Podsumowanie trzeciej edycji warsztatów edukacyjnych realizowanego przez Fundację VERBA w ramach projektu pt. „Niezwykłe spotkania”, którego celem jest zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z tematem niepełnosprawności.
 
 Fundacja VERBA powstała w roku 2012. Jej misją jest wspieranie przemian społecznych, kształtowanie pozytywnych postaw i przełamywanie stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. W latach 2013-2014 przeprowadziła warsztaty edukacyjne w przedszkolach, których celem było uświadomienie przedszkolakom różnorodności społeczeństwa i przedstawienie im tematu niepełnosprawności przez pryzmat możliwości, a nie ograniczeń. W pierwszych dwóch edycjach projektu uczestniczyło łącznie blisko 20 000 dzieci z kilkunastu miast w Polsce.
 
 Obecnie dobiegła końca III edycja projektu pt. „Niezwykłe spotkania” w których wzięło udział ponad 15 000 przedszkolaków i uczniów klas I szkół podstawowych. W tym roku fundacja gościła w placówkach w Trójmieście, Toruniu, Bydgoszczy, Olsztynie, Biskupcu, Lublinie, Rykach, Krakowie, Warszawie, Katowicach, Sosnowcu, Częstochowie, Opolu, Wrocławiu, Kędzierzynie, Jastrzębiu Zdroju, Lesznie, Poznaniu, Pile, Szczecinie i  kilku mniejszych miastach okolicznych. Dzięki wsparciu Fundacji PZU zasięg projektu wciąż się powiększa, a do Fundacji spływają zaproszenia do kolejnych miast i miejscowości.
 
 Główne cele projektu to przede wszystkim:
 
 I.   Zwiększenie wiedzy społecznej w zakresie niepełnosprawności, szczególnie wśród dzieci. Rozwój ich świadomości społecznej.
 II.  Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych, w tym postawy otwartości, szacunku i empatii.
 III. Przedstawianie i uświadamianie dzieciom podobieństw i różnic występujących między ludźmi.
 IV.  Przybliżenie dzieciom zagadnień związanych z różnorodnością społeczeństwa.
 V.    Pokazanie dzieciom, że osoby z niepełnosprawnością są równowartościowymi członkami społeczeństwa.
 
 Dlaczego projekt jest tak potrzebny?
 
 I.   Dzieci nie wiedzą co to niepełnosprawność, a jednocześnie są bardzo zaciekawione.
 II.  Dzieci zwracają uwagę i pytają o każdą „inność”, a nie zawsze jest im to dobrze wytłumaczone.
 III. Prowadzonych jest coraz więcej działań aktywizujących osoby niepełnosprawne, więc kontakt z nimi będzie częstszy.
 IV. Przemiany społeczne polegające na przeciwdziałaniu wykluczeniu są niezbędne dla rozwoju i wykorzystania potencjału wszystkich obywateli.
 
 Dzieci są wspaniałymi obserwatorami. Wykazują zainteresowanie widząc osoby z niepełnosprawnością. Zadają pytania, dociekają, pragną wyjaśnień. Zwykle tak właśnie wygląda pierwsze spotkanie dziecka z niepełnosprawnością. Jeżeli sytuacja zdarza się niespodziewanie może wywołać zakłopotanie u opiekunów. Czy możliwe jest oswajanie ich z niepełnosprawnością w czasie zabawy? Oczywiście! Program warsztatów Fundacji VERBA jest dostosowany do konkretnych grup wiekowych, a każdej z nich wydzielono inne cele i założenia merytoryczne, dostosowane do emocjonalnego poziomu rozwoju dziecka. Wspólne czytanie, rozmowa, zgadywanki, gry, kolorowanki, porozumiewanie się bez użycia słów, zapoznanie się z alfabetem Braille’a to tylko niektóre z aktywności, które zaproponowano młodym uczestnikom warsztatów. O doskonałe samopoczucie i wysoki poziom merytoryczny prowadzonych zajęć dbali specjalnie w tym celu przeszkoleni animatorzy. Dużą rolę w kształceniu dzieci podczas warsztatów mają materiały edukacyjne opracowane przez fundację w tym m.in. bajki z serii „Leon i jego niezwykłe spotkania”.
 
 Po każdych warsztatach nauczyciele oceniają spotkania w ankietach ewaluacyjnych i wpisują swoje uwagi odnośnie realizowanego projektu. Utrzymanie wysokiego poziomu zajęć jest dla fundacji niezwykle istotne ponieważ poruszany temat musi być omawiany bezbłędnie. Celujące oceny w ankietach oraz bardzo dobre recenzje projektu są potwierdzeniem atrakcyjności projektu „Niezwykłe spotkania”, który wciąż się rozwija. Oto wybrane opinie:
 
 „Dzieci niezwykle zainteresowane, z wielkim zaciekawieniem i aktywnie brały udział w spotkaniach. Ślicznie dziękujemy. Wspaniała sprawa. Życzymy dalszych sukcesów!” – Dyrektor Niepublicznego Przedszkola Bursztynek w Pruszczu Gdańskim
 
 „Cieszymy się, że szkolne przedsięwzięcia na rzecz integracji społecznej mogą być wspierane przez profesjonalistów.” – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Olsztynie
 
 „Zajęcia bardzo ciekawe i wartościowe!” – Wychowawca Przedszkola Publicznego nr 37 w Opolu
 
 „Zajęcia atrakcyjne dla dzieci. Tematyka wymaga ciągłego kształtowania właściwych postaw. Bardzo wartościowa inicjatywa!” – Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 6 w Toruniu.
 
 „Zajęcia dla dzieci z klasy Ia uwrażliwiły uczniów na problem niepełnosprawności, teraz wiemy, że jesteśmy różni, ale równi” – Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy.
 
 „Zajęcia prowadzone bardzo profesjonalnie. Dzieci zainteresowane i aktywne!” – Dyrektor Przedszkola Publicznego w Cieszkowie
 
 „Zajęcie przygotowane profesjonalnie, dzieci były zainteresowane tematem! Prosimy aby takie spotkania odbywały się częściej” – Wychowawca w Przedszkolu 136 we Wrocławiu
 
 ***
 
 Fundacja VERBA to niezależna organizacja pozarządowa, która zajmuje się edukacją oraz przełamywaniem stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Głównym celem działalności jest wspieranie przemian związanych z postrzeganiem niepełnosprawności i działanie na rzecz poprawy jakości życia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Pomysłodawcą  i założycielką fundacji jest Agata Battek.
 
 Więcej informacji na http://www.fundacjaverba.org.pl a także na oficjalnym Fanpage na Facebooku : https://www.facebook.com/FundacjaVerba.
 
		





























