Biblia. Rdz. 12-25
Księga ludzi wolnych
Spektakl w wyobraźni widza
Nowy Teatr i CENTRALA przedstawiają drugą cześć trylogii na podstawie Księgi Rodzaju. Michał Zadara inscenizuje historię Abrahama.
Było tak: Abraham i Sara całe życie chcieli mieć dzieci. A kiedy w końcu Bóg dał im dzieci, okazało się, że może je także z powrotem odebrać. Był też Lot, jedyny sprawiedliwy i jedyny ocalony ze zgładzonego za karę miasta. Była też Hagar uciekinierka i wypędzona, która przyciągała anioły.
Spektakl, który zawiera ważne lekcje i fascynujące opowieści zarówno dla rodziców, jak i dla dzieci. Dla wszystkich od 6 do 166 lat.
W pierwszej części trylogii widzowie współtworzyli biblijny świat malując scenografię. Tym razem spotkają się w innym wymiarze. Widz stanie się współtwórcą, a zarazem bohaterem spektaklu, ponieważ druga część odgrywa się w sferze dźwięku. Głównym mechanizmem stwarzania będzie wyobraźnia. Nie ubrudzimy się już farbą – musimy wyostrzyć inne zmysły.
Na scenie zobaczymy Maję Amsterdamską, dziewczynkę znaną widzom z pamiętnej roli węża w „Biblii. Rdz 1-11”.
Michal Zadara staje się coraz bardziej radykalny. W „Biblii. Rdz 12-25” rezygnuje z pracy z profesjonalnymi aktorami, na scenie jest tylko 7-letnia aktorka i dźwięk.
O czym jest Księga Rodzaju?
Bóg stworzył świat i ludzi, ale nikomu nie dał instrukcji obsługi. Księga Rodzaju opowiada o trudnej relacji ludzi z Bogiem w czasach, kiedy dopiero się poznawali. Ludzie w tej opowieści popełniają mnóstwo błędów i Bóg ich za to karze – lub nie. Zupełnie jak dziś!
Nasze mity pozwalają nam wspólnie marzyć i działać. Historie biblijne są spoiwem, które jednoczy świat żydów, chrześcijan i muzułmanów. Dzisiaj te historie są nam potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Podążamy tropem trudnych wyborów i poważnej literatury, która uczy podejścia do świata bez taryfy ulgowej.
Michał Zadara
Michał Zadara (ur. 1976, Warszawa) reżyser operowy i teatralny, publicysta, autor pierwszej w historii pełnej inscenizacji „Dziadów" Adama Mickiewicza (2016).
Jest jedynym współczesnym polskim reżyserem, który od początku kariery konsekwentnie wystawia dramaty religijne, w którego twórczości temat religijności, Boga i metafizyki zajmuje centralne miejsce.
Jego debiutem w Starym Teatrze w 2006 roku był „Ksiądz Marek", mistyczny dramat Juliusza Słowackiego, badający związki między przemocą, cierpieniem i doświadczeniami religijnymi. Również w Starym Teatrze wystawił prapremierę „Kupca" Mikołaja Reja – moralitet z czasów reformacji, badający religijność człowieka w zderzeniu ze śmiertelną chorobą. Podjął się również realizacji scenicznej mistycznej powieści Martina Bubera „Gog i Magog" dokumentującej losy duchowe drugiego pokolenia chasydów polskich w czasach wojen napoleońskich. W Wiedniu wystawił „Mesjasza" Bruno Schulza, zaginioną powieść o nadejściu Mesjasza. Zainscenizował „Everymana", moralitet średniowieczny, podstawę dramaturgii europejskiej, o samotności człowieka w obliczu Boga („Każdy/a: sztuka moralna") oraz „Księgę Rodzaju 2" Iwana Wyrypajewa, badającą związki między szaleństwem a doświadczeniem mistycznym. W koprodukcji z Festiwalem Boska Komedia wystawił monodram Klausa Kinskiego „Jezus Chrystus Zbawiciel", monolog opisujący szok, jaki wywołuje do dziś kontakt z ideami głoszonymi przez Jezusa.
Michal Zadara konsekwentnie, od dziesięciu lat, przygląda się człowiekowi jako istocie religijnej. Jego spektakle religijne nie są przypisane jednemu wyznaniu i zawsze graniczą z bluźnierstwem – co miało swoje zwieńczenie w jego pełnej inscenizacji „Dziadów", gdzie Wielka Improwizacja stała się przesłuchaniem Boga w celi przez pełnego gniewu i rozpaczy Konrada.
Prasa o pierwszej części „Biblii”:
Wciąganie publiczności do działań, o dziwo, nie ma tu znamion opresji. Czujemy się współtwórcami inscenizacji.
Didaskalia, Maryla Zielińska
Mały pokój dziecięcej wyobraźni. Teatr tworzony środkami dziecięcej zabawy. Śmiejemy się, ale ten śmiech rodzi się z odkrycia możliwości innego spojrzenia, innego przeżywania znanego tekstu, także w jego dziwności i nieprzystawalności do naszych wyobrażeń i reakcji.
Dariusz Kosiński, Tygodnik Powszechny
Pokazuje w jaki sposób Biblię można interpretować poza kulturowo-społecznym kontekstem, którego fundamentem jest wiedza i świadomość.
Agnieszka Górnicka, Tatr dla Was
Reżyseria i scenariusz: Michał Zadara
Głos: Michał Zadara
Występuje: Maja Amsterdamska
Scenografia: Robert Rumas
Muzyka: Jan Duszyński, Michał Zadara
Produkcja: Fundacja Nowych Działań
Koprodukcja: Centrala, Nowy Teatr
Premiera kolejnej części odbędzie się na wiosnę 2018 roku.
Bilety: 35 zł
Dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16
02-513 Warszawa
www.nowyteatr.org
adres: ul. Madalińskiego 10/16, 02-513 Warszawa, http://www.nowyteatr.org/
miejsce: Nowy Teatr
miejscowść: Warszawa
dzielnica: Mokotów
wstęp wolny: nie
bilet: Płatny 35 zł zł
data od: 2018-02-25