Wychowując dziecko, napotykamy na trudności, które próbujemy rozwiązać na wiele rozmaitych sposobów. Część metod znamy od naszych rodziców, o innych dowiadujemy się z książek o rodzicielstwie. Okazuje się jednak, że nie trzeba daleko szukać, a proste rozwiązania mogą okazać się najbardziej skuteczne. Sposobem rozwiązującym wiele problemów może być… cisza.
Cisza pozytywnie wpływa na rozwój, regulację emocji i zachowania, a także na zdolności uczenia się i pamięci. Razem z ekspertem Electrolux, psycholog Martą Żysko-Pałubą, podpowiadamy, jak ważną rolę odgrywa cisza w rozwoju fizycznym, psychicznym i emocjonalnym dziecka.
Pomoc w wychowaniu
Cisza może być ogromnym wsparciem dla rodziców w procesie wychowania. Jednym
z najbardziej efektywnych sposobów wsparcia dziecka podczas kryzysowych sytuacji jest zagwarantowanie mu spokoju. Kiedy dziecko najpierw trzaska drzwiami, a następnie idzie zaszyć się w ciszy własnego łóżka, intuicyjnie robi to, co dla niego najlepsze.
– Dzięki temu prostemu trikowi obniża się poziom hormonu stresu, spada ciśnienie krwi, a mózg otrzymuje bodziec do regeneracji i relaksu. Ciało uspokaja się, tworząc jednocześnie przestrzeń dla refleksji. Konsekwencje braku wyciszenia można z kolei zaobserwować w przypadku „przestymulowanych” dzieci, które często popadają w konflikty, reagują nadmierną agresją czy też zaczynają być postrzegane jako niegrzeczne i zbuntowane – podkreśla Marta Żysko-Pałuba, ekspert psychologii dla marki Electrolux.
Skarb dla rozwoju
Przebywanie w ciszy ma ogromne korzyści nie tylko dla procesu wychowania, lecz także dla rozwoju dziecka. Cisza skutkuje lepszymi efektami w uczeniu się, koncentrowaniu oraz zapamiętywaniu. Odpowiednie dostosowane miejsce nauki stymuluje wzrost komórek nerwowych i sprzyja szybkiej oraz efektywnej pracy. Cisza pomaga także
w procesie uregulowania snu. Rodzice wielu malutkich dzieci potwierdzają, że spokój
w czasie snu poprawia jego jakość, przyspieszając jednocześnie proces wydłużania się godzin sennych, w efekcie czego mogą cieszyć się przesypianymi nocami. Nie ulega wątpliwości, że spokojny sen jest jednym z najważniejszych elementów, stymulujących rozwój dziecka.
Atmosfera ciszy w Twoim domu
W obliczu tak wielu korzyści ciszy dla funkcjonowania dziecka, warto zadbać o jej obecność na co dzień. Postaraj się stworzyć jak najwięcej sytuacji w ciągu dnia, w których ty i twoje dziecko możecie przebywać w ciszy. Spróbuj wyłączyć radio podczas jazdy samochodem lub zacznij chodzić na spacery w spokojne miejsca bliskie natury. – Tworzenie atmosfery ciszy w domu można zacząć od tak prostej rzeczy, jaką jest wyłączenie telewizora, kiedy nikt go nie ogląda czy ograniczenie korzystania z innych sprzętów elektronicznych. Warto także zastanowić się nad wyborem sprzętów, które nie będą nas pozbawiać ciszy – zaznacza Marta Żysko-Pałuba.
Na taką potrzebę odpowiada odkurzacz UltraSilencer™ Zen. Natężenie jego dźwięku wynosi zaledwie 58dB. Poziom ten zbliżony jest do odgłosu cichej rozmowy, dzięki czemu możesz odkurzać nawet, gdy Twoje dziecko smacznie śpi.
Cisza jest znakomitym wsparciem dla zdrowia nie tylko fizycznego, lecz także psychicznego. Jest też doskonałym sposobem na nawiązanie bliskości
i zagwarantowaniem poczucia bycia ważnym, potrzebnym i kochanym. Dlatego też, dbanie o komfort najbliższego otoczenia i wysoką jakość środowiska, w którym rozwija się dziecko warte jest włożenia każdego wysiłku.
Sugerowane ceny detaliczne:
EUS85BR 999 PLN
EUS8ANIMAL 999 PLN
EUS89TM 1 299 PLN
EUS8GREEN 899 PLN
EUS8ALRGY 999 PLN
EUS87DBM 999 PLN
Electrolux jest wiodącym na świecie producentem urządzeń gospodarstwa domowego, które powstają w oparciu o wnikliwą analizę potrzeb konsumentów i są udoskonalane dzięki ścisłej współpracy z profesjonalistami. Electrolux oferuje starannie zaprojektowane i innowacyjne rozwiązania dla szerokiej gamy sprzętów, m.in. chłodziarko-zamrażarek, zmywarek, pralek, kuchni, odkurzaczy, klimatyzatorów oraz drobnych urządzeń AGD. Dbałość o detale i funkcjonalność produktów powoduje, że odpowiadają one rzeczywistym potrzebom zarówno konsumentów, jak i profesjonalistów. W skład Grupy Electrolux wchodzą marki: Electrolux, Zanussi, AEG oraz Electrolux Grand Cuisine, które każdego roku sprzedają ponad 50 milionów produktów w ponad 150 krajach. W 2013 roku wartość sprzedaży Grupy wyniosła 109 miliardów koron szwedzkich. Grupa zatrudniała 61 000 pracowników. Więcej informacji na www.electrolux.pl oraz http://newsroom.electrolux.com/pl/