Wyłonione w trybie otwartego konkursu. Nowy logotyp MNW to tzw. ligatura, czyli znak łączący kilka liter – w tym przypadku są to inicjały Muzeum: „MNW”. Jego dynamiczny, geometryczny kształt został wypracowany poprzez zestawienie form nawiązujących do architektury Gmachu Głównego MNW z klasycznym liternictwem. W ten sposób powstał logotyp wyrażający w swej formie zarówno nowoczesne aspiracje Muzeum Narodowego w Warszawie jak i poszanowanie dla historii i tradycji jednego z największych i najstarszych instytucji kultury w Polsce.
Nowa identyfikacja sukcesywnie wprowadzana będzie najpierw w Gmachu Głównym, a następnie oddziałach, najpierw w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.
Czytelne połączenie logo MNW i jego Oddziału – Królikarni, pozwala na przejrzyste pokazanie związku między obiema instytucjami. Do tej pory często musieliśmy tłumaczyć, że Królikarnia jest częścią Muzeum Narodowego w Warszawie. Mamy nadzieję, że nowa identyfikacja wizualna pozwoli nam uniknąć tych problemów. – mówi Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.
Autorzy nowej identyfikacji wizualnej – Antonina Benedek i Rafał Benedek ze studia MesmerCenter, opracowali nowe logo we współpracy z Research Studios – firmą, która ma na koncie realizacje projektów graficznych m.in. dla BBC, The Times, Design Museum czy Barbican Center w Londynie.
******
MesmerCenter to agencja komunikacji wizualnej prowadzona przez młodych projektantów: Antoninę Benedek i Rafała Benedeka. Studio specjalizuje się w realizacjach projektów graficznych dla luksusowych marek oraz instytucji kultury.
Antonina Benedek to absolwentka ENSAV La Cambre w Brukseli i Ecole d’Architecture Val-de-Marne w Paryżu. Specjalizuje się projektowaniu graficznym dla instytucji kultury. Przygotowywała projekty m. in. dla: Kancelarii Prezydenta RP, Teatru Dramatycznego, Teatru Współczesnego, CKE, Kongresu Kultury, Domu Spotkań z Historią.
Rafał Benedek studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i paryskiej Sorbonie. Ukończył Wydział MA Communication Design w London College of Communication, University of Arts. Specjalizuje się w typografii i projektowaniu identyfikacji wizualnych. Jest członkiem Research Network, czyli sieci współpracowników międzynarodowego biura projektowego Research Studios, z oddziałami w Londynie, Paryżu, Berlinie, Barcelonie i Tokio.
Esej o muzeum
Muzeum Narodowe w Warszawie jest parę tygodni przed naszą wielką datą: 17 maja rozpoczynamy obchody Roku Jubileuszowego. Muzeum powołane ustawą z dnia 20 maja 1862 roku obchodzi 150. rocznicę swego istnienia.
Rozmaite okoliczności sprawiły, że na przygotowania mieliśmy mniej niż rok. W ciągu tego roku Muzeum przeszło wewnętrzną restrukturyzację, a do końca jubileuszu – który traktujemy jako proces przemian – przeobrazi się całkowicie.
17 maja zobaczą Państwo pierwsze rezultaty tych zmian: nową Galerię Dawnego Malarstwa Europejskiego, Galerię Dawnego Portretu Staropolskiego i Europejskiego i Galerię Sztuki XIX wieku.
Przygotowujemy również niezwykłą wystawę pod tytułem „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi” – poświęconą dziejom przedstawiania hierarchii społecznych w sztuce. Wystawa ta zainauguruje wygospodarowaną na wystawy czasowe przestrzeń: jest to blisko 1000 m2 powierzchni spełniającej warunki wymagane do przyjmowania międzynarodowych wystaw. Jest to jedyna taka przestrzeń muzealna w Warszawie, a może i w całej Polsce.
Otworzymy dla naszych gości zrewitalizowany, zamknięty dotąd, Dziedziniec im. Stanisława Lorentza, który stanie się atrakcyjną przestrzenią miejską. Udostępnimy także kino, zachowując jego charakter z lat 70. ubiegłego wieku, i urządzimy muzealne kafeterie.
Zorganizujemy pokaz obrazów zrabowanych w czasie wojny z Muzeum i ostatnio odzyskanych dzięki aktywności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Procesowi temu towarzyszyć będzie wdrażanie nowej identyfikacji wizualnej Muzeum: Państwu jako pierwszym pokazujemy dziś logo muzeum, opracowane przez studio MesmerCenter, wybrane z konkursu.
W drugiej połowie 2012 roku pokażemy międzynarodową wystawę „Europa Jagellonica”, a w 2013 roku: kolekcje Sztuki Dalekiego Wschodu, monografię Sary Lipskiej, malarstwo Marka Rothko z National Gallery of Art w Waszyngtonie. Stopniowo otwierać będziemy kolejne galerie stałe, w tym Galerię Sztuki XX i XXI wieku.
Wszystkie modernizowane galerie mają wymienione okna, instalacje zabezpieczające, reaktywowane systemy wentylacji i zmodernizowany system oświetlenia. To z punktu widzenia techniki. Są nową intelektualną propozycją w nowej formie estetycznej, która – mam nadzieję – zadowoli zarówno znawców, jak i szeroką publiczność.
Mamy nadzieję do końca Roku Jubileuszowego otworzyć Muzeum w stronę ulicy Książęcej i – wykorzystując należący do nas teren – rozpisać międzynarodowy konkurs na nowy gmach Muzeum o bardzo określonych funkcjach wymagających specjalnego wyposażenia.
To wszystko, a zmiany dotyczą 11 000 m2 powierzchni wystawienniczej, robimy w ramach dotacji zagwarantowanej przez Pana Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ośmielam się twierdzić, że jest to najoszczędniejszy plan rewitalizacji najważniejszej w Polsce instytucji kultury. Spodziewam się, że w wyniku tych działań uda się nam ujawnić cały ogromny potencjał tej instytucji, której niezmiernie różnorodne zbiory liczą blisko milion obiektów.
dr Agnieszka Morawińska
Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie