Dzieci nie rozumieją wartości pieniądza. Nie zdają sobie sprawy z tego, jak dużo siły i czasu trzeba włożyć, żeby zarobić pieniądze na życie. Jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach i finansach?
– Mój syn ma siedem lat i do tego momentu nie dostawał kieszonkowego, ponieważ nie potrafił jeszcze dobrze liczyć, nie wiedział dokładnie ile na przykład można kupić za 2,50 zł – mówi newsrm.tv Daria Widawska, aktorka, ambasadorka programu edukacji finansowej „Cha-Ching”. – Jednak od początku trwania programu „Cha-Ching” zaczęłam wypłacać mojemu synowi co tydzień jakieś drobne kieszonkowe. Nie jest to duża kwota, jest to stała kwota, ustalona z moim mężem i oczywiście syn wydaje ją na rzeczy, które ja uważam za irracjonalne, ale to jest jego przywilej.
Nauczenie dziecka jaką wartość ma pieniądz i jak pieniędzmi gospodarować z pewnością mu pomoże w przyszłym, dorosłym życiu. Dzieciom trudno jest wytłumaczyć, że na przykład zabawka jest za droga i nie jest warta swojej ceny. Próby wytłumaczenia przez rodziców takich rzeczy pociechom często kończą się niepowodzeniem. Rozwiązaniem jest przyznanie dziecku na przykład tygodniowego kieszonkowego, które w łatwy sposób pokaże mu, że jak wyda całą kwotę pierwszego dnia, to do końca tygodnia nie będzie mógł już nic kupić. Jak mówi Daria Widawska, po wydatkach dorosłych, po kredytach, które pozaciągali i nie mogą ich spłacić, widać, że nie potrafią oni w odpowiedni sposób gospodarować pieniędzmi i często przeliczają swoje zdolności finansowe.
Wczesna edukacja dzieci pomoże je nauczyć, że jak mamy pieniądze, to nie można ich wszystkich wydać w jedną godzinę na rzeczy, których często nie potrzebujemy, ponieważ w przyszłości, jak już nasze dorosłe dziecko dostanie pensję, to będzie ona mu musiała starczyć do końca miesiąca, a nie na jeden dzień.
„Cha-Ching” to międzynarodowy program edukacyjny zapoczątkowany w Azji przez realizowany w szkołach podstawowych na całym świecie. Jego celem jest wykształcenie pozytywnych postaw związanych z zarządzaniem finansami u uczniów szkół podstawowych. Edukacja w ramach programu odbywa się z wykorzystaniem animowanych postaci z zespołu „Cha-Ching”, które w krótkich filmach, przeżywając przygody i rozwiązując problemy, uczą dzieci, jak mądrze dysponować finansami. Każda z uosabia jedną z czterech funkcji pieniądza, będących jednocześnie filarami edukacji „Cha-Ching”: zarabianie, oszczędzanie, wydawanie i pomaganie.