Lokalizacja i oferta handlowa to najważniejsze kryteria wyboru centrum handlowego na wizytę z dzieckiem – wynika z badania przeprowadzonego przez Colliers International, Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH) i panel badawczy Ariadna w centrach handlowych w ośmiu największych polskich aglomeracjach pod kątem ich przyjazności dla rodzin z dziećmi.
Analiza składała się z trzech elementów – inspekcji dokonanej wg przyjętych kryteriów przez ekspertów Colliers, wywiadów pracowników PRCH z zarządcami i właścicielami wybranych centrów handlowych oraz ankiet przeprowadzonych przez firmę badawczą Ariadna wśród grupy 1000 mieszkańców wybranych ośrodków miejskich posiadających dzieci w wieku do lat 12 i regularnie odwiedzających galerie handlowe. Audyt objął 90 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 4,1 mln mkw. Przeanalizowano obiekty o wielkości ponad 20 000 mkw., posiadające minimum 60 lokali.
Na podstawie wyników badania zostanie opublikowany raport wraz z rankingiem centrów handlowych najbardziej przyjaznych dzieciom. Umożliwi on również wskazanie najlepszych praktyk i obszarów rozwoju dla centrów handlowych wobec rosnących wymagań społecznych.
Lokalizacja przede wszystkim
Jak pokazało badanie, o wyborze centrum handlowego na wizytę z dzieckiem decydują przede wszystkim lokalizacja (rozumiana jako odległość od domu, dostępność komunikacją miejską i szybkość dojazdu) i oferta sklepów – wskazała na nie ponad połowa przebadanych mieszkańców polskich aglomeracji. Dla ponad 30% respondentów istotnymi czynnikami są również wygodny parking, oferta rekreacyjna oraz dogodna przestrzeń w centrum.
Bezpieczeństwo najmłodszych w centrum handlowym jest również ważne dla rodziców. Co czwarty ankietowany wymienił ten czynnik jako mający wpływ na decyzję o wyprawie na zakupy z dziećmi. Zdaniem większości najważniejszymi elementami decydującymi o tym, że obiekt jest bezpieczny dla ich pociech jest sala zabaw z opieką oraz antypoślizgowe podłogi. Ponad 30% przebadanych osób zwracało też uwagę na specjalne procedury postępowania dla ochrony, profesjonalną informację oraz czytelny system wizualnego oznakowania wewnątrz obiektu.
— Rodzice są coraz bardziej świadomymi konsumentami – decydując się na wybór oferty, zwracają uwagę na jakość infrastruktury i bezpieczeństwo, ale też wygodę i dostępność. Stąd w obiektach handlowych w całym kraju widać coraz więcej udogodnień powstających z myślą o tych odbiorcach i najmłodszym pokoleniu klientów. Liczy się pomysł i niestandardowe podejście, ale również zrozumienie potrzeb rodziców i dzieci. Współczesne centrum handlowe ma zapewniać rozrywkę i atrakcje, a jednocześnie być przyjazne i komfortowe. Opiekunowie chcą mieć pewność, że ich pociechy nie tylko będą dobrze się bawić, ale przede wszystkim będą bezpieczne — komentuje Klaudia Sionek, analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Zakaz handlu w niedziele bez większego wpływu
Wyniki badania wskazują, że wprowadzenie od 1 marca br. zakazu handlu w wybrane niedziele dla przeważającej części Polaków z dziećmi nie wpłynęło na częstotliwość odwiedzin centrów handlowych. Większość decyduje się na wizytę w tygodniu (ponad 40%), a co trzeci rodzic wybiera głównie soboty. Jednocześnie 28% respondentów odwiedza centra handlowe również w niedziele objęte zakazem handlu, a jako główny cel wybierają kino lub ofertę gastronomiczną. Wśród miast cieszących się największą popularnością wizyt w niedziele bez handlu są Warszawa, Wrocław i Katowice.
— Rodziny z dziećmi powinny stanowić szczególnie ważną grupę dla właścicieli centrów handlowych, ponieważ jedna trzecia badanych rodziców odwiedza galerie handlowe w niedziele bez handlu – to około trzy razy więcej niż wynosi w średnia w całej populacji dorosłych Polaków (około 10%) — zauważa dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, partner merytoryczny w panelu Ariadna.
— Dostosowywanie oferty centrów handlowych do potrzeb i oczekiwań rodzin z dziećmi to z pewnością jeden z fundamentalnych celów stawianych sobie obecnie przez ich właścicieli i zarządców. Większość z nich albo dokonała już w swoich obiektach zmian czy modernizacji albo je planują jeszcze w 2018 roku. To efekt najnowszych trendów na rynku. Klienci coraz częściej postrzegają centra handlowe jako miejsca spędzania czasu w gronie rodziny, a nie tylko realizowania potrzeb stricte zakupowych. Galerie będą zatem zmuszone do ciągłego zaspokajania rosnących wymagań dotyczących rodzinnych wizyt — mówi Anna Zachara Widła, Research & Education Projects Manager, Polska Rada Centrów Handlowych.
Centra handlowe najbardziej przyjazne rodzinom z dziećmi:
Warszawa
Spośród 18 warszawskich obiektów handlowych, w tym 5 spoza administracyjnych granic stolicy, najwyższe oceny zdobyły kolejno: Arkadia, Złote Tarasy i Wola Park. Ocena była utrudniona ze względu na dużą ilość prac budowlanych i modernizacyjnych w lokalach, co jednak docelowo zwiększy standard obiektów. Uwagę rodziców zwracają liczne place zabaw, kąciki dla dzieci, miejsca relaksu, kolorowe pokoiki dla matek z dziećmi, a także wprowadzane przez kolejne centra handlowe opaski na rękę dla maluchów, pomocne w razie zgubienia dziecka.
Trójmiasto
W Trójmieście poddano analizie 11 centrów handlowych o łącznej powierzchni ok. 424 000 mkw. W opinii klientów-rodziców za najlepszą została uznana Galeria Bałtycka w Gdańsku, a po niej Centrum Riviera w Gdyni i Auchan Gdańsk. To co wyróżnia nadmorskie galerie to dostępność i dobra jakość wózków-samochodzików dla dzieci – można je wypożyczyć w prawie każdym centrum handlowym. Jednocześnie coraz więcej zarządców zwraca uwagę na potrzebę stworzenia infrastruktury sprzyjającej zabawie i miłemu spędzaniu czasu.
Kraków
Eksperci zbadali tu 9 największych centrów handlowych o łącznej powierzchni blisko 446 800 mkw. Zdecydowana większość z nich jest dobrze przystosowana do potrzeb rodzin z dziećmi, a niektóre zaskakują rzadko spotykanymi atrakcjami jak np.: darmowe kino i teatrzyki czy wypożyczalnie gier video z konsolami do gry na miejscu. Niewiele krakowskich centrów może pochwalić się dobrym przygotowaniem restauracji dla rodzin z dziećmi, z czego wyjątek stanowi Galeria Kazimierz. Za najbardziej przyjazną dzieciom galerię w Krakowie respondenci uznali Galerię Krakowską, drugie miejsce zajęła Bonarka City Center, a trzecie Galeria Bronowice.
Łódź
W Łodzi badaniu poddano 7 centrów handlowych o łącznej powierzchni ok. 410 000 mkw. W opinii respondentów najwięcej rozrywki najmłodszym dostarcza Manufaktura, a kolejne miejsca w rankingu zajmują Port Łódź oraz Galeria Łódzka. Wynik badania pokazał, że centra handlowe w Łodzi są coraz lepiej przygotowane na przyjęcie małych klientów, jak również ich rodziców, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia.
Wrocław
W stolicy województwa dolnośląskiego eksperci odwiedzili 11 obiektów o łącznej powierzchni ponad 521 000 mkw., zlokalizowanych zarówno w centrum miasta, jak i na jego obrzeżach. Najbardziej przyjazne dzieciom centra to Magnolia Park, Aleja Bielany i Pasaż Grunwaldzki. Większość wrocławskich galerii ma odpowiednie oznakowanie, które znacznie ułatwia poruszanie się z wózkiem po obiekcie i jest szczególnie ważne dla odwiedzających. To, co wciąż zasługuje na poprawę we wrocławskich galeriach handlowych to dostępność i jakość miejsc parkingowych dedykowanych rodzinom z dziećmi.
Poznań
Eksperci poddali analizie 12 obiektów o łącznej powierzchni ok. 550 000 mkw. Większość poznańskich galerii oferuje szeroki wachlarz udogodnień i atrakcji dla rodzin z dziećmi, jednak są również obiekty mocno odbiegające od miana przyjaznych dzieciom. Zdaniem respondentów najlepsze centra handlowe to kolejno: Posnania, Galeria Malta i Poznań Plaza.
Szczecin
Eksperci odwiedzili tu 5 centrów handlowych o łącznej powierzchni ok. 186 000 mkw. Według respondentów najlepszymi są Galaxy oraz Kaskada. Wrażenie ogólne jest pozytywne – szczecińskie centra handlowe są dość dobrze przygotowane na wizyty rodzin z dziećmi. Tym, na co powinni zwrócić szczególną uwagę zarządcy szczecińskich obiektów jest bezpieczeństwo dzieci oraz mało przyjazne dla rodzin strefy gastronomiczne.
Śląsk
Na Śląsku eksperci odwiedzili łącznie 17 centrów handlowych w następujących miastach: Katowice, Bytom, Gliwice, Tychy, Mikołów, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec oraz Jaworzno, o łącznej powierzchni ok. 682 000 mkw. Za najbardziej przyjazne dla rodziców z dziećmi respondenci uznali kolejno: Silesia City Center, Galeria Katowicka i 3 Stawy. Większość obiektów może pochwalić się zadowalającą liczbą sklepów z asortymentem dedykowanym dla najmłodszych. Kwestią, która potrzebuje szczególnego dopracowania jest zmodernizowanie stref relaksu oraz food court.