Powołanie do życia Mozart Junior, to chęć stworzenia pełnowymiarowej oferty muzycznej, bardzo poważnej i profesjonalnej, kierowanej do młodego odbiorcy jako pełnoprawnego odbiorcy.
Mając na uwadze historię Festiwalu Mozartowskiego, chcemy wprowadzić nową tradycję, która kontynuowana stanie się uzupełnieniem dotychczasowej programowej linii festiwalu.
Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego zespół artystyczny jednego teatru operowego przedstawiał cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Od kilku lat programy Festiwalu są mniej rozbudowane, ale nieprzerwanie odwołują się do tradycji, dając widzom wyjątkową szansę zapoznania się z operami zarówno popularnymi, jak i tymi, które na deskach teatralnych goszczą niezwykle rzadko.
Myśląc o publiczności przyszłości i mając na uwadze jak ważnym odbiorcą sztuki są najmłodsi, to właśnie dla nich chcemy przygotować pełnowymiarową część festiwalu, która w kompleksowy sposób pokazywałaby sylwetkę i postać młodego kompozytora. Program każdorazowo kształtowany jest w taki sposób, by w nietuzinkowy i niesztampowy sposób stworzyć ofertę artystyczną dla dzieci i młodzieży. Program będzie realizowany z wieloma partnerami, zarówno z Polski jak i zagranicy, by nadać mu jak najwyższą rangę i zadbać o jego jakość jak i promocję międzynarodową.
Mozart jako dorosły artysta musiał walczyć o każdą realizacje, a jako młody geniusz wielbiony był przez dwory i masy. Jego wczesne dzieła wymagają jednak nowego odczytania.
Działalność Mozarta jako wykonawcy może być inspiracją do dziś dla dzieci całego świata. Jego opery młodzieńcze, koncerty z genialnymi dziećmi i warsztaty (jako uzupełnienie i dodatkowa forma) pokazują i inspirują nowe pokolenia młodych widzów.
Program Mozart Junior:
2.07.2020 Koncert Inauguracyjny
Recital młodych artystów poniżej 18 roku życia i dorosłych enfant prodige. Światowej sławy wirtuozi połączą się ze swoich domów i studio, wraz z publicznością, przez platformę online, prezentując swoje wybitne zdolności i mozartowski kunszt.
Dwa recitale małych wirtuozów z Rosji:
– Elisey Mysin- w wieku trzech lat zaczął grać na fortepianie, jako pięciolatek wystąpił w Rosyjskim konkursie „Blue Bird” w duecie z pianistą Denisem Matusevem, mając osiem lat zachwycił publiczność zgromadzoną w Moskiewskiej Tchaikovsky Concert Hall, wykonując wraz z orkiestrą Koncert nr. 3 D-dur Mozarta.
Specjalnie dla polskiej publiczności wykona utwory wielkich mistrzów począwszy od Mozarta, aż po Chopina, który zajmuje szczególne miejsce w sercu małego wirtuoza.
– Lyonya Shilovsky – już jako trzylatek tzw. genialne dziecko, obdarzone wyjątkowym poczuciem rytmu, debiutował na wielkiej scenie Nowosybirska, wykonując wraz z orkiestrą symfoniczną Can-Can’a, J. Offenbacha, wywołując zachwyt publiczności oraz krytyków.
Obok ulubionych operowych uwertur, młody perkusista chętnie sięga także do repertuaru muzyki rozrywkowej, w tym – największych gwiazd rocka, koncertując na największych scenach Europy i zadziwiając odbiorców niezwykłym wyczuciem rytmu i umiejętnościami technicznymi gry.
Recital dorosłych wirtuozów z Polski:
– Stanisław Drzewiecki- swoją przygodę z muzyką zaczął w wieku 4 lat od nauki gry na fortepianie i po dziś dzień kontynuuję tę podróż po krainie dźwięków, będąc idealnym przykładem Enfant Terrible. Jednak kontynuuje ją nie w pojedynkę, a z żoną – Jekateriną Drzewiecką. Oboje są lauretami licznych
prestiżowych konkursów pianistycznych, aktywnie koncertują i występują na największych światowych scenach. Razem tworzą niezwykły duet fortepianowy, który zaprezentuje się przed warszawską publicznością.
9.07.2020 Instytut Opery: Apollo et Hyacinthus
Spektakl teatralny w formie on-line, przygotowany przez studentów jako koprodukcja Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Streaming historii Apollo i Hiacynta na festiwalowej platformie.
Siła przyjaźni, skrajne emocje, pytania wymagające odpowiedzi, osadzone w świecie greckiej mitologii. „Apollo i Hiacynt” – trzyaktowa opera Mozarta.
Wielkie igrzyska, a wśród nich historia Zefira, Apolla i Hiacynta. Próba charakterów i konsekwencje kłamstwa. Magia i tajemnica, w wirtuozerskim brzmieniu. Geniusz Mozarta zapisany w partyturze Apollo i Hiacynta (KV38) przedstawią młodzi artyści z prestiżowych polskich uczelni.
16.07.2020 Koncert „Enfant prodige/ Enfant terrible”
Druga odsłona młodych wirtuozów, światowej sławy w formie online. Młodzi artyści, ze swoich domów i uczelni zaprezentują szerokiej publiczności swoje nietuzinkowe umiejętności. Forma koncertu pozwoli im także dotrzeć do osób, które nie mogą na co dzień uczestniczyć w koncertach z uwagi na różne ograniczenia (m.in. choroby, zaburzenia). Korzystając z festiwalowej platformy, będą mogły zachwycić się kunsztem młodych wykonawców, podążających śladami Mozarta, realizując ideę- sztuka ponad podziałami i ograniczeniami.
Recital światowej sławy młodych wirtuozów:
– Yoav Levanon – swoją muzyczną edukację zaczął w wieku lat trzech, jako pięciolatek wygrał swój pierwszy Narodowy Konkurs Pianistyczny w Izraelu, debiutował z Israeli Chamber Orchestra w wieku siedmiu lat. W kolejnych latach występował m.in. w San Carlo Theatre, Verdi Theatre czy National Auditorium Madrid. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień na światowych festiwalach pianistycznych, występował u boku m.in. Marty Argerich czy pod batutą Daniela Orena, który stwierdził, że ten młody wirtuoz „gra w taki sposób, w jaki nie zagrałby nawet 40-latek, ma niezwykłą głębię, oczarowuje publiczność”.
– Ariel Lanyi – izraelski młody wirtuoz fortepianu. Przygodę z fortepianem zaczął w wieku pięciu lat, jako siedmiolatek zadebiutował z orkiestrą, rozpoczynając tym samym światową karierę i występując na scenach w Londynie, Paryżu, Rzymie, Pradze czy Brukseli.
W 2017 r. zdobył pierwszą nagrodę na Dudley International Piano Competition. Obecnie kontynuuje występy na znaczących scenach świata, m.in. Wigmore Hall w Londynie.
– Alisa Sadikova, siedemnastoletnia rosyjska harfistka. Już jako pięciolatka okrzyknięta mianem „cudownego dziecka”, z powodu swoich niebywałych umiejętności gry na harfie. Jej talent rozwijał Schevelevich. W 2010 r. wygrała International Youth Competition w Nowym Jorku i debiutowała na scenie Carnegie Hall. Występuje solo jak i z wieloma prestiżowymi orkiestrami z całego świata (m.in. Wiedeń, Kolonia, St. Petersburg.) na scenach m.in. Vienna State Opera, Moscow International House of Music. Jej talent szeroko komentują krytycy, uznając ją za „prodigy classical harpist”.
23.07.2020 Konteksty: Matka i córka
Premiera online autorskiego spektaklu w reżyserii Tadeusza Kabicza, pod opieką artystyczną Michała Znanieckiego, dotyczącego kontekstów twórczości Mozarta i jego relacji rodzinnych. Spektakl we współpracy i z udziałem dzieci z fundacjami dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Spektakl mówiący także o ograniczeniach, pokonywaniu barier, odległości i wykluczeń…
Forma on-line festiwalu pozwoli na dotarcie także do młodych widzów, którzy, na co dzień, żyją w świecie ograniczeń, narzucanych m.in. przez choroby i zaburzenia.
Serdecznie zapraszamy!Materiały prasowe