Ze względu na program edukacyjny w Polsce, dzieci często rozpoczynają naukę języków obcych idąc do szkoły podstawowej. Bardziej zapobiegliwi rodzice często wysyłają swoje maluchy na dodatkowe lekcje języka angielskiego już w przedszkolu. Niewątpliwie, to dobry wiek na naukę języków obcych (nigdy nie jest za późno, by zacząć!) – jednak dobry nie znaczy najlepszy. Okazuje się, że im młodsze dziecko, tym łatwiej jest mu opanować dodatkowy język – niektóre badania naukowe twierdzą, że ekspozycja na dodatkowy język powinna się odbywać już od narodzenia.
Przedstawiamy Państwu kilka powodów, dla których dziecko powinno zapoznawać się z językami tak wcześnie, jak to możliwe:
• Akcent – dzieci, które obcują z językami obcymi mają szansę wczesnego zapoznania się ze spektrum akcentów, przez co ich własny nie jest „sztywny”. Tworzy to swoistego rodzaju elastyczność językową, wynikającą ze zwiększonej wrażliwości słuchowej. Badanie opublikowane w Amerykańskim Journal of Phonetics (1) wykazało, że w miarę upływu lat, jest trudniej nauczyć się języka obcego z odpowiednim akcentem.
•Radość z nauki – małe dzieci lubią uczenie się – nie ma dla nich znaczenia, czy jakaś aktywność poprawi ich zdolności poznawcze czy motoryczne. Z mniejszą lub większą ekscytacją wykonują nowe czynności i świetnie się przy tym bawią – to sama zasada ma swoje zastosowanie przy nauce języków obcych. Dla lepszego zobrazowania o czym mowa: wyobraź sobie, że usiłujesz nauczyć licealistów języków obcych za pomocą zabawnych rymowanek dla dzieci, radosnych piosenek i pacynek przy jednoczesnym siedzeniu na dywanie – powodzenia! Coś, co jest nie do wykonania u licealistów, u dzieci sprawdza się doskonale – ponieważ nauka języka może być zabawą.
•Wsparcie – dzieci mają możliwość ekspozycji na język z wielu potencjalnych źródeł: Rodzice, nauczyciele, rówieśnicy, rodzina. Jeżeli zarówno nauczyciele, nianie i rodzice współpracują ze sobą w kwestii nauki języka obcego u dziecka, wówczas dzieci otrzymują najlepsze możliwe warunki do rozwoju. U małych dzieci nie ma również problemu występującego u młodzieży i dorosłych – motywacja.
Jeżeli Twoje dziecko jest starsze, nie wahaj się przed wdrożeniem nowego języka. Nigdy, naprawdę nigdy nie jest za późno, żeby się uczyć nowego języka. Według teorii Malcolma Gladwella, przeciętny człowiek potrzebuje poświęcić 10 000 godzin na wykonywanie jakiegoś zadania, by móc je mistrzowsko opanować. Ta liczba wydaje się być duża, jednak rozłożona na lata nie brzmi już tak przerażająco – dlatego naukę warto zaczynać wcześnie i nie odkładać inwestycji w siebie lub swoje dziecko na później.
Materiały źródłowe:
1. red. nauk. Garcia-Sierra, A., Bilingual language learning: An ERP study relating early brain responses to speech, language input, and later word production – Journal of Phonetics: http://ilabs.washington.edu/sites/default/files/Bilingual_infants_ERP_Garcia-Sierra%20et%20al.,%202011.pdf
2. Gladwell, M.; Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu, 2009, wyd. Znak