Gdy w nocy ze środy na czwartek siły rosyjskie zaatakowały Ukrainę, w sieci zaczęły pojawiać się treści dezinformacyjne w błyskawicznym tempie. Media natychmiast zareagowały i licznie apelowały o czytanie rzetelnych źródeł. Jak podaje IMM, w okresie 18-28 lutego w mediach internetowych, w tym w portalach i social mediach opublikowano ponad 6 tys. materiałów zawierających wzmianki o potrzebie weryfikacji komunikatów publikowanych w internecie.
W ciągu dziesięciu dni liczba informacji na temat potrzeby weryfikowania źródeł, z których społeczeństwo czerpie informacje dotyczące polityki i działań zbrojnych Rosji, osiągnęła liczbę 6 153 materiałów. Pierwsze treści ostrzegawcze zaczęły pojawiać się już w piątek 18 lutego, dopiero tydzień później w dniach rozpoczęcia inwazji zbrojnej 23 i 24 lutego nastąpiła kulminacja – niecałe 100 wzmianek urosło do prawie 2 tys. na dzień. Dotarcie wszystkich zmonitorowanych treści wynosi ponad 15 mln potencjalnych kontaktów z przekazem – informuje Instytut Monitorowania Mediów, IMM.
„W kryzysie, z którym mierzy się Ukraina i poniekąd każdy z nas, budujące jest to, że jako Polacy pomagamy, jak tylko potrafimy – poprzez różnego rodzaju zbiórki, udostępnianie mieszkań lub oferowanie transportu, ale także poprzez gotowość przeciwstawiania się dezinformacji. To właśnie media powinny uczulać na tę kwestię i jak widzimy, to przesłanie nabiera teraz odpowiedniego rozgłosu” – mówi Paweł Sanowski, Prezes IMM.
Zarówno liczne zasięgowe media, rząd, firmy, organizacje pomocowe, jak i zwykli użytkownicy kont społecznościowych apelują, aby czytać sprawdzone źródła. 61% materiałów, które zawierają ten przekaz, pochodzi z redakcji portali internetowych, 31% dotyczy samej platformy Twitter, a 8% obejmuje publiczne konta w pozostałych social mediach m.in. na Facebooku i Instagramie.
__________________________________________________________________________________
O Instytucie Monitorowania Mediów:
IMM od przeszło od 20 lat monitoruje medialny wizerunek marek, firm, osób i instytucji. Autorskie serwisy firmy (Biuletyn IMM, Moduł Analityczny, Admonit, baza MediaContact, aplikacja mobilna IMMapp) umożliwiają m.in. bieżące śledzenie efektów działań komunikacyjnych na tle konkurencji, planowanie strategii komunikacji i działań antykryzysowych. IMM obsługuje ponad 1500 klientów z Polski i zagranicy — międzynarodowych korporacji, małych firm, instytucji i administracji publicznej, organizacji pozarządowych, agencji PR, agencji marketingowych, artystów oraz sportowców.
Aktualnie stałym monitoringiem objęte jest ponad 1100 tytułów prasowych oraz przeszło 220 stacji RTV, portale internetowe, kanały społecznościowe, a także podcasty i kanały video.