Już jesienią Rocat Jumpurr, gra wrocławskiego studia Mousetrap Games, będzie dostępna na platformie urządzenia Mightier, która pomaga dzieciom w nauce regulowania swoich emocji. Będzie to pierwsza polska produkcja na tej platformie.
Przeprowadzone przez Mightier badania potwierdziły, że gry są odpowiednim narzędziem terapii np. ADHD, ponieważ naśladują wyzwania spotykane w życiu codziennym. To sprawia, że są interesujące i angażujące. Algorytm biofeedbacku Mightier wykorzystuje zwiększającą się trudność gry do nauki regulacji emocji. Ćwicząc uspokajające umiejętności w czasie grania, dzieci budują pamięć ciała (muscle memory) potrzebną do przywołania ich w obliczu wyzwań w prawdziwym świecie.
- Gram z moimi dziećmi, widzę więc jak wiele nowych umiejętności rozwijają grając. Tym bardziej cieszę się, że polski gamdev pomoże wielu dzieciom na świecie w nauce kontrolowania swoich emocji, jestem pewien, że pokochają Rocata – mówi Edward Mężyk, Prezes Mousetrap Games.
Jak Mightier działa w praktyce?
Rodzina, która decyduje się na wypróbowanie wspomagania terapii ADHD, czy zarządzania gniewem i panowania nad agresją za pomocą Mightier otrzymuje pakiet: opaskę do monitorowania pracy serca, dedykowany tablet, miesięczne konsultacje z ekspertem i dedykowany plan dla rodziny.
Dzieci noszą Mighty Band (opaskę monitorującą tętno) podczas grania w jedną z kilkudziesięciu wciągających gier na platformie, które są zaprojektowane tak, aby stawały się trudniejsze wraz ze wzrostem tętna. To zachęca gracza do zachowania spokoju. Gracz cały czas widzi na ekranie swoją pracę serca, a kiedy tętno wejdzie w strefę czerwoną gra się pauzuje i włącza się dopiero po ustabilizowaniu tętna.
Gra Rocat Jumpurr jest już w ostatniej fazie tworzenia i lada chwila Mousetrap Games rozpocznie jej testowanie. Na potrzeby współpracy z Mightier będzie dostosowana do wymogów programu.
Rezultaty terapii sprawdzone naukowo
Prace nad terapią Mightier były prowadzone i testowane w Harvard Medical School i Children’s Hospital w Bostonie. Według badań wystarczy trenować łącznie godzinę tygodniowo, aby w 12 tygodni zredukować o 62% liczbę dziecięcych wybuchów złości, o 40% zmniejszyć niepożądane zachowania, a w rezultacie o 19% zmniejszyć stres u rodziców związany z emocjonalnością dziecka. W trzy miesiące dzieci potrafią wyćwiczyć reakcje, które przekładają się potem na codzienne życie – dużo szybciej wracają do równowagi dzięki ćwiczeniom oddechowym i łatwiej rozpoznają u siebie zbliżający się stan przeciążenia emocjonalnego.
- Mightier to terapia przez zabawę, a to jest najważniejsze. Daje mojemu synowi narzędzia, aby zobaczył swoje nadmierne podekscytowanie i motywuje go do powrotu do równowagi. To świetna lekcja, a mi otwiera drzwi do rozmowy o sytuacjach, kiedy czuje się zestresowany i sfrustrowany w prawdziwym życiu – mówi Beth, mama siedmioletniego chłopca, który uczestniczył w programie.
- Gry są obecnie dla dzieci ich naturalnym środowiskiem. Dlatego już od dawna badacze badają możliwości ich zastosowania w terapii zaburzeń. To paradoksalne, bo dla wielu dorosłych są uosobieniem zła, które wciąga ich dzieci do obcego świata. Znamy już zastosowanie gier w terapii np. choroby Alzheimera, w leczeniu lęków np. fobii społecznej, czy wsparcie socjalizacji. Dlatego jestem przekonana, że to kolejny ruch w dobrym kierunku – mówi Dorota Minta, psycholog, psychoterapeuta. – Oczywiście, wykorzystanie gier w pracy z dziećmi nie może być “domowym” eksperymentem, ale zawsze, jak i w tym przypadku, poprzedzone solidnymi badaniami naukowymi. Dzięki temu można zaplanować proces terapii dla każdego dziecka. Ważne, żeby decyzja zastosowania tego systemu była zawsze skonsultowana z terapeutą dziecka, ale też nie stanowiła jedynej formy terapii, a była zintegrowanym elementem kompleksowej strategii. Mam nadzieję, że Mightier będzie też za jakiś czas dostępny dla polskich dzieci. Takie mądre wykorzystanie gier zapewne pomaga dzieciom z zaburzeniami przetrwać trudy izolacji spowodowanej pandemią – dodaje ekspertka.
O grze Rocat Jumpurr
Premiera Rocat Jumpurr odbędzie się jeszcze w tym roku. Gra została już doceniona przez branżowych ekspertów na londyńskiej edycji The Very Big Indie Pitch w tym roku. Fabuła gry opiera się na przygodach słodkiego kota, który podróżuje przez różne światy i walczy ze swoimi wrogami (psami, gołębiami, czy ogórkami) za pomocą ogromnej bazooki.
Twórca Mightier, Trevor Stricker dostrzegł Rocat Jumpurr na PG Connect w Londynie. Zapytany o to, dlaczego wybrał produkcję Mousetrap Games odpowiedział: “Szalona zabawa z kotkami i rakietami? Jak mogłem nie skorzystać z okazji?! W Mightier poszukujemy angażujących, trzymających w napięciu gier z prostymi mechanizmami – Rocat ma to wszystko”.
Jest to pierwsza gra z Polski, a siódma gra z Europy, która będzie dostępna dla użytkowników Mightier.
Platforma Mightier dostępna jest na razie tylko w języku angielskim. Szczegółowe dane dotyczące programu: https://www.mightier.com/
O Mousetrap Games:
Mousetrap Games to gamingowa spółka-córka notowanego na NewConnect Premium Fund SA. Specjalizuje się w produkcjach na urządzenia mobilne. Do najważniejszych gier Mousetrap Games należą muzyczna platformówka 2D Run the Beat i 96% Quiz. Mousetrap Games to druga na świecie firma, która dwukrotnie sięgnęła po złoto w The Big Indie Pitch organizowanym przez pocketgamer.com. Spółka Premium Fund zorganizowała na rzecz rozwoju Mousetrap Games zbiórkę crowdfundingową na www.zainwestujwgry.pl.