Koniec roku szkolnego blisko, ale o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci musimy dbać nieustannie. Bezpieczna zdalna edukacja to nasz priorytet – mówi wiceminister cyfryzacji Adam Andruszkiewicz.
Po tym, jak na sile przybrało zjawisko tzw. „rajdów” na e-lekcje podjęliśmy działania, które mają zapewnić nauczycielom oraz uczniom spokojne prowadzenie zajęć na odległość. Pod koniec kwietnia udostępniliśmy „Poradnik dla nauczycieli – bezpieczne korzystanie z platform do zdalnej edukacji”. Zachęcamy do zapoznania się z jego aktualną wersją.
Bat na „rajdowców”
Rajdy na e-lekcje – to zjawisko, o którym słyszymy coraz częściej. To wulgarne zakłócanie zdalnej edukacji. Jak wyglądają takie rajdy? To m.in. trolling, bombing, uciążliwe przeszkadzanie, a niejednokrotnie uniemożliwianie przeprowadzenia spotkania. Na szczęście od niedawna jest bat na takich „żartownisiów”. Przepisy tzw. Tarczy 4.0 wprowadziły kary za tego typu zachowania.
Osoba, która utrudnia transmisję danych w sieci musi się liczyć z karą ograniczenia wolności lub grzywny nie niższą niż 1000 złotych. Dodatkowo, jeżeli w trakcie „rajdu” będzie używała słów powszechnie uznanych za obelżywe lub w inny sposób dopuści się nieobyczajnego wybryku, wówczas może jej grozić areszt, ograniczenie wolności lub kara grzywny nie niższa niż 3000 złotych.
Działaj!
Rozpowszechnianie nielegalnych treści w internecie jest karalne. Przestępcom wydaje się często, że są anonimowi, ale tak nie jest. Wszelkie tego typu sytuacje można zgłosić na policję a odpowiednie jednostki do walki z cyberprzestępczością rozpoczną „namierzanie” takiej osoby.
Zachęcamy do zgłaszania nielegalnych lub szkodliwych treści przez stronę dyżurnet.pl
Każde zgłoszenie jest tam szczegółowo analizowane.
Bezpieczne lekcje
Nauczycielu przypominamy zasady bezpiecznego prowadzenie lekcji online:
- Określ i omów jasne zasady dla wszystkich uczniów – kto i w jaki sposób może zabrać głos, kiedy można opuścić lekcję, jak można się skontaktować jeśli podczas zajęć wystąpią problemy techniczne, itp.
- Zwrócić uwagę na nazwy uczniów. Poproś o takie, dzięki którym będzie można ich jednoznacznie rozpoznać.
- Używaj tzw. „poczekalni” – przed przyłączeniem się do spotkania uczniowie są w poczekalni i dopiero po akceptacji przez prowadzącego są przenoszeni do videorozmowy (e-lekcji).
- Jeśli możesz, udostępniaj jednorazowe linki do spotkań, przypisane do adresów mailowych uczniów (niestety, nie wszystkie platformy mają taką funkcję).
- Sprawdź funkcję wyciszania wszystkich uczestników spotkania – może się przydać, pozwala na natychmiastowe przerwane niepożądanego zachowania lub nadmierny niespodziewany hałas. Większość programów daje także możliwość natychmiastowego przerwania spotkania.
- Zaplanuj zajęcia w taki sposób, abyś w trakcie zajęć miał przerwę, pozwoli Ci to na przejrzenie czatu czy kamerek wszystkich uczestników lekcji.
- Wyłącz możliwość prywatnego czatu między uczestnikami.
Jeśli mimo Twoich starań, ktoś wulgarnie zacznie zakłócać Twoją lekcję, stanowczo zareaguj!