Kampania MaMa na uczelni i tata też jest prowadzona przez Fundację MaMa w partnerstwie z Obywatelami Nauki pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na matki/rodziców w środowisku akademickim, zmiana ich postrzegania i ich funkcjonowania w nauce i na uczelniach.
W trakcie kampanii
– we współpracy z Obywatelami Nauki i SGGW zanalizowano wstępnie sytuację rodziców na uczelniach
– zwróciliśmy uwagę na bariery w dostępie do szkolnictwa wyższego oraz rozwoju kariery naukowej ograniczające osobom z małymi dziećmi funkcjonowanie w ramach środowiska akademickiego na równych zasadach z osobami bezdzietnymi;
– zwróciliśmy uwagę na ważną rolę jaką odgrywają uczelnie wyższe w kształtowaniu postaw i wzorców, czego rezultatem może być pozytywny wydźwięk nie tylko na uczelniach, ale również w pracy pozanaukowej.
– opracowaliśmy i upowszechnialiśmy na uczelniach poradnik „MaMa na uczelni, i tata też. Praktyczny poradnik dla władz uczelni”
Za ważne podkreślenia uznałyśmy łatwe do zaadaptowania rozwiązania jak podjazdy, przewijaki w toaletach, kąciki i świetlice dziecięce, możliwości dofinansowania opieki nad dziećmi z funduszu socjalnego, elastyczne podejście do grafiku pracy czy terminów zaliczeń.
– zorganizowaliśmy debatę na temat rodzicielstwa uczelni. Debata ta odbywała się w ramach spotkań XVII Festiwalu Nauki w Warszawie
– odbyliśmy kilka spotkań z przedstawicielami uczelni wyższych w Warszawie oraz z udziałem stołecznych rodziców i innych organizacji zajmujących się wsparciem rodziców w nauce;
– prowadziliśmy szeroką kampanię w mediach, zwracając uwagę na problem rodziców w środowisku akademickim;
– zorganizowaliśmy happeningi na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Warszawskim, w których wzięli udział przedstawiciele władz uczelni;
-na dwóch warszawskich uczelniach (Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska) powstały zainicjowane przez Fundację MaMa kąciki do przewijania dzieci;
Fundacja położyła nacisk na upowszechnienie informacji na temat praw rodziców, zarówno studentów jak i pracownic/pracowników naukowych, jak również na edukację władz uczelni w sposobach wspierania matek w ramach środowiska akademickiego. Kampania wzbudziła zainteresowanie środowiska akademickiego oraz mediów, co stanowi przyczynek do kontynuacji kampanii w kolejnej, tegorocznej edycji. W tym roku do współpracy zaprosimy też niepubliczne uczelnie warszawskie oraz publiczne uczelnie z całej Polski.
—
W ramach kampanii zostały przeprowadzone badania dotyczące sytuacji matek na uczelni.
Badanie zostały przeprowadzone przez zespół badawczy SGGW w Warszawie w składzie:
Martyna Kowalska
Piotr Klimaszewski
Maciej Kowalski
Jakub Iwański
Kierownik zespołu:
dr Emilii Paprzycka
Badanie realizowane było w ramach akcji Fundacji Mama „Mama na uczelni” i jest jednym z projektów realizowanych na WNS SGGW.
Czytajcie więcej na stronie www: http://fundacjamama.pl/index.php?mnu=3&id=690