„To dopiero minus osiem stopni, a co będzie, jak temperatura spadnie do minus 30?” – zapytał na profilu ZTM na Facebooku, pod wpisem o awarii pociągu SKM, użytkownik komunikacji miejskiej. Awaria pociągu, co prawda nie miała nic wspólnego z niskimi temperaturami, ale sprawdźmy, w jaki sposób pogoda wpływa na funkcjonowanie komunikacji miejskiej i jak do śnieżnej zimy jest przygotowany Zarząd Transportu Miejskiego.
Największy wpływ na funkcjonowanie autobusowej komunikacji miejskiej mają intensywne i długotrwałe opady śniegu, które w połączeniu z niską temperaturą skutkują oblodzeniem jezdni. Zarząd Oczyszczania Miasta priorytetowo traktuje ulice, którymi kursuje komunikacja miejska. Zdarza się jednak, że opady są tak intensywne, że proces przywracania pełnej przejezdności ulic zabiera dużo czasu. W efekcie warunki na drogach uniemożliwiają realizację punktualnych kursów. Z czasem mogą pojawiać się problemy z przejazdem przez nieodśnieżone i oblodzone ulice.
Wówczas sytuację na całym obszarze obsługiwanym przez pojazdy uruchamiane przez ZTM monitorują pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego i przewoźników. Są oni obecni w kilkudziesięciu punktach, w których potencjalnie mogą wystąpić największe utrudnienia, czyli przy stromych podjazdach, wiaduktach, na trasach podmiejskich linii autobusowych oraz biegnących w sąsiedztwie terenów, na których są prowadzone prace budowlane lub remontowe.
W przypadku braku możliwości przejazdu daną ulicą, zgłoszenie o zalegającym śniegu, wraz z prośbą o przywrócenie przejezdności, jest przekazywane do instytucji odpowiedzialnej za utrzymanie drogi. Za stan dróg w gminach podwarszawskich, po których kursują linie podmiejskie są odpowiedzialne samorządy. Do czasu odśnieżenia drogi linie autobusowe są wycofywane z nieprzejezdnego odcinka. Niestety proces odśnieżania ulic i usuwania oblodzenia – zwłaszcza gdy opady śniegu są długotrwałe i intensywne – jest czasochłonny.
Na kursowanie tramwajów największy wpływ mają długotrwałe opady śniegu w połączeniu z intensywnymi zamieciami i zawiejami. W takich sytuacjach, w najważniejszych dla ruchu tramwajowego punktach w mieście, pełnią dyżur pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. Ich działania skupiają się na utrzymaniu ruchu tramwajowego, przede wszystkim na liniach, z których korzysta najwięcej pasażerów. W sytuacjach krytycznych możliwe są wyłączenia ruchu na wybranych odcinkach.
Intensywne opady śniegu nie pozostają również bez wpływu na infrastrukturę przystankową. Firmy zewnętrzne – na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – są zobowiązane do regularnego odśnieżania przystanków oraz posypywania nawierzchni piaskiem. Odgarnięty śnieg powinien być składowany w taki sposób, aby nie utrudniał wsiadania i wysiadania z autobusów i tramwajów oraz ruchu pieszych i pojazdów. Odśnieżane powinny być także dachy wiat przystankowych.
Jednocześnie cały czas jest prowadzona akcja informacyjna. Komunikaty o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej są na bieżąco zamieszczane na stronie internetowej oraz na profilach ZTM na Facebooku i Twitterze. Na trasach linii, które – ze względu na warunki atmosferyczne – zostały skierowane na trasy objazdowe lub skrócone, w miarę możliwości pełnią dyżur pracownicy ZTM, którzy informują o zmianach w komunikacji miejskiej. Dodatkowo, na przystankach są umieszczane komunikaty o utrudnieniach.
Źródło: http://ztm.waw.pl/informacje.php?i=853&c=98&l=1
„To dopiero minus osiem stopni, a co będzie, jak temperatura spadnie do minus 30?” – zapytał na profilu ZTM na Facebooku, pod wpisem o awarii pociągu SKM, użytkownik komunikacji miejskiej. Awaria pociągu, co prawda nie miała nic wspólnego z niskimi temperaturami, ale sprawdźmy, w jaki sposób pogoda wpływa na funkcjonowanie komunikacji miejskiej i jak do śnieżnej zimy jest przygotowany Zarząd Transportu Miejskiego.
Największy wpływ na funkcjonowanie autobusowej komunikacji miejskiej mają intensywne i długotrwałe opady śniegu, które w połączeniu z niską temperaturą skutkują oblodzeniem jezdni. Zarząd Oczyszczania Miasta priorytetowo traktuje ulice, którymi kursuje komunikacja miejska. Zdarza się jednak, że opady są tak intensywne, że proces przywracania pełnej przejezdności ulic zabiera dużo czasu. W efekcie warunki na drogach uniemożliwiają realizację punktualnych kursów. Z czasem mogą pojawiać się problemy z przejazdem przez nieodśnieżone i oblodzone ulice.
Wówczas sytuację na całym obszarze obsługiwanym przez pojazdy uruchamiane przez ZTM monitorują pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego i przewoźników. Są oni obecni w kilkudziesięciu punktach, w których potencjalnie mogą wystąpić największe utrudnienia, czyli przy stromych podjazdach, wiaduktach, na trasach podmiejskich linii autobusowych oraz biegnących w sąsiedztwie terenów, na których są prowadzone prace budowlane lub remontowe.
W przypadku braku możliwości przejazdu daną ulicą, zgłoszenie o zalegającym śniegu, wraz z prośbą o przywrócenie przejezdności, jest przekazywane do instytucji odpowiedzialnej za utrzymanie drogi. Za stan dróg w gminach podwarszawskich, po których kursują linie podmiejskie są odpowiedzialne samorządy. Do czasu odśnieżenia drogi linie autobusowe są wycofywane z nieprzejezdnego odcinka. Niestety proces odśnieżania ulic i usuwania oblodzenia – zwłaszcza gdy opady śniegu są długotrwałe i intensywne – jest czasochłonny.
Na kursowanie tramwajów największy wpływ mają długotrwałe opady śniegu w połączeniu z intensywnymi zamieciami i zawiejami. W takich sytuacjach, w najważniejszych dla ruchu tramwajowego punktach w mieście, pełnią dyżur pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. Ich działania skupiają się na utrzymaniu ruchu tramwajowego, przede wszystkim na liniach, z których korzysta najwięcej pasażerów. W sytuacjach krytycznych możliwe są wyłączenia ruchu na wybranych odcinkach.
Intensywne opady śniegu nie pozostają również bez wpływu na infrastrukturę przystankową. Firmy zewnętrzne – na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – są zobowiązane do regularnego odśnieżania przystanków oraz posypywania nawierzchni piaskiem. Odgarnięty śnieg powinien być składowany w taki sposób, aby nie utrudniał wsiadania i wysiadania z autobusów i tramwajów oraz ruchu pieszych i pojazdów. Odśnieżane powinny być także dachy wiat przystankowych.
Jednocześnie cały czas jest prowadzona akcja informacyjna. Komunikaty o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej są na bieżąco zamieszczane na stronie internetowej oraz na profilach ZTM na Facebooku i Twitterze. Na trasach linii, które – ze względu na warunki atmosferyczne – zostały skierowane na trasy objazdowe lub skrócone, w miarę możliwości pełnią dyżur pracownicy ZTM, którzy informują o zmianach w komunikacji miejskiej. Dodatkowo, na przystankach są umieszczane komunikaty o utrudnieniach.
Źródło: http://ztm.waw.pl/informacje.php?i=853&c=98&l=1