Euro RSCG Sensors przedstawia raport „Ja i moje ciało. Zdrowie i dobre samopoczucie w dzisiejszych czasach”, w którym wzięto pod lupę zachowania dbających o zdrowie i samopoczucie prosumentów, czyli aktywnych, wyznaczających trendy konsumentów. W dobie szybkiego tempa życia, przetworzonej żywności i konsultacji zdrowotnych z Dr. Google prosumenci coraz częściej zwracają uwagę na wpływ umysłu na stan zdrowia oraz wzajemną odpowiedzialność społeczną w obszarze profilaktyki zdrowotnej.
Raport skupia się na kilku zagadnieniach, m.in. na ochronie przed zagrożeniami wynikającymi ze współczesnego trybu życia, odpowiedzialności osobistej za własne zdrowie czy oczekiwaniach wobec systemu opieki zdrowotnej. W tym kontekście pojawia się kilka kierunków zmian w myśleniu konsumentów o zdrowiu i dobrym samopoczuciu.
Zdecydowana większość Polaków biorących udział w badaniu (70% prosumentów i 55% konsumentów) wierzy, że może mieć pełną kontrolę nad tym, czy nabawią się określonej choroby, oraz uważa się za dobrze poinformowanych w dziedzinie zdrowia (65% prosumentów, 47% konsumentów). Z pewnością można to przypisać rozwojowi technologii i dostępności do informacji (75% prosumentów na świecie postrzega internet jako dobre źródło informacji i wsparcia w sytuacji problemów zdrowotnych).
„Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy są coraz częściej skłonni do samodzielnego pozyskiwania informacji na temat zdrowia oraz aktywniej koncentrują się na działaniach profilaktycznych. Jest to związane z coraz większym poziomem wiedzy na temat natury dzisiejszych chorób, które w dużej mierze są konsekwencją niezdrowego stylu życia. Dlatego też polscy konsumenci w zdecydowanej większości mają poczucie, że ich własny styl życia może przyczyniać się do powstania wielu chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca czy nowotwory. Uważają także, że w kwestii swojego zdrowia nie są zdani wyłącznie na opinię lekarzy i nie przyjmują już tak bezkrytycznie ich zaleceń, za to coraz częściej potwierdzają diagnozę i szukają skutecznych terapii w internecie”– mówi Patrycja Rzucidło-Zając, Healthcare Consulting Director, Euro RSCG Sensors.
Wnioski płynące z analizy sformułować można wokół czterech kluczowych obszarów, wyznaczających jednocześnie kierunki zmian w zachowaniach aktywnych konsumentów.
Wzrosło znaczenie wpływu stylu życia na utrzymanie zdrowia, co ma związek z naturą dzisiejszych chorób. Ludzie całkowicie zmieniają swoje podejście do zaburzeń zdrowotnych oraz do ich profilaktyki i leczenia. Mają także coraz większe poczucie kontroli nad chorobami, które ich dotykają. W wyniku pogłębienia wiedzy oraz udostępnienia nowych narzędzi i technologii zmalało zaufanie do tradycyjnych instytucji medycznych, a konsumenci przestali bezkrytycznie przyjmować opinie i rekomendacje dotychczasowych autorytetów.
Coraz większe znaczenie mają także aspekt finansowy związany z leczeniem i rosnąca niepewność dostępu do nowoczesnych terapii ze względu na wzrastające koszty opieki zdrowotnej. Powoduje to pojawienie się kolejnego trendu, jakim jest odpowiedzialność zdrowotna. Konsumenci odczuwają bowiem nie tylko fizyczne skutki ciężkich chorób, ale także ekonomiczne konsekwencje, jakie muszą ponosić oni sami, ich rodziny i całe społeczności. Nie mniej ważne są nacisk na utrzymanie sprawności umysłu oraz poszukiwanie najwyższej jakości produktów żywnościowych, które są podstawą dobrego zdrowia.
„Raport pokazuje, że aktywni konsumenci czują się odpowiedzialni za własne zdrowie oraz – nawet szerzej – za kondycję społeczeństwa jako całości. Coraz powszechniejszy dostęp do nowych technologii i informacji wpływa na świadomość konsumentów i zmienia ich podejście do zdrowia”– powiedziała Katarzyna Przewuska, Managing Director, Euro RSCG Sensors. „Ponadto, wyniki badania pozostają w zgodzie z wynikami poprzednich naszych raportów ukierunkowanych na badanie trendów współczesnej komunikacji, które wykazały, że dzisiejszy konsument jest niezwykle świadomym uczestnikiem rynku w odniesieniu do produktów i usług. Jest to wyzwanie dla nowoczesnej komunikacji marek i produktów” – dodaje Przewuska.
O badaniu
Prosumer Report to seria publikacji firmy Euro RSCG Worldwide. Stanowią one element globalnej inicjatywy dzielenia się wiedzą i informacjami, w tym wynikami naszych własnych badań prowadzonych w ramach sieci agencji grupy Euro RSCG i firm będących odbiorcami jej usług.
Badanie Prosumer Report „Ja i moje ciało. Zdrowie i dobre samopoczucie w dzisiejszych czasach” zostało przeprowadzone wspólnie z firmą Market Probe International wśród 7213 dorosłych w 19 krajach, reprezentujących populację 3,6 miliarda ludzi. W Polsce badaniem zostało objetych 503 respondentów, zarówno kobiet jak i mężczyzn, powyżej 18. roku życia. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI latem 2011 roku.
Więcej informacji na temat raportu Prosumer „Ja i moje ciało. Zdrowie i dobre samopoczucie w dzisiejszych czasach” można uzyskać na stronie www.sensors.pl.
***
Euro RSCG Sensors to największa sieciowa firma doradztwa komunikacyjnego i public relations w Polsce. Należy do globalnego holdingu Havas Group. Oferuje kompleksowe usługi konsultingowe m.in. w obszarach komunikacji korporacyjnej, finansowej, kryzysowej, public affairs, zarządzania relacjami z lokalnymi społecznościami oraz komunikacji marketingowej. Zespół Euro RSCG Sensors liczy ponad 40 konsultantów z wiedzą i doświadczeniem z poszczególnych branż i sektorów gospodarki. Firma należy do polskiego Związku Firm Public Relations.