Od dwóch lat ich stacje są charakterystycznym elementem wielu ulic i skwerów. Jest ich 2650, a warszawiacy korzystają z nich ponad osiem tysięcy razy dziennie. Rower Veturilo skończył w sierpniu dwa lata.
– Veturilo ciągle rośnie i wzrasta również jego popularność – tylko w tym roku grono jego użytkowników powiększyło się o ponad 50 tys. osób. Te liczby zobowiązują, dlatego będziemy nadal rozbudowywać infrastrukturę, by jak najbardziej ułatwić rowerzystom podróżowanie po mieście. W tym roku powstało kolejnych kilka kilometrów dróg rowerowych i trwają prace przy budowie kilkudziesięciu kolejnych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Do dyspozycji rowerzystów w Warszawie są w tej chwili 174 stacje i 2650 rowerów Veturilo, zlokalizowanych w kilkunastu dzielnicach. Miejskie rowery mają średnio 5,6 proc. udziału w ogólnym ruchu rowerowym w stolicy. W tym sezonie odnotowano już ponad 1,2 mln wypożyczeń.
Będzie blisko 200 stacji
W sierpniu rozpoczął się montaż dwudziestu jeden nowych stacji w pięciu warszawskich dzielnicach. Zostaną uruchomione 1 września.
Najwięcej, aż osiem z nich, pojawi się na Mokotowie w al. Niepodległości w rejonach ulic Woronicza i Wiktorskiej, u zbiegu ulic Puławskiej i Dworkowej, na al. Jana Sobieskiego w rejonach ul. Chełmskiej i św. Bonifacego, niedaleko pętli autobusowej, na ul.Czerniakowskiej w rejonach Gagarina i ZUS.
Na Pradze-Południe powstanie pięć stacji: przy placu Szambeka, przy ulicach Grochowskiej, Gen. Abrahama, przy skrzyżowaniach ulic Afrykańskiej i Egipskiej oraz Rechniewskiego i Jeziorańskiego.
Kolejne pięć stacji znajdzie się w Ursusie w okolicy urzędu dzielnicy, przy stacjach PKP Ursus i Ursus Niedźwiadek, u zbiegu ulic Skoroszewskiej i Prystora oraz przy Ośrodku Sportu i Rekreacji.
Dwie nowe stacje powstaną w Wilanowie, przy skrzyżowaniach ulic Sytej i Vogla oraz alei Wilanowskiej i Jana Sobieskiego. Ostatnia nowa stacja usytuowana będzie przy ulicy Redutowej na Woli.
Gdzie nas wiezie Vetirilo
Obecnie najczęściej użytkowanymi stacjami Veturilo są te przy skrzyżowaniu al. Niepodległości i Batorego, przy Stadionie Narodowym i rondzie Waszyngtona, przy centrum handlowym Arkadia i na pl. Unii Lubelskiej.
Największą popularnością wśród użytkowników Veturilo cieszą się następujące trasy: al. Jana Pawła II/ul. Anielewicza – CH Arkadia, al. Niepodległości/Wilanowska – Galeria Mokotów, al. Komisji Edukacji Narodowej/Metro Natolin – ul. Wąwozowa/al. KEN/Metro Kabaty, Metro Imielin/Ratusz Ursynów – ul. Pileckiego/ul. Alternatywy, ul. Pileckiego/ul. Alternatywy – Metro Imielin/Ratusz Ursynów.
W tym roku rekordzista wypożyczył rower już 725 razy. W ubiegłym sezonie z rowerów miejskich korzystano przeszło 1,8 mln razy.
Jest po czym jeździć
Do 2012 roku miasto wybudowało 322 km dróg dla rowerzystów. W 2013 roku powstało 50 km nowych elementów infrastruktury rowerowej. Pod koniec 2013 roku w Warszawie było 312,2 km dróg rowerowych, 51,6 km ciągów pieszo – rowerowych i 7,2 km pasów i kontrapasów dla rowerów. Czyli łącznie z inwestycjami tegorocznymi blisko 380 km.
W tym roku oddano do użytku nowe drogi rowerowe na ulicach Konstruktorskiej, Panny Wodnej, Drawskiej i na Osiedlu Królewska. Nowy ciąg pieszo – rowerowy powstał na ulicy Nowozabielskiej. Pasy i kontrapasy pojawiły się na ulicach Mokotowskiej, Saskiej Dawidowskiego, Markowskiej, Imbirowej i Sójki. Zatwierdzono też budowę kolejnych 20,8 km. W planach jest jeszcze 16,4 km dróg, które są na różnych etapach projektowania.
Obecnie na Trasie AK na odcinku ulic Powązkowskiej i Modlińskiej w budowie jest 5,4 km dróg rowerowych, natomiast na odcinku 3,8 km przeprowadzany jest remont. 3 km nowej drogi dla rowerów powstaje też na ulicy Czerniakowskiej. Pozostałe budowane drogi znajdują się na ulicach: Słomińskiego, Prostej (odcinek Wronia – rondo ONZ), Reymonta (odcinek Żeromskiego – Kasparowicza), Waryńskiego (odcinek Nowowiejska – Batorego), Sokolej (odcinek Wybrzeże Szczecińskie – Zamoyskiego), Nowolazurowej (odcinek Chrościckiego – Połczyńska), Kleszczowej (odcinek Czereśniowa – Ryżowa), Świętokrzyskiej (na odcinkach al. Jana Pawła II – Marszałkowska i Marszałkowska – Kopernika), Powstańców Śląskich (odcinek Górczewska – Radiowa), Światowida (odcinek Leliwitów – Myśliborska), Pułku AK „Waligóra” (odcinek Tłuszczańska – Czerniakowska), Orląt Lwowskich (odcinek Warszawska – POW), na placu Wileńskim, Bulwarach Wiślanych (odcinek Boleść – most Świętokrzyski) i serku bielańskim.