Dziś Światowy Dzień Wzroku, a jego tegoroczne hasło to „Pokochaj swoje Oczy”.
Światowy dzień wzroku to akcja organizowana przez Międzynarodową Agencję do Zapobiegania Ślepocie (IAPB, ang. International Agency for the Prevention of Blindness) oraz Światową Organizację Zdrowia (WHO, ang. World Health Organization). W Polsce obchodzona jest od 2006 roku a zainicjowana została przez prof. Zbigniewa Religę. W tym roku w promocje akcji włączyła się firma Shamir Polska, ze swoją kampanią Długie Oczy i projektem budowy Ogrodu Zmysłów dla niewidomych dzieci w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach.
Jak stwierdza Międzynarodowa Agencja Zapobiegania Ślepocie (IAPB), organizator kampanii World Sight Day, „prawie każdy człowiek na świecie dozna w ciągu swojego życia jakiegoś problemu związanego ze zdrowiem oczu”[1]. Według badań przeprowadzonych w USA i Europie, ludzie obawiają się utraty wzroku bardziej niż dysfunkcji jakiegokolwiek innego narządu zmysłów. Mimo tego nie dbamy o oczy, co stwierdza IAPB. Organizacja wydała więc przewodnik Good Eye Health Guide, w którym opisano koncepcję 4 kroków istotnych dla zachowania zdrowych oczu: Prevent – zapobiegaj, Protect – chroń, Preserve – pielęgnuj i Prioritise – ustalaj priorytety.
Kilka faktów w liczbach:
- 2,7 miliarda ludzi cierpi z powodu słabego wzroku, nie mając tego świadomości lub dostępu do specjalistycznej pomocy.
- 2 miliardy ludzi korzysta z korekcji wzroku.
- Jeden na pięciu kierowców nie widzi wyraźnie drogi.
- Jedno z szóstki dzieci potrzebuje okularów, mówi raport opracowany przez WHO.
Shamir – wiodący na świecie producent soczewek okularowych przypomina nie tylko o konieczności regularnych badań wzroku (wraz z partnerami – salonami optycznymi – jest organizatorem akcji „Przystań dla Oka”, w czasie której wykonuje bezpłatne badania kontrolne), lecz również o potrzebie działań na rzecz osób z deficytem widzenia.
W maju 2021 roku firma ogłosiła start programu odpowiedzialności społecznej – „Długie Oczy”
„Intencja, by mieć Długie Oczy stała się naszą misją i zobowiązaniem. Chcemy w sposób dalekowzroczny wyszukiwać potrzeb ludzi z deficytem w obrębie narządu wzroku i wychodzić im naprzeciw. Działać w sposób nietuzinkowy, by realizować innowacyjne projekty poprawiające jakość życia osób niedowidzących i niewidzących. Zależy nam również na podnoszeniu świadomości społecznej, uwrażliwieniu odbiorców naszej komunikacji na potrzeby tych, którzy nie mogą cieszyć się komfortem życia przy wykorzystaniu wszystkich zmysłów” – mówi Aleksandra Kubańska, Marketing & Communications Manager z firmy Shamir Polska.
Obecnym celem inicjatywy Długie Oczy jest zbiórka funduszy na budowę Ogrodu Zmysłów dla niewidomych dzieci w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach.
Do inicjatywy Shamir zaprosił współpracujące salony optyczne z całej Polski, gdzie znajdują się specjalne puszki, do których można wpłacić dowolną kwotą na realizację projektu.
U dzieci niewidomych i słabowidzących istotnym elementem terapii jest „przekazanie świata”, czyli ukazanie im, jakie panuje w nim bogactwo i złożoność natury zarówno ożywionej, jak i nieożywionej. W tym procesie dzieci muszą posiłkować się wyobraźnią oraz wszystkimi dostępnymi im zmysłami. Na terenie Ośrodka w Laskach działają szkoły, internaty i atrakcje, które wspierają rozwój dzieci. Brakuje jednak miejsca, w którym mogłyby bezpiecznie obcować z naturą
i samodzielnie poznawać ją dotykiem, węchem, smakiem i słuchem.
„Kontakt z przyrodą, poznawanie zróżnicowanych kształtów i faktur uczy koncentracji, a także usprawnia sensomotorykę i koordynację wzrokowo-słuchową. Ogród sprawi naszym podopiecznym ogromną radość i przyczyni się do ich rozwoju na wielu płaszczyznach” – stwierdza Elżbieta Szczepkowska, Dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach.
W Ogrodzie zaprojektowane zostały m.in. sady, krzewy owocowe, kwiaty, zioła, żywopłoty, pole zbożowe, murawa z wieloma gatunkami traw i mapa dotykowa. Są rozmieszczone tak, by dzieci mogły w bezpieczny sposób poznać i „oswoić” je, rozwijając swoje doznania zmysłowe. Taki sposób poznania powoduje, że rozwijają wyobraźnię, co stanie się istotnym elementem wspierającym ich w świecie ludzi widzących.
Każdy może mieć Długie Oczy i wesprzeć zbiórkę na rzecz budowy Ogrodu Sensorycznego.
Wpłat można dokonywać za pośrednictwem strony www.dlugieoczy.pl oraz do puszek w salonach optycznych. Salony optyczne zainteresowane wzięciem udziału w akcji mogą zgłosić się drogą mailową: dlugieoczy@shamir.pl.
film promocyjny akcji Ogród Zmysłów: https://www.youtube.com/watch?v=RrmPvkPktbg
[1] Źródło IAPB 2021.