Bródnowski Uniwersytet Dzieci to inicjatywa mająca na celu nieskrępowany rozwój intelektualny dzieci. Dzieciństwo to wiek pytań, które są początkiem poznania otaczającego świata, a tym samym nauki. Jest to szczególny moment rozwijania określonych predyspozycji i talentów, które z czasem, jeżeli nie zostaną dostrzeżone, mogą być bezpowrotnie utracone. Uniwersytet w formie interaktywnych wykładów zamierza podsycać naturalną ciekawość dzieci, uczyć poprzez zabawę, rozwijać talenty, kształtować osobowość człowieka poszukującego, człowieka odkrywcy. Uważamy, że takie podejście jest niezbędnym warunkiem rozwoju potencjału twórczego i intelektualnego każdego dziecka.
W Bródnowskim Uniwersytecie Dzieci nie ma nudnych wykładów, kolokwiów, zaliczeń i egzaminów. W zamian proponujemy intrygującą podróż w świat wiedzy. Niezwykle rozległej, bo odnoszącej się do zagadnień z dziedziny kultury, sztuki, matematyki, geografii, filozofii, etnografii, astronomii, paleontologii i przyrody. Każdy wykład wygłaszany jest w bardzo przystępny sposób i w tym celu urozmaicany licznymi pokazami multimedialnymi, przeglądami slajdów a także doświadczeniami naukowymi. Koniec wykładu to czas na pytania, na które zawsze jest udzielona odpowiedź. Wszystkiego można dotknąć, wszystko zbadać, można obalić obowiązujące teorie i wygłosić własne.
Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się wesprzeć rodziców w ich codziennej trosce o właściwy rozwój ich dzieci, a także szkoły, które z uwagi na konieczność realizacji obfitych treści programowych, często tracą z pola widzenia indywidualne zainteresowania ucznia.
Działalność Uniwersytetu adresowana jest dla dzieci od 6 do 12 roku życia.
Poniżej szczegółowy plan wykładów w I semestrze 2013/2014:
12 X Geografia
Najbliższy wykład:
Dookoła Chin
Chiny to jedno z największych państw świata. Kraj ten graniczy z wieloma państwami, takimi jak m.in.: Indie, Kazachstan, Mongolia, Nepal, Pakistan, Wietnam. W strefach przygranicznych mieszkają niezwykle ciekawe społeczności należące do mniejszości narodowych. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną slajdy ukazujące życie na mongolskim stepie, tradycyjny targ zwierząt w Kaszgarze, krajobrazy pustynne zachodnich Chin, wspaniałe graniczne wodospady Detian i wiele innych atrakcji znajdujących się w terenach przygranicznych Chińskiej Republiki Ludowej.
Krzysztof Dworczyk
Podróżnik i pisarz. W ciągu ostatnich lat odwiedził ponad 60 krajów w Azji, Ameryce, Afryce, Oceanii i w Europie. Zwiedzał starodawne azjatyckie świątynie, afrykańskie pustynie, meczety Kairu, kościoły Jerozolimy, wulkany Indonezji, lodowce Nowej Zelandii, fiordy Norwegii, rafy koralowe Oceanu Indyjskiego…
Pobyty za granicą zaowocowały biegłą znajomością kilku języków obcych oraz mnóstwem niezwykłych doświadczeń.
26 X Astronomia
Poznajemy Układ Słoneczny
W trakcie zajęć poznacie najciekawsze informacje o planetach Układu Słonecznego. Dowiecie się dlaczego i których planet nie widział Mikołaj Kopernik. W interaktywnej podróży przemierzycie przestrzeń międzyplanetarną docierając do najbardziej niegościnnych miejsc na krańcach Układu Słonecznego.
dr Kamil Złoczewski
Doktor nauk fizycznych, w specjalności astrofizyka obserwacyjna (Centrum Astronomicznym M. Kopernika Polskiej Akademii Nauk). Od roku 2010 pracuje w Planetarium Centrum Nauki Kopernik, jako starszy specjalista ds. pokazów tworząc ofertę interaktywnych pokazów na żywo. Aktywnie popularyzuje astronomię poprzez wykłady, radio, telewizję oraz Internet. Autor setek artykułów popularnonaukowych dotyczących astronomii i astronautyki. Pracuje z dziećmi i młodzieżą. Swoją pasję astronomiczną zgłębia poprzez pracę zawodową oraz miłośnicze obserwacje zjawisk astronomicznych.
16 XI Historia
Bohaterowie zapomnianego powstania
Tym razem Tomasz Szajewski opowie nam o powstaniu styczniowym. Obejrzycie jak wyglądał mundur i broń oraz kim byli bohaterowie tamtego zrywu narodowego i jak żyli przed powstaniem.
Tomasz Szajewski
Autor książek popularnonaukowych, konsultant filmowy, pracownik Muzeum Pałac w Wilanowie, specjalista – rekonstruktor historyczny z zawodu i pasji, członek założyciel Pierwszego Polskiego Stowarzyszenia Turniejowego Liga Baronów, od 18 lat współtwórca Warszawskiego Turnieju Rycerskiego o Szablę Króla Zygmunta III Wazy oraz wieloletni współtwórca „Oblężenia Malborka AD 1410”
30 XI Paleontologia
Smoki kontra dinozaury
Wykład poświęcony będzie paleontologii z elementami wierzeń ludowych oraz kultury i sztuki. Skąd się wzięły smoki w wyobraźni ludzi? Czy smoki naprawdę istnieją lub istniały w przyrodzie? Podczas wykładu dowiemy się skąd się wzięły legendy o smokach europejskich i azjatyckich oraz co mają wspólnego z dinozaurami. Opowiem o odkryciu dinozaura Smok wawelski przez polskich paleontologów oraz czy stwór zwany Potworem z Loch Ness miał szansę przetrwać w szkockim jeziorze. Przeniesiemy się też na Pustynię Gobi, gdzie polscy naukowcy odkryli kości dinozaurów stanowiące podstawę wystawy w warszawskim Muzeum Ewolucji.
Beata Cymerman
Biolog, pracownik Muzeum Ewolucji w Warszawie
Absolwentka Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego ze specjalnością biologia środowiskowa. Pracę magisterską napisała w kajaku poławiając małże skójkowate. Interesuje się szeroko pojęta ekologią, zoologią i paleontologią. W Muzeum Ewolucji prowadzi warsztaty z dziećmi, organizuje wydarzenia okazjonalne tj. Noc Muzeów, projektuje plakaty edukacyjne. W czasie wolnym najchętniej uczęszcza na festiwale muzyczne i filmowe, rysuje komiksy, słucha muzyki alternatywnej i gotuje wegetariańskie potrawy.
14 XII Mikrobiologia
Czy ludzkości potrzebne są bakterie?
Istnieje świat, którego nie znamy, którego nie możemy zobaczyć własnymi oczami bez użycia specjalnych narzędzi: to świat mikroorganizmów. Ludzie badają go od wielu lat i coraz więcej o nim wiadomo. Do szerokiego grona czytelników gazet i widzów telewizji dociera jednak jedynie wycinek tej wiedzy. Z bakteriami i wirusami walczymy na wiele sposobów, wiele reklam sugeruje, że największym sukcesem ludzkości byłoby ich całkowite zniszczenie. Czy jest to aby dobry pomysł? W trakcie wykładu dowiemy się co to są bakterie, jak wyglądają i co robią na Ziemi. Obejrzymy na zdjęciach te, które są naprawdę groźne dla ludzi i zastanowimy się co by było, gdyby bakterii zabrakło. Zbadamy ludzkie ciało jako wielką planetę, na której żyją miliardy bakterii. W wykładzie udział wezmą wszyscy słuchacze, będziemy rozmawiać, oglądać zdjęcia i modele, które ułatwią dostęp do niewidocznego świata.
dr Marta Fikus Kryńska
Biolog, kierownik Działu Edukacji Centrum Nauki Kopernik
11 I Fizyka
O kolorach i ich nazwach
Już sama nazwa sprawia nam problemy: czy barwa to to samo, co kolor? Co to jest odcień? A przecież im dalej w las, tym więcej drzew… Czy wszyscy widzą te same kolory? Czy jeśli ja widzę coś czerwonego, ty też widzisz coś czerwonego? I czy to jest ten sam czerwony?
A może amarantowy? Karminowy? Karmazynowy??? Rubinowy szkarłatny cynobrowy…
STOP! Ufff…
Jak to jest właściwie z tymi kolorami? Czy pomarańcza jest pomarańczowa? Ile jest kolorów tęczy? Skąd się wzięły nazwy kolorów?
O tym i o innych tajemnicach kolorów będzie właśnie ten wykład.
dr Łukasz Badowski
Ukończył fizykę teoretyczną na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, a doktorat w Instytucie Fizyki PAN w Warszawie. Ale to tylko część historii…
Jest jednym z współzałożycieli Koła Miłośników Historii Języka Polskiego, interesuje się kulturą, literaturą i mnóstwem innych rzeczy.
Aktualnie pracuje w Centrum Nauki Kopernik gdzie zajmuje się wystawami interaktywnymi, pokazami i demonstracjami oraz publikacjami popularnonaukowymi.
25 I Geografia/Cywilizacje Kultur Starożytnych Świata
Poznajemy Meksyk
Podczas spotkania udamy się do Meksyku, czyli do jednego z najciekawszych i najbardziej kolorowych krajów współczesnej Ameryki. Będziemy zwiedzać jego stolicę, czyli miasto Meksyk, jedną z największych metropolii na świecie. Następnie wyruszymy w podróż, która prowadzić będzie przez górzysty stan Oaxaca, gdzie zobaczymy wspaniałe krajobrazy. Później udamy się do stanu Chiapas aby podziwiać zagubione w dżungli wodospady i słynny Kanion Sumidero. Na Jukatanie zaś będziemy spacerować po plaży nad Zatoką Meksykańską oraz nad Morzem Karaibskim. Udamy się także do tajemniczych, ukrytych w tropikalnym lesie, miast starożytnych Majów. Do jednego z nich będziemy płynąć przez dżunglę, potężną rzeką Usumacintą. Zapoznamy się też ze współczesnymi mieszkańcami Meksyku oraz spotkamy się ze zwierzętami, takimi jak krokodyle, legwany czy wąż boa dusiciel.
Marek Łasisz
Archeolog, kulturoznawca cywilizacji kultur starożytnych, specjalista w tematyce starożytnej i współczesnej Ameryki.
8 II Filmoznawstwo
Zmiana!
Miłe kina początki
Skąd się wzięło kino? Dlaczego na przełomie XIX i XX wieku wielu wynalazców starało się wprawić w ruch obrazy? Czy wcześniej też były takie próby? Wykład będzie wprowadzeniem w prehistorię i najwcześniejsze czasy kina. Pokażemy, że u początków kino stanowiło głównie rozrywkę, tzw. sztukę jarmarczną i udowodnimy, że 100 lat później również wiele filmów odgrywa dokładnie taką samą rolę (głównie tych zrealizowanych w technice 3D). Zobaczymy pierwsze filmy braci Lumiere, George’a Meliesa, Edwina S. Portera. Damy dowody na to, że kino tak naprawdę nigdy nie było nieme — opowiemy o taperach i japońskich benshich. Będziemy się wspólnie bawić przy pierwszych burleskach Charliego Chaplina i Bustera Keatona.
Jacek Dziduszko
Filmoznawca, animator kultury, dziennikarz filmowy, działacz ruchu klubowego, organizator i bywalec festiwali filmowych.
UWAGA! Już niedługo będziecie mogli zdobyć w naszym KONKURSIE indeks na cały semestr zimowy! Upoważnia on do brania udziału we wszystkich wykładach Bródnowskiego Uniwersytetu Dzieci w semestrze zimowym 2013/2014. Śledźcie uważnie naszą stronę i profil na FB:
https://www.facebook.com/DzieckowWarszawie
Bródnowski Uniwersytet Dzieci to inicjatywa mająca na celu nieskrępowany rozwój intelektualny dzieci. Dzieciństwo to wiek pytań, które są początkiem poznania otaczającego świata, a tym samym nauki. Jest to szczególny moment rozwijania określonych predyspozycji i talentów, które z czasem, jeżeli nie zostaną dostrzeżone, mogą być bezpowrotnie utracone. Uniwersytet w formie interaktywnych wykładów zamierza podsycać naturalną ciekawość dzieci, uczyć poprzez zabawę, rozwijać talenty, kształtować osobowość człowieka poszukującego, człowieka odkrywcy. Uważamy, że takie podejście jest niezbędnym warunkiem rozwoju potencjału twórczego i intelektualnego każdego dziecka.
W Bródnowskim Uniwersytecie Dzieci nie ma nudnych wykładów, kolokwiów, zaliczeń i egzaminów. W zamian proponujemy intrygującą podróż w świat wiedzy. Niezwykle rozległej, bo odnoszącej się do zagadnień z dziedziny kultury, sztuki, matematyki, geografii, filozofii, etnografii, astronomii, paleontologii i przyrody. Każdy wykład wygłaszany jest w bardzo przystępny sposób i w tym celu urozmaicany licznymi pokazami multimedialnymi, przeglądami slajdów a także doświadczeniami naukowymi. Koniec wykładu to czas na pytania, na które zawsze jest udzielona odpowiedź. Wszystkiego można dotknąć, wszystko zbadać, można obalić obowiązujące teorie i wygłosić własne.
Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się wesprzeć rodziców w ich codziennej trosce o właściwy rozwój ich dzieci, a także szkoły, które z uwagi na konieczność realizacji obfitych treści programowych, często tracą z pola widzenia indywidualne zainteresowania ucznia.
Działalność Uniwersytetu adresowana jest dla dzieci od 6 do 12 roku życia.
Poniżej szczegółowy plan wykładów w I semestrze 2013/2014:
12 X Geografia
Najbliższy wykład:
Dookoła Chin
Chiny to jedno z największych państw świata. Kraj ten graniczy z wieloma państwami, takimi jak m.in.: Indie, Kazachstan, Mongolia, Nepal, Pakistan, Wietnam. W strefach przygranicznych mieszkają niezwykle ciekawe społeczności należące do mniejszości narodowych. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną slajdy ukazujące życie na mongolskim stepie, tradycyjny targ zwierząt w Kaszgarze, krajobrazy pustynne zachodnich Chin, wspaniałe graniczne wodospady Detian i wiele innych atrakcji znajdujących się w terenach przygranicznych Chińskiej Republiki Ludowej.
Krzysztof Dworczyk
Podróżnik i pisarz. W ciągu ostatnich lat odwiedził ponad 60 krajów w Azji, Ameryce, Afryce, Oceanii i w Europie. Zwiedzał starodawne azjatyckie świątynie, afrykańskie pustynie, meczety Kairu, kościoły Jerozolimy, wulkany Indonezji, lodowce Nowej Zelandii, fiordy Norwegii, rafy koralowe Oceanu Indyjskiego…
Pobyty za granicą zaowocowały biegłą znajomością kilku języków obcych oraz mnóstwem niezwykłych doświadczeń.
26 X Astronomia
Poznajemy Układ Słoneczny
W trakcie zajęć poznacie najciekawsze informacje o planetach Układu Słonecznego. Dowiecie się dlaczego i których planet nie widział Mikołaj Kopernik. W interaktywnej podróży przemierzycie przestrzeń międzyplanetarną docierając do najbardziej niegościnnych miejsc na krańcach Układu Słonecznego.
dr Kamil Złoczewski
Doktor nauk fizycznych, w specjalności astrofizyka obserwacyjna (Centrum Astronomicznym M. Kopernika Polskiej Akademii Nauk). Od roku 2010 pracuje w Planetarium Centrum Nauki Kopernik, jako starszy specjalista ds. pokazów tworząc ofertę interaktywnych pokazów na żywo. Aktywnie popularyzuje astronomię poprzez wykłady, radio, telewizję oraz Internet. Autor setek artykułów popularnonaukowych dotyczących astronomii i astronautyki. Pracuje z dziećmi i młodzieżą. Swoją pasję astronomiczną zgłębia poprzez pracę zawodową oraz miłośnicze obserwacje zjawisk astronomicznych.
16 XI Historia
Bohaterowie zapomnianego powstania
Tym razem Tomasz Szajewski opowie nam o powstaniu styczniowym. Obejrzycie jak wyglądał mundur i broń oraz kim byli bohaterowie tamtego zrywu narodowego i jak żyli przed powstaniem.
Tomasz Szajewski
Autor książek popularnonaukowych, konsultant filmowy, pracownik Muzeum Pałac w Wilanowie, specjalista – rekonstruktor historyczny z zawodu i pasji, członek założyciel Pierwszego Polskiego Stowarzyszenia Turniejowego Liga Baronów, od 18 lat współtwórca Warszawskiego Turnieju Rycerskiego o Szablę Króla Zygmunta III Wazy oraz wieloletni współtwórca „Oblężenia Malborka AD 1410”
30 XI Paleontologia
Smoki kontra dinozaury
Wykład poświęcony będzie paleontologii z elementami wierzeń ludowych oraz kultury i sztuki. Skąd się wzięły smoki w wyobraźni ludzi? Czy smoki naprawdę istnieją lub istniały w przyrodzie? Podczas wykładu dowiemy się skąd się wzięły legendy o smokach europejskich i azjatyckich oraz co mają wspólnego z dinozaurami. Opowiem o odkryciu dinozaura Smok wawelski przez polskich paleontologów oraz czy stwór zwany Potworem z Loch Ness miał szansę przetrwać w szkockim jeziorze. Przeniesiemy się też na Pustynię Gobi, gdzie polscy naukowcy odkryli kości dinozaurów stanowiące podstawę wystawy w warszawskim Muzeum Ewolucji.
Beata Cymerman
Biolog, pracownik Muzeum Ewolucji w Warszawie
Absolwentka Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego ze specjalnością biologia środowiskowa. Pracę magisterską napisała w kajaku poławiając małże skójkowate. Interesuje się szeroko pojęta ekologią, zoologią i paleontologią. W Muzeum Ewolucji prowadzi warsztaty z dziećmi, organizuje wydarzenia okazjonalne tj. Noc Muzeów, projektuje plakaty edukacyjne. W czasie wolnym najchętniej uczęszcza na festiwale muzyczne i filmowe, rysuje komiksy, słucha muzyki alternatywnej i gotuje wegetariańskie potrawy.
14 XII Mikrobiologia
Czy ludzkości potrzebne są bakterie?
Istnieje świat, którego nie znamy, którego nie możemy zobaczyć własnymi oczami bez użycia specjalnych narzędzi: to świat mikroorganizmów. Ludzie badają go od wielu lat i coraz więcej o nim wiadomo. Do szerokiego grona czytelników gazet i widzów telewizji dociera jednak jedynie wycinek tej wiedzy. Z bakteriami i wirusami walczymy na wiele sposobów, wiele reklam sugeruje, że największym sukcesem ludzkości byłoby ich całkowite zniszczenie. Czy jest to aby dobry pomysł? W trakcie wykładu dowiemy się co to są bakterie, jak wyglądają i co robią na Ziemi. Obejrzymy na zdjęciach te, które są naprawdę groźne dla ludzi i zastanowimy się co by było, gdyby bakterii zabrakło. Zbadamy ludzkie ciało jako wielką planetę, na której żyją miliardy bakterii. W wykładzie udział wezmą wszyscy słuchacze, będziemy rozmawiać, oglądać zdjęcia i modele, które ułatwią dostęp do niewidocznego świata.
dr Marta Fikus Kryńska
Biolog, kierownik Działu Edukacji Centrum Nauki Kopernik
11 I Fizyka
O kolorach i ich nazwach
Już sama nazwa sprawia nam problemy: czy barwa to to samo, co kolor? Co to jest odcień? A przecież im dalej w las, tym więcej drzew… Czy wszyscy widzą te same kolory? Czy jeśli ja widzę coś czerwonego, ty też widzisz coś czerwonego? I czy to jest ten sam czerwony?
A może amarantowy? Karminowy? Karmazynowy??? Rubinowy szkarłatny cynobrowy…
STOP! Ufff…
Jak to jest właściwie z tymi kolorami? Czy pomarańcza jest pomarańczowa? Ile jest kolorów tęczy? Skąd się wzięły nazwy kolorów?
O tym i o innych tajemnicach kolorów będzie właśnie ten wykład.
dr Łukasz Badowski
Ukończył fizykę teoretyczną na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, a doktorat w Instytucie Fizyki PAN w Warszawie. Ale to tylko część historii…
Jest jednym z współzałożycieli Koła Miłośników Historii Języka Polskiego, interesuje się kulturą, literaturą i mnóstwem innych rzeczy.
Aktualnie pracuje w Centrum Nauki Kopernik gdzie zajmuje się wystawami interaktywnymi, pokazami i demonstracjami oraz publikacjami popularnonaukowymi.
25 I Geografia/Cywilizacje Kultur Starożytnych Świata
Poznajemy Meksyk
Podczas spotkania udamy się do Meksyku, czyli do jednego z najciekawszych i najbardziej kolorowych krajów współczesnej Ameryki. Będziemy zwiedzać jego stolicę, czyli miasto Meksyk, jedną z największych metropolii na świecie. Następnie wyruszymy w podróż, która prowadzić będzie przez górzysty stan Oaxaca, gdzie zobaczymy wspaniałe krajobrazy. Później udamy się do stanu Chiapas aby podziwiać zagubione w dżungli wodospady i słynny Kanion Sumidero. Na Jukatanie zaś będziemy spacerować po plaży nad Zatoką Meksykańską oraz nad Morzem Karaibskim. Udamy się także do tajemniczych, ukrytych w tropikalnym lesie, miast starożytnych Majów. Do jednego z nich będziemy płynąć przez dżunglę, potężną rzeką Usumacintą. Zapoznamy się też ze współczesnymi mieszkańcami Meksyku oraz spotkamy się ze zwierzętami, takimi jak krokodyle, legwany czy wąż boa dusiciel.
Marek Łasisz
Archeolog, kulturoznawca cywilizacji kultur starożytnych, specjalista w tematyce starożytnej i współczesnej Ameryki.
8 II Filmoznawstwo
Zmiana!
Miłe kina początki
Skąd się wzięło kino? Dlaczego na przełomie XIX i XX wieku wielu wynalazców starało się wprawić w ruch obrazy? Czy wcześniej też były takie próby? Wykład będzie wprowadzeniem w prehistorię i najwcześniejsze czasy kina. Pokażemy, że u początków kino stanowiło głównie rozrywkę, tzw. sztukę jarmarczną i udowodnimy, że 100 lat później również wiele filmów odgrywa dokładnie taką samą rolę (głównie tych zrealizowanych w technice 3D). Zobaczymy pierwsze filmy braci Lumiere, George’a Meliesa, Edwina S. Portera. Damy dowody na to, że kino tak naprawdę nigdy nie było nieme — opowiemy o taperach i japońskich benshich. Będziemy się wspólnie bawić przy pierwszych burleskach Charliego Chaplina i Bustera Keatona.
Jacek Dziduszko
Filmoznawca, animator kultury, dziennikarz filmowy, działacz ruchu klubowego, organizator i bywalec festiwali filmowych.
UWAGA! Już niedługo będziecie mogli zdobyć w naszym KONKURSIE indeks na cały semestr zimowy! Upoważnia on do brania udziału we wszystkich wykładach Bródnowskiego Uniwersytetu Dzieci w semestrze zimowym 2013/2014. Śledźcie uważnie naszą stronę i profil na FB:
https://www.facebook.com/DzieckowWarszawie