Nowoczesna edukacja to dynamicznie rozwijająca się dziedzina oferująca najmłodszym coraz więcej ciekawych rozwiązań. Przy wyborze zajęć dla swojego dziecka warto kierować się jego zainteresowaniami jak również treścią danego programu i tym czy odpowiada ona na problemy współczesnego świata. Warto śledzić najnowsze trendy i nowości na rynku bo ten będzie się nieustannie rozwijał.
Rodzice wśród bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych poszukują takich, które zapewnią ich pociechom ciekawą formę spędzenia czasu a jednocześnie poszerzą szkolną wiedzę o dodatkowe informacje i umiejętności. Wszystkie badania i raporty wskazują na to, że w przyszłości w procesie zdobycia ciekawej i dobrze płatnej pracy kluczowe znaczenie będą mieć określone umiejętności takie jak kreatywność, umiejętności sprzedażowe ( w tym umiejętność „sprzedania siebie”), komunikacja, wielozadaniowość, współpraca w grupie – te pojęcia już dziś pojawiają się wielokrotnie w ogłoszeniach rekrutacyjnych i będzie się to tylko nasilać. Dlatego warto szukać takich zajęć dodatkowych dla swoich dzieci, które prócz ciekawej teorii zapewnią również możliwość praktykowania w zakresie autoprezentacji, podejmowania decyzji czy działania w grupie w różnych rolach.
Jedną z nowości na polskim rynku jest innowacyjny program LEGO© StoryStarter , z powodzeniem realizowany w szkołach w UK i USA i wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych imprezach edukacyjnych. Na czym polega jego wyjątkowość? „LEGO© StoryStarter to projekt umożliwiający dzieciom doskonałą zabawę z ich ukochanymi klockami Lego a jednocześnie wspomagający rozwój kompetencji takich jak komunikacja, rozumienie i kompozycja tekstu, szukanie i przetwarzanie informacji” – mówi Filip Kościuk, instruktor LEGO© StoryStarter w Akademii Bystrzak na warszawskich Bielanach – Jest to projekt multimedialny bo uczestnicy pracują nie tylko z klockami lecz także z komputerami i ciekawym programem umożliwiającym realizację ich własnych projektów.” Program jest również atrakcyjny dla dziewczynek, dla których do tej pory nie było odpowiednika popularnej wśród ich kolegów robotyki. Na czym polegają zajęcia? Każde spotkanie to nowa historia: może to być wymyślona przez uczestników opowieść, może być biografia sławnego człowieka, początek reportażu o wybuchu wulkanu w Meksyku lub informacja o zawodach sportowych w mieście. Zadaniem dzieci jest odtworzenie przebiegu wydarzeń za pomocą klocków Lego na specjalnych planszach. Każdy uczestnik tworzy kolejne sceny historii, które następnie są fotografowane i wygrywane do komputera. Specjalne oprogramowanie umożliwia dzieciom stworzenie własnego komiksu, gazety lub plakatu. Na koniec każdy opowiada swoją historię i prezentuje wykonaną i wydrukowaną pracę. „Wyobraźnia dzieci jest nieograniczona a ich pomysły jak za pomocą Lego pokazać np. wyprawy Kolumba naprawdę zaskakujące – opowiada instruktor – to zajęcia niezwykle kreatywne, dające dzieciom możliwość wykazania się mnóstwem pomysłów. Jednocześnie podczas zabawy z Lego możemy przekazać wiedzę z zakresu historii i geografii a przede wszystkim poćwiczyć umiejętności komunikacyjne potrzebne przecież zarówno w szkole jak i w dorosłym życiu”.
Innym dynamicznie rozwijającym się za granicą i powoli wkraczającym do Polski programem jest ekonomia dla najmłodszych. O potrzebie edukacji w tym zakresie rozpisują się branżowe magazyny i portale a w krajach wysokorozwiniętych takie zajęcia figurują w podstawie programowej większości szkół. „Osoby, które w młodym wieku rozpoczęły edukację finansową są lepiej przygotowane do obejmowania w przyszłości zadań w zakresie ekonomii i finansów a także do podejmowania właściwych i odpowiedzialnych decyzji na podstawie własnej wiedzy i kompetencji” mówi Murray J. Taylor, prezes Investors Group. Badania przeprowadzone kilka lat temu na uczniach w wieku 10-15 lat na terenie krajów skandynawskich przyniosły szereg ważnych informacji:
51% badanych potwierdziło, że mają zajęcia z edukacji finansowej w szkole
75% badanych potrafi oszczędzać część ze swoich pieniędzy z kieszonkowego
54% badanych oszczędza długoterminowo na wybrany cel
46% ankietowanych odkłada pieniądze w banku
Oznacza to, że świadomość finansowa nastolatków w tych krajach jest wysoka a lekcje prowadzone w szkołach przynoszą efekty. W polskich szkołach nie ma regularnych lekcji edukacji finansowej, chociaż poszczególne organizacje wprowadzają coraz więcej programów dla chętnych. A jeśli w szkole nie ma oferty takich zajęć a chcemy przybliżyć dziecku tajniki ekonomii? Warto zawsze zacząć od nawyków domowych – kieszonkowe jako pierwsze pieniądze do dyspozycji dziecka to doskonała okazja do nauki oszczędności, podejmowania decyzji zakupowych i gospodarowania środkami finansowymi. A co kiedy latorośl zaczyna pytać o pojęcia, które słyszy na każdym kroku takie jak inflacja, kredyt czy ryzyko inwestycji? „W naszej akademii w ramach programu „Mały inwestor” prowadzimy zajęcia dla dzieci w wieku 7-12 lat podczas których w sposób przystępny wyjaśniamy te i inne pojęcia” – mówi Natalia Kościuk prowadząca zajęcia z ekonomii dla dzieci i dodaje „bardzo ważną częścią jest praktyka dlatego nasz autorski program przewiduje takie aktywności podczas spotkań, które umożliwią uczestnikom samodzielne stworzenie planu finansowego, zaplanowanie budżetu, opracowanie systemu oszczędzania. Oczywiście wszystko w formie zabawy w grupie rówieśników i na przykładach zrozumiałych dla dzieci”. Oferta Akademii Bystrzak to jedna z pierwszych tego typu na rynku, program został przygotowany przez zespół Akademii z wykorzystaniem amerykańskich standardów programów edukacji finansowej. „W Stanach takie lekcje są prowadzone już od przedszkola, wiele instytucji finansowych takich jak banki opracowuje swoje programy edukacyjne dla nauczycieli mając świadomość jak ważna jest to wiedza i właściwe nawyki wprowadzane od najmłodszych lat. Warto inspirować się doświadczeniem innych i w dobie kiedy wszyscy jesteśmy częścią świata gospodarki oswajać dzieci z tą tematyką w sposób przyjazny i naturalny” komentuje trenerka.
Więcej informacji na www.warszawa.bystrzak.org