Temat toalety nieczęsto pojawia się w rozmowach. Tymczasem okazuje się, że na całym globie dostępu do toalet wciąż nie ma 2,6 miliarda ludzi, w tym 980 mln dzieci. To zagadnienie na tyle istotne, że w 2001 roku powstała Światowa Organizacja Toaletowa zajmująca się rozwiązaniem problemów sanitarnych na świecie.
Brak toalet lub ich zły stan to problem nie tylko Trzeciego Świata. W Polsce ok. 905 tys. mieszkań wciąż nie ma toalety, a pół miliona lokali nie ma bieżącej wody z kranu.
Problematyczne jest także korzystanie z toalet szkolnych. Z badania przeprowadzonego w lipcu 2014 roku dla marki Domestos wynika, że 39% polskich uczniów zgłasza swoim rodzicom problemy związane z korzystaniem ze szkolnych toalet. Ponadto 38% uczniów w wieku 6-12 lat i 43% w wieku 10-12 unika korzystania z nich lub robi to tylko w nagłych przypadkach.
Stan toalet w polskich szkołach
Najnowsze, tegoroczne badanie „Ocena stanu szkolnych toalet” przeprowadzone na potrzeby programu „Wzorowa Łazienka” wykazało, że 40% ankietowanych rodziców przyznaje, że ich dzieci skarżą się na niedogodności wynikające z korzystania ze szkolnych toalet. Równocześnie prawie co szósty ankietowany rodzic przyznaje, że jego dziecko unika korzystania z toalety w szkole z powodu jej złego stanu. Najczęściej wymienianą niedogodnością jest brak lub niewystarczająca ilość papieru toaletowego, brak papierowych ręczników do wytarcia rąk, brak mydła czy brudna muszla toaletowa.
Szkolne toalety to wciąż dla wielu dzieci miejsce, którego unikają, a przecież trudno skupić się na nauce, gdy trzeba zapanować nad potrzebami fizjologicznymi. O niekorzystnym wpływie braku możliwości swobodnego korzystania z toalety na komfort i koncentrację dziecka na lekcji mówi aż 87% ankietowanych we wspomnianym badaniu rodziców.
Równocześnie – co zaskakujące – aż 98% ankietowanych przyznało, że nie brało pod uwagę stanu toalet przy wyborze szkoły dla swojego dziecka lub w ogóle nie myślało o tej kwestii.
Potrzeba zmian
Poprawa stanu szkolnych łazienek oraz edukacja dzieci w zakresie właściwych nawyków higienicznych stały się celem edukacyjnego programu „Wzorowa Łazienka” skierowanego do publicznych szkół podstawowych. W ramach programu zarejestrowane szkoły mają dostęp między innymi do scenariuszy lekcji higieny. Ważnym punktem programu jest także premiowanie dodatkowymi punktami aktywności szkół o charakterze edukacyjnym. Do takich działań należy wyeksponowanie w szkole plakatów informacyjnych i naklejek (dostępnych do pobrania na stronie programu) oraz organizacja w dniach od 1 do 21 maja 2018 roku „Dnia Higienicznej Toalety”, promującego właściwe nawyki higieniczne.
W ramach programu „Wzorowa Łazienka” szkoły mogą ubiegać się o nagrody, którymi są: remont szkolnej toalety o wartości 30 tysięcy złotych w zwycięskiej szkole oraz sfinansowanie odświeżenia łazienek o wartości 5 tysięcy złotych każde.
Regulamin programu oraz szczegółowe informacje dotyczące rejestracji i możliwości zdobywania punktów znajdują się na stronie www.wzorowalazienka.pl.