Jest czarodziejką w kuchni, inspirującą nauczycielką i troskliwą lekarką pierwszego kontaktu. Bywa instruktorką, menedżerką logistyki, detektywem czy bibliotekarką. Jest niezrównana w roli artystki, stylistki, fryzjerki, a nawet psychoterapeutki czy negocjatorki. A do tego pracuje i realizuje swoje pasje. Mama – superbohaterka, inspiracja i wzór.
Dla wielu z nas mama, to nie tylko pierwsze wypowiedziane słowo, to pierwszy autorytet. I chociaż z wiekiem zmieniają się nam punkty odniesienia i poszukujemy nowych mistrzów, to w dziecięcym świecie mama jest nadal najważniejszym wzorem. Potwierdzają to wyniki międzynarodowego badania OnePoll* na zlecenie marki Barbie, w którym 64% polskich dziewczynek w wieku 6-10 lat, właśnie mamę wskazuje jako za wzór do naśladowania, a dla 56,9% jest ona źródłem największej inspiracji. Dziewczynki po prostu chcą „być jak mama” (53,6%) i odnosić podobne sukcesy (52,46%).
By przyszłe mamy nie traciły pewności siebie
Waga dziecięcych wzorców i autorytetów jest szczególna, ponieważ nie tylko kształtują charakter, pomagają budować poczucie własnej wartości, ale także w wpływają na życiowe wybory. To niezwykle ważne, zwłaszcza w przypadku dziewczynek – przyszłych mam wychowujących kolejne pokolenia. Bowiem, w odróżnieniu od chłopców, dziewczynki w wieku około pięciu lat zaczynają tracić pewność siebie, wątpić w swoje nieograniczone możliwości i potencjał! Przestają wierzyć, że mogą być kim zechcą i robić co chcą, realizować swoje marzenia, pasje i osiągać cele. Rezygnują – nawet w zabawie – z tego, by zostać piłkarkami, programistkami czy astronautkami. Brak wiary w siebie pogłębiają utrwalane stereotypy kulturowe, system wychowania czy edukacji, a nawet wizerunek dziewczynek i kobiet kreowany w mediach. To zjawisko, zidentyfikowane przez światowe instytucje jako Dream Gap dotyczy uprzedzeń oraz nierówności związanych z płcią.
Aby odwrócić ten proces marka Barbie®, także przy okazji Dnia Matki, zachęca do budowania lepszej rzeczywistości, w której dziewczynki, przyszłe mamy, mogą osiągnąć wszystko, co sobie wymarzą. Inspiruje do zmiany sposobu myślenia i wskazywania dzieciom właśnie wzorców i autorytetów godnych naśladowania. Motywuje do doceniania kobiet – mam, liderek, naukowców, sportsmenek, pielęgniarek, reżyserek, projektantek, stylistek, szefów czy kuchni. Bo wybitne kobiety są wybitne, trzeba je doceniać i pokazywać drogę, jaką do tego doszły, pomagając w ten sposób dzieciom wyobrażać sobie, że można stać się jak one – Shero – kobiety, bohaterki, mamy.
*Badanie One Poll „Role Models – Girls -Poland” przeprowadzone na grupie 1000 dziewczynek w wieku 6-10 lat (luty 2018)