Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw przeprowadził badania podsumowujące spożycie warzyw i owoców w 2021 roku. Znacząco wzrosła świadomość ich prozdrowotnej roli. Warzywa i owoce postrzegane są przez Polaków jako podstawa zdrowego sposobu odżywania, jako budujące odporność organizmu i korzystnie wpływające na samopoczucie i wygląd. Ilość czasu jaką w pandemii poświęciliśmy gotowaniu i jedzeniu sprawiła, że ich smak zaczął być postrzegany jako kluczowa korzyść z jedzenia warzyw i owoców. Wreszcie zaczynamy jeść warzywa i owoce dla radości ich spożywania, nie tylko dla zdrowia. Do najczęściej spożywanych należą pomidory, ogórki, cebula, jabłka, truskawki.
Najpopularniejsze gatunki owoców
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386991/large-5eb63ba86c82862274a2b0f62b2be7d2.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386990/large-a8221a284577dca8b30d239a1098964e.png)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386991/preview-1faabd6f29f6aa036d44d95cef212804.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386990/preview-0877ab0f75cfe56a2b9cf63b3d89012f.png)
Najpopularniejszymi owocami w Polsce są jabłka i truskawki. Co najmniej 90% mieszkańców naszego kraju w sezonie próbowało także czereśni, gruszek i malin. Wśród najpopularniejszych owoców są także wiśnie, borówki, czerwone i czarne porzeczki, aronia.
49% Polaków w sezonie co najmniej raz w tygodniu je śliwki, 34% borówkę, 30% wiśnie. 25% badanych spożywało w sezonie, co najmniej raz w tygodniu, czerwoną porzeczkę. Największy spadek zanotowały śliwki (6 p.p.).
Analizując zmiany deklaracji konsumpcji najpopularniejszych gatunków owoców widać, że najbardziej stabilną pozycję mają: jabłka, truskawki, borówka oraz aronia i jej przetwory. Zmiany dla większości gatunków oscylują wokół ok. 3%.
Najpopularniejsze gatunki warzyw
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/385209/large-ee3f0c93e5d291ae3ed531830c46aa95.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386993/large-274bfab617de82d2927e96a88a73e855.png)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/385210/large-512a26c9f6494165c151f22d2cd17b2a.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/385209/preview-3021d69daf8364dbc9f81975ca0454ef.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/385210/preview-43742f38216687bc6e8bc23e5abd9b47.jpg)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386992/preview-f6e5d34251b5ba74edf6bf3eb84bbc2b.png)
![](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/386993/preview-5b222471299bdd343bc855377380b1f1.png)
Najczęściej jedzonymi przez Polaków warzywami są pomidory i ziemniaki. W 2021 roku, co najmniej raz w tygodniu spożywało je odpowiednio 90 i 91% badanych, a tylko co setny (1%) nie jadł ich wcale.
Wśród najpopularniejszych są ogórki, cebula, marchew i sałata. W sezonie, co najmniej raz w miesiącu jadło je 97% Polaków, co najmniej raz w tygodniu odpowiednio 83, 80 i 77%, 71% badanych.
Niemal wszyscy Polacy regularnie jedzą również kapustę i kalafiora. W sezonie, co najmniej raz w miesiącu jadło je 93% badanych, co najmniej raz w tygodniu odpowiednio 50% i 43%. 87% Polaków regularnie je paprykę i pieczarki (co najmniej raz w miesiącu).
W czołówce znalazły się również brokuły (72%), cukinia (67%) oraz dynia. Konsumpcję tej ostatniej deklaruje już blisko połowa Polaków (48%).
Częstotliwość spożywania warzyw w sezonie utrzymuje się na stałym poziomie.
W 2021 r. w porównaniu do 2019 nie obserwujemy większych zmian w spożyciu poszczególnych gatunków. Zarówno w deklaracjach spożycia, jak i jego częstotliwości.
W 2021 roku ponad połowa Polaków zadeklarowała, że sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich. Niestety jemy wciąż zbyt mało owoców i warzyw. Warto podkreślić, że dużo się w tym obszarze zmienia na lepsze. Smak stał się w pandemii kluczową korzyścią konsumencką z jedzenia owoców i warzyw. Warto zaznaczyć, nie odbywa się to kosztem percepcji zdrowotnych, wręcz przeciwnie, one cały czas rosną. Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności i zdrowym odżywianiu
– mówi Urszula Krassowska, Managing Director Public Division w Kantar.Jemy owoców i warzyw za mało
– Wyniki badania z 2021 roku, jeśli zestawimy je z wynikami sprzed dwóch lat, pokazują, jak pandemia zmieniła zwyczaje Polaków związane z odżywianiem się. Wyraźnie wzrosła świadomość znaczenia jedzenia warzyw i owoców we wzmacnianiu odporności organizmu, choć wciąż nie do końca wiemy, ile powinniśmy ich jeść. I to wskazuje na kluczową rolę edukacji. Przypomnijmy, warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego posiłku – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Jemy owoców i warzyw za mało. Większość (62%) Polaków przyznaje, że nie wiedzą, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Tylko co piąty (19%) z nas wie, ile warzyw i owoców należy spożywać, tak by dieta była zgodna ze stanem wiedzy i rekomendacjami dietetyków. Ta niewiedza jest głównym powodem tego, że konsumpcja warzyw i owoców nie rośnie.
Wiedza na temat zasad prawidłowego odżywiania rośnie wraz z wykształceniem. Co czwarta (26%) osoba z wyższym wykształceniem wie, ile powinno się jeść warzyw i owoców, w porównaniu do 19% osób z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym.
Połowa Polaków uważa, że spożywa warzywa i owoce w wystarczającej ilości, podświadomi zatem ignoruje argumenty za jej zwiększeniem. Badania podsumowujące 2021 rok są jednak optymistyczne. Mamy do czynienia wręcz z przełomem. Zaczynamy jeść warzywa i owoce dla radości ich spożywania, nie tylko dla zdrowia
– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.Funduszu Promocji Owoców i Warzyw realizuje monitoring konsumpcji najpopularniejszych gatunków. Badanie realizowane jest przez firmę Kantar w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Wnioski z badań Kantar podsumowujących 2021 rok:
- Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców.
- Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców.
- Wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania.
- Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków.
- Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
- Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
- Rośnie świadomości prozdrowotna, ale nie wiedza na temat ile powinniśmy spożywać.
- Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.
Więcej w materiale pt. Pandemia otwiera nowy rozdział w konsumpcji owoców i warzyw
Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team