Zastanawiające jest jak dzisiaj wiele dzieci ma problemy z matematyką. Czy faktycznie mamy pokolenie humanistów czy może po prostu współczesna szkoła nie umie uczyć królowej nauk? My przychylamy się do tej drugiej opinii. Nie ma dzieci niezdolnych matematycznie, są tylko złe metody nauki matematyki.
Projekt MATEMA pod hasłem #uczsięzdomu jest szeroko rozumianym wsparciem dla uczniów, rodziców i nauczycieli w czasie obecnego zawieszenia zajęć edukacyjnych. „Mathema” z greckiego to poznanie, umiejętność.
Realizowane przez nas przedsięwzięcie na kanale YT, to reakcja na potrzeby rodziców. Nasze materiały filmowe umożliwią rodzicom lub nauczycielom wprowadzenie konkretnych pojęć matematycznych i działań, poddajemy pomysły jednocześnie dorosłym i uczniom. Nasze aktualne działanie jest oryginalną koncepcją w serwisie internetowym YT i FB, a założenie angażowania rodziców nie jest przypadkowe.
Na co dzień jako firma Matema zajmujemy się edukacją matematyczną dzieci w wieku 3-9 lat. Pomysł na pracę w przedszkolach pojawił się 10 lat temu. Prowadząc korepetycje ze starszymi uczniami, zaczęliśmy się zastanawiać gdzie leży przyczyna problemów z matematyką. Okazało się, że pierwsze oznaki pojawiają się już u dzieci w wieku lat trzech. Uzbrojony w klocki, kostki i karty postanowiliśmy sprawdzić czy można temu przeciwdziałać. Na przestrzeni lat wraz z grupą nauczycieli rozwinęliśmy metodę, która jest gotowym planem wprowadzania dzieci w świat matematyki.
Naszą wiedzę oraz doświadczenie z pracy w przedszkolach postanowiliśmy własnymi siłami przekuć na filmy, w których pokazujemy jak naukę połączyć z zabawą.
Są to gotowe scenariusze zajęć, które rodzic, przy pomocy przedmiotów dostępnych w każdym domu może przeprowadzić ze swoim dzieckiem. Materiały podzieliliśmy na kategorie (przedział liczbowy 0-10, 0-20, 0-100) co pozwala rozpocząć naukę od poziomu, na którym znajduje się najmłodszy uczeń. Każda seria rozpoczyna się od ewaluacji, która pomoże rodzicowi w ustaleniu posiadanych przez dziecko umiejętności i pozwoli monitorować jego postępy. Wszystkie lekcje to przemyślany materiał edukacyjny, który stanowi spójną całość.
W naszych materiałach traktujemy dzieci adekwatnie do ich wieku ale zdecydowanie odchodzimy od infantylizmu. Dziecko, czując się traktowanym jak osoba dorosła, zmienia swoją postawę wobec obowiązków i sprawniej przyswaja wiedzę i umiejętności.
Seria jest zaplanowana na 50 filmów, do tej pory umieściliśmy 12, co kilka dni ukazuje się nowy. I tym sposobem na portalu Facebook i YouTube w przeciągu 4 dni wyświetliło nasze materiały 60 tysięcy osób, a lekcje ponad 20 tysięcy.
Tutaj przykład lekcji o liczbach parzystych, którą w ciągu 2 dni w widziało 5 tys. widzów na FB i YT:
Uczymy matematyki na konkretnych przedmiotach, dzieci nie dzielą swojej uwagi na równoczesne pisanie i liczenie. Wszystko dzieje się w ich umysłach. Zapisu matematycznego dokonują na kartonikach z cyframi lub klockach. Bazujemy na tym, że dziecko szybciej potrafi liczyć niż pisać. Dzięki przeprowadzanym 3 razy do roku ewaluacjom efekty naszej pracy są mierzalne i pozwalają nam porównywać się do ogólnopolskich badań Instytutu Badań Edukacyjnych.
Zapraszamy – ucz się z nami!