Jak wynika z danych sprzedażowych sieci detalicznych w Polsce, w ostatnim kwartale 2013 roku, konsole do gier wideo utrzymują wysoki udział sprzedaży na rynku sprzętu IT. Popularność tej grupy urządzeń wynika ze zmiany przyzwyczajeń konsumentów, którzy w warunkach domowych coraz rzadziej korzystają z komputerów osobistych, jako platform rozrywkowych, a ich miejsce zajmują konsole. Głównym czynnikiem wpływającym na zmianę trendów, jest popularyzacja kontrolerów ruchowych, takich jak Kinect, dzięki któremu gry wideo wyszły poza środowisko graczy i zagościły, jako dodatkowe źródło zabawy, w polskich domach.
Na tle innych kategorii RTV, w grudniu ubiegłego roku, konsole ponownie wykazały dodatnią dynamikę sprzedaży. Sytuację może tłumaczyć duża aktywność na rynku związana z wprowadzeniem do sprzedaży konsol nowej generacji. Co ciekawe jednak, konsola Xbox 360 od Microsoft, kolejny rok z rzędu była najlepiej sprzedającym się urządzeniem w swojej kategorii. Sieci Komputronik i NeoNet, jedni z największych sprzedawców konsol w kraju, tłumaczą to trendem rosnącej popularności nowoczesnych technologii o czysto użytkowym charakterze.
„Grudzień to tradycyjnie świetny okres dla sprzedaży elektroniki użytkowej. Jak co roku w tym miesiącu mocno wzrasta sprzedaż konsol. Porównując wyniki sprzedaży w grudniu 2012 i 2013 sprzedaż konsol wzrosła o aż 40%. Nie zapominajmy, że w tym roku premierę miała PS4, która również miała wpływ na ten wzrost, choć jej dostępność była mocno ograniczona. Jednak największy skok odnotowaliśmy dla produktów Xbox 360, których sprzedaż wzrosła o 70%. Xbox był również niekwestionowanym liderem w tym roku, ponieważ jego udział w sprzedaży wszystkich konsol był wyższy niż 70%.” – komentuje Dominik Gozdek, Dyrektor Działu Zakupów sieci NeoNet.
„W ujęciu ilościowym, sprzedaliśmy w ubiegłym roku o 15% więcej konsol, w stosunku do roku poprzedniego. Co ciekawe, najlepiej sprzedającą się konsolą był obecny na rynku już 7 rok Xbox 360. Wyraźnie widać, że sensor ruchu Kinect dla Xbox 360 przedłuża cykl życia tej konsoli.” – dodaje Radosław Olejniczak, Dyrektor Departamentu Handlowego sieci Komputronik.
Popularność konsoli Microsoft utrzymuje się również dzięki szerokiej ofercie gier. Wykorzystują one rozpoznawalne i popularne wśród różnych grup konsumentów marki, jak FIFA czy Disney Pixar oraz atrakcyjną dla różnych grup wiekowych tematykę, jak gry taneczne z serii Dance Central czy rodzinne gry sportowe spod znaku Kinect Sports.
Rozrywka elektroniczna przestała być postrzegana wyłącznie jako zabawa dla dzieci czy nastolatków. Obecnie całe rodziny, poszukują nowych form rozrywki, w której mogliby uczestniczyć wspólnie. Tym sposobem, konsole zrewolucjonizowały domową rozrywkę, stając się centrum multimedialnym. Co więcej, odwrotnie, jak w przypadku pecetów, zakup konsoli wiąże tylko z jednorazowym wydatkiem na urządzenie, bez konieczności ciągłego inwestowania w podzespoły, aby nadążyć nad zmieniającymi się wymaganiami oprogramowania. Dodatkowo, konsole dzięki integracji z usługami sieciowymi umożliwiają obecnie współprace pomiędzy różnymi platformami, przeglądanie treści online czy zdalną wymianę i udostępnianie plików. Dzięki temu, konsola staje się nie tylko centrum zabawy, ale również i centrum kontaktu z otoczeniem.
media.edelman.pl