System wypożyczalni rowerów Veturilo ma już dwa lata, a chętnych do przejażdżki wciąż przybywa – charakterystyczne srebrne rowery są wypożyczane blisko 8,5 tys. razy dziennie, a w tym sezonie odnotowano już ponad 1,2 mln wypożyczeń.
– Veturilo skończył właśnie dwa lata i ciągle rośnie. Wzrasta również jego popularność – tylko w tym roku grono jego użytkowników powiększyło się o ponad 50 tys. osób. Te liczby zobowiązują, dlatego będziemy nadal rozbudowywać naszą infrastrukturę, by jak najbardziej ułatwić rowerzystom podróżowanie po mieście. W tym roku powstało kilka kilometrów dróg rowerowych i trwają prace przy budowie kilkudziesięciu kolejnych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Do dyspozycji rowerzystów w Warszawie jest w tej chwili 176 stacji i 2700 rowerów Veturilo, zlokalizowanych w kilkunastu dzielnicach. Miejskie rowery mają średnio 5,6 proc. udziału w ogólnym ruchu rowerowym w stolicy.
Od czerwca 2014 działa też w pełni kompatybilny z Veturilo Konstanciński Rower Miejski, oferujący 55 jednośladów na 5 stacjach. To ciekawa oferta dla dojeżdżających z Konstancina np. do stacji metra lub dla udających się na weekendową wycieczkę do Lasu Kabackiego.
Do końca sierpnia potrwa montaż dwudziestu jeden nowych stacji w pięciu warszawskich dzielnicach. Zostaną uruchomione 1 września. Najwięcej, aż osiem z nich, pojawi się na Mokotowie w Al. Niepodległości w rejonach Woronicza i Wiktorskiej, przy skrzyżowaniu ulic Puławskiej i Dworkowej, na Jana Sobieskiego w rejonach Chełmskiej i św. Bonifacego, na Czerniakowskiej w rejonach Gagarina i ZUS-u, i przy ulicy Św. Bonifacego w rejonie pętli autobusowej. Na Pradze Południe powstanie pięć stacji: przy placu Szembeka, przy ulicach Grochowskiej, Gen. Abrahama, przy skrzyżowaniach ulic Afrykańskiej i Egipskiej oraz Rechniewskiego i Jeziorańskiego; dodatkowo stacja z Lubelskiej zostanie przeniesiona na Rondo Wiatraczna. Kolejne pięć stacji znajdzie się w Ursusie w okolicy Urzędu Dzielnicy, przy stacjach PKP Ursus i Ursus Niedźwiadek, przy skrzyżowaniu ulic Skoroszewskiej i Prystora oraz przy Ośrodku Sportu i Rekreacji. Dwie nowe stacje powstaną w Wilanowie, przy skrzyżowaniach ulic Sytej i Vogla oraz alei Wilanowskiej i Jana Sobieskiego. Ostatnia nowa stacja usytuowana będzie przy ulicy Redutowej na Woli.
Obecnie najczęściej użytkowanymi stacjami Veturilo są te przy skrzyżowaniu al. Niepodległości i Batorego, przy Stadionie Narodowym i Rondzie Waszyngtona, przy centrum handlowym Arkadia i na pl. Unii Lubelskiej w okolicy Puławskiej.
Największą popularnością wśród użytkowników Veturilo cieszą się następujące trasy: al. Jana Pawła II/ul. Anielewicza – CH Arkadia, Al. Niepodległości/Wilanowska – Galeria Mokotów, Al. Komisji Edukacji Narodowej/Metro Natolin – ul. Wąwozowa/Al. KEN/Metro Kabaty, Metro Imielin/Ratusz Ursynów – ul. Pileckiego/ul. Alternatywy, ul. Pileckiego/ul. Alternatywy – Metro Imielin/Ratusz Ursynów.
W tym roku rekordzista wypożyczył rower już 725 razy. W ubiegłym sezonie z rowerów miejskich korzystano przeszło 1,8 mln razy.
Wszystkie wpływy z Veturilo decyzją prezydent m. st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz są przeznaczane na rozwój infrastruktury rowerowej. To ponad 2 mln zł rocznie.
Miejska infrastruktura rowerowa sukcesywnie się powiększa. W 2014 r. oddano do użytku 7,3 km nowych odcinków. W budowie jest jeszcze 30,4 km nowych dróg, ciągów i pasów rowerowych. W sumie do końca roku dla warszawskich rowerzystów powstanie lub będzie w trakcie realizacji do 70 km tras (w tym także ważne remonty, np. Rodowicza-Anody).
W tej chwili w Warszawie jest ok. 380 km dróg i pasów rowerowych. W tym roku oddano dotąd do użytku nowe drogi rowerowe na ulicach Konstruktorskiej, Panny Wodnej, Drawskiej i na Osiedlu Królewska. Nowy ciąg pieszo – rowerowy powstał na ulicy Nowozabielskiej. Coraz powszechniejsze stają się pasy i kontrapasy – tylko w tym roku pojawiły się na ulicach Mokotowskiej, Saskiej, Dawidowskiego, Markowskiej, Imbirowej i Sójki oraz Posagu Siedmiu Panien. W trakcie realizacji są kolejne – m.in. Al. Wojska Polskiego i Wóycickiego. W planach jest jeszcze 16,4 km dróg, które są na różnych etapach projektowania.
Obecnie na Trasie AK na odcinku ulic Powązkowskiej i Modlińskiej w budowie jest 5,4 km dróg rowerowych, natomiast na odcinku 3,8 km przeprowadzany jest remont. 3 km nowej drogi dla rowerów powstaje też na ulicy Czerniakowskiej. Pozostałe budowane drogi znajdują się na ulicach: Słomińskiego, Prostej (odcinek Wronia – rondo ONZ), Reymonta (odcinek Żeromskiego – Kasprowicza), Waryńskiego (odcinek Nowowiejska – Batorego), Sokolej (odcinek Wybrzeże Szczecińskie – Zamoyskiego), Nowolazurowej (odcinek Chrościckiego – Połczyńska), Kleszczowej (odcinek Czereśniowa – Ryżowa), Świętokrzyskiej (na odcinkach al. Jana Pawła II – Marszałkowska i Marszałkowska – Kopernika), Powstańców Śląskich (odcinek Górczewska – Radiowa), Światowida (odcinek Leliwitów – Myśliborska), Pułku AK „Waligóra” (odcinek Tłuszczańska – Czerniakowska), Orląt Lwowskich (odcinek Warszawska – POW), na placu Wileńskim, Bulwarach Wiślanych (odcinek Boleść – Most Świętokrzyski) i Serku Bielańskim.
W bieżącym sezonie ustawiono ponad 700 stojaków rowerowych, pojawiły się również podpórki rowerowe, ułatwiające oczekiwanie na zmianę świateł na skrzyżowaniu. A już niebawem na kilku szlakach rowerowych zostaną zamontowane liczniki służące do dokładnych pomiarów ruchu.
www.ztm.waw.pl