchemik
 Arthur Conan Doyle – Pies Baskerville’ów
 Ursula K. le Guin – Czarnoksiężnik z Archipelagu
 Barbara Kosmowska – Pozłacana rybka #
 Harper Lee – Zabić drozda
 Joanna Rudniańska – Kotka Brygidy
 Dorota Terakowska – Córka czarownic
 Anika Thor – Prawda czy wyzwanie
 J.R.R. Tolkien – Władca pierścieni
 Beata Wróblewska – Jabłko Apolejki #
 Książki popularnonaukowe
 Edward de Bono – Naucz się myśleć kreatywnie
 Tony Buzan – Rusz głową
 Tadeusz Niwiński – Ja *
 
Wiek 14-16 lat:
 Pierre Boulle – Most na rzece Kwai
 Anna Frank – Dziennik
 Francis Scott Fitzgerald – Wielki Gatsby
 Ruben Gallego – Białe na czarnym
 Victor Hugo – Nędznicy
 Leszek Kołakowski – 13 bajek z królestwa Lailonii (…) i inne bajki
 Yann Martel – Życie Pi
 Amos Oz – Jak uleczyć fanatyka
 Bolesław Prus – Faraon
 ks. Jan Twardowski – Wiersze
 Władysław Bartoszewski – Warto być przyzwoitym
 Książki popularnonaukowe
 Sephen R. Covey – 7 nawyków skutecznego działania *
 M. R. Kopmeyer – Praktyczne sposoby osiągania sukcesu *
 (sugerujemy, aby zacząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji)
 Ron Potter-Efron – Życie ze złością *
 
Wiek powyżej 16 lat:
 Karen Blixen – Pożegnanie z Afryką; Uczta Babette
 Dalajlama, Howard C. Butler – Sztuka szczęścia
 Guareschi – Don Camillo i jego trzódka
 Zbigniew Herbert – Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie
 Ryszard Kapuściński – Cesarz; Imperium
 George Orwell – Folwark Zwierzęcy
 Wisława Szymborska – Wiersze
 Książki popularnonaukowe
 Nathaniel Branden – 6 filarów poczucia własnej wartości *
 Erich Fromm – Sztuka miłości; Mieć czy być *
 Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna; * Inteligencja społeczna
 Leszek Kołakowski – Mini wykłady o maxi sprawach
 M. Scott Peck – Drogą mniej uczęszczaną *
 
* fragmenty
 Proponujemy, by książki opatrzone gwiazdką najpierw przeczytać samemu i dokonać wyboru fragmentów zanim
 zaczniemy czytać dziecku, ponieważ oprócz uniwersalnych treści czasami zawierają one rozdziały lub akapity
 związane z realiami innej kultury, które nie zawsze są interesujące, zrozumiałe lub adekwatne do naszej
 rzeczywistości.
 # – książka nagrodzona w konkursie im. Astrid Lindgren
Renata Mazurowska
 
		




























