Czy książki obrazkowe są tylko dla dzieci? Jak odpowiednio dobrać lekturę dla swojego dziecka? Czy z picturebook’ów płyną jakieś treści?
Na te i wiele innych pytań starały się odpowiedzieć panelistki: Anna Czernow (literaturoznawczyni, badaczka literatury dla dzieci i młodzież, prezes Polskiej Sekcji IBBY, wykładowczyni UW), Monika Obuchow, (dziennikarka telewizyjna, autorka bloga Znak Zorro i prezeska Fundacji Z.O.R.R.O.Z), Ewa Świerżewska (wydawca i redaktor naczelna portalu Qlturka.pl) podczas dyskusji wieńczącej projekt Laboratorium Teatralno-Pedagogiczne. A oto najważniejsze wnioski płynące ze spotkania:
I.
Książki obrazkowe są tworzone nie tylko dla dzieci. Często z powodzeniem mogą je czytać także dorośli. Ilustracja jest nośnikiem treści tak samo jak tekst. Odpowiednio wykonana i dobrana może być świetnym dopełnienie zapisanych treści, pomagając wyobraźni w przeniesieniu się do świata opowiadanej historii. Obraz może być jednak również samoistnym nośnikiem informacji bez warstwy tekstowej. Zdarza się, że autorzy na tyle dobrze obmyślą układ ilustracji, że nawet po wymieszaniu ich kolejności każdy czytelnik będzie w stanie sam logicznie ułożyć historię obrazkową. Zdarzają się też takie, w których każdy może ułożyć z nich dowolną historię.
II.
Warto zwracać uwagę na wygląd książek, które kupujemy naszym dzieciom. Jak zauważyła Anna Czernow – skoro dbamy o to, aby nasze dzieci były zdrowe fizycznie, dobrze się odżywiały, uprawiały sport, to powinniśmy też zadbać o ich duszę, o to, aby otaczały je piękne przedmioty, w tym piękne książki.
Znawcy podkreślają, że nie każda wydana i sprzedawana w księgarni książka dziecięca jest odpowiednia dla naszych pociech. Warto zwracać uwagę nie tylko na warstwę tekstową, ale także na ilustracje i ich przekaz. To co jest przygotowywane dla najmłodszych wcale nie musi być różowe, błyszczące i kiczowate. Sami powinniśmy robić selekcję tego co dajemy naszym dzieciom. Przy wyborze książki należy kierować się także wiekiem i zainteresowaniami dziecka.
Spotkanie podsumowujące projekt Laboratorium Teatralno-Pedagogiczne odbyło się 30 listopada w Multimedialnej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży Nr XXXI w Warszawie we współpracy z Teatrem Lalek Guliwer. Organizatorzy zaprezentowali oba spektakle, które powstały w ramach akcji. „Sonia śpi gdzie indziej” i „Księga niewidzialna” grane przez aktorów Teatru Guliwer inspirowane są właśnie książkami obrazkowymi dla dzieci.
Joanna Chraniuk