Pasażerowie często pytają Zarząd Transportu Miejskiego dlaczego stołeczne autobusy są takie brudne? ZTM jako organizator komunikacji publicznej wymaga od przewoźników by wozili warszawiaków czystymi pojazdami. Z drugiej jednak strony zdajemy sobie sprawę z tego, że utrzymanie ich w idealnej czystości zimą, przy tak niskich temperaturach na zewnątrz, może być utrudnione.
Dlaczego?
Najłatwiej omówić ten problem na przykładzie największego warszawskiego przewoźnika autobusowego, czyli Miejskich Zakładów Autobusowych, który nie myje autobusów w całości kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej -5 stopni Celsjusza.
Pierwszą przyczyną tego jest to, że w czasie procesu mycia tworzy się tzw. pył wodny, który bardzo łatwo może doprowadzić do zablokowania układów pneumatycznych w pojeździe, które są odpowiedzialne m.in. za sterowanie działaniem układu hamulcowego i zamykaniem drzwi. Znajdująca się w szczelinach przy drzwiach woda sprawiłaby, że drzwi by „zamarzły” co uniemożliwiłoby – ze względów bezpieczeństwa – wożenie pasażerów wozem z niesprawnymi hamulcami i drzwiami.
Warto również wspomnieć, że myjnie autobusowe nie są wyposażone, w przeciwieństwie do myjni samochodowych, w funkcję suszenia. Autobus, który z takiej myjni by wyjechał, szybko zamieniłby się w „skorupę”. „Odkuwanie” takiego pojazdu z warstwy lodu byłoby niemożliwe. A niestety nie ma możliwości by autobusy „garażowały” w ogrzewanych halach. Pojazdy muszą więc „nocować” „pod chmurką”.
Przewoźnik jednak stara się utrzymać w czystości elementy wyposażenia, które mają wpływ na identyfikację pojazdu. Podczas tzw. obsługi codziennej myte ręcznie są tablice liniowe, miejsca, w których jest numer taborowy, tablice rejestracyjne, reflektory, przyciski do otwierania drzwi oraz piktogramy z informacją dla pasażerów.
Utrudnione utrzymanie czystości na zewnątrz pojazdu nie zwalnia jednak przewoźników z konieczności zapewnienia odpowiedniej estetyki wnętrz pojazdów. Pracownicy ZTM mają możliwość kontrolowania czystości również wewnątrz pojazdów i karania przewoźników za rażące zaniedbania w tym zakresie.
Źródło: www.ztm.waw.pl
Pasażerowie często pytają Zarząd Transportu Miejskiego dlaczego stołeczne autobusy są takie brudne? ZTM jako organizator komunikacji publicznej wymaga od przewoźników by wozili warszawiaków czystymi pojazdami. Z drugiej jednak strony zdajemy sobie sprawę z tego, że utrzymanie ich w idealnej czystości zimą, przy tak niskich temperaturach na zewnątrz, może być utrudnione.
Dlaczego?
Najłatwiej omówić ten problem na przykładzie największego warszawskiego przewoźnika autobusowego, czyli Miejskich Zakładów Autobusowych, który nie myje autobusów w całości kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej -5 stopni Celsjusza.
Pierwszą przyczyną tego jest to, że w czasie procesu mycia tworzy się tzw. pył wodny, który bardzo łatwo może doprowadzić do zablokowania układów pneumatycznych w pojeździe, które są odpowiedzialne m.in. za sterowanie działaniem układu hamulcowego i zamykaniem drzwi. Znajdująca się w szczelinach przy drzwiach woda sprawiłaby, że drzwi by „zamarzły” co uniemożliwiłoby – ze względów bezpieczeństwa – wożenie pasażerów wozem z niesprawnymi hamulcami i drzwiami.
Warto również wspomnieć, że myjnie autobusowe nie są wyposażone, w przeciwieństwie do myjni samochodowych, w funkcję suszenia. Autobus, który z takiej myjni by wyjechał, szybko zamieniłby się w „skorupę”. „Odkuwanie” takiego pojazdu z warstwy lodu byłoby niemożliwe. A niestety nie ma możliwości by autobusy „garażowały” w ogrzewanych halach. Pojazdy muszą więc „nocować” „pod chmurką”.
Przewoźnik jednak stara się utrzymać w czystości elementy wyposażenia, które mają wpływ na identyfikację pojazdu. Podczas tzw. obsługi codziennej myte ręcznie są tablice liniowe, miejsca, w których jest numer taborowy, tablice rejestracyjne, reflektory, przyciski do otwierania drzwi oraz piktogramy z informacją dla pasażerów.
Utrudnione utrzymanie czystości na zewnątrz pojazdu nie zwalnia jednak przewoźników z konieczności zapewnienia odpowiedniej estetyki wnętrz pojazdów. Pracownicy ZTM mają możliwość kontrolowania czystości również wewnątrz pojazdów i karania przewoźników za rażące zaniedbania w tym zakresie.
Źródło: www.ztm.waw.pl