Od 17 stycznia 2013 roku wniosek o paszport będzie można złożyć w dowolnym wydziale paszportowym na terenie całego kraju, bez względu na miejsce zameldowania. W Mazowieckiem w ostatnich pięciu latach zwiększono liczbę punktów paszportowych
z 8 do 20. W ubiegłym roku wojewoda mazowiecki wydał 222 tys. paszportów.
Czas wyrobienia paszportu (do 30 dni) i opłaty pozostają bez zmian. W związku z nowymi przepisami przewidujemy zwiększenie liczby wnioskodawców, szczególnie w Warszawie.
W sezonie paszportowym od marca do września planujemy wzmocnienie obsługi klientów, będziemy też na bieżąco monitorować sytuację – powiedziała Kataryna Prus – Stachyra, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich (WSO) Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego (MUW). Na Mazowszu działa 20 punktów paszportowych, 5 w delegaturach MUW (Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce), 15 w Warszawie i okolicznych powiatach. W wybranych punktach umożliwiono uiszczanie opłat w kasach na miejscu i wprowadzono elektroniczny system numerkowy. Pod koniec 2009 r. urząd wojewódzki uruchomił automatyczną infolinię paszportową (22) 695 73 88. Wszelkie informacje dotyczące paszportów dostępne są na www.mazowieckie.pl (zakładka Paszporty).
Zmiany umożliwią także wydanie paszportu tymczasowego w nagłych, udokumentowanych przypadkach związanych z działalnością zawodową. Dotychczas było to możliwe tylko w przypadku choroby, śmierci za granicą najbliższego członka rodziny lub konieczności nagłego leczenia. Mimo tego, w Mazowieckiem, w sezonie, każdego dnia około 50 osób wnioskuje o przyspieszenie decyzji paszportowej – większość z powodu wykupionej wycieczki. Zachęcamy do sprawdzenia terminu ważności paszportów całej rodziny i składania wniosków o paszport przed zaplanowaniem letnich wakacji za granicą, co najmniej 1,5 miesiąca prze wyjazdem. Co roku straż graniczna cofa z lotniska ponad 150 osób z powodu nieważnego paszportu lub jego braku – przypomina Katarzyna Prus – Stachyra, dyrektor WSO MUW.
Obecnie paszport wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce zameldowania wnioskodawcy. W przypadku braku takiego miejsca – według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały. Podstawą zmian jest ustawa z 16 listopada 2012 roku o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych. Opublikowana w Dzienniku Ustaw 17 grudnia 2012 roku – wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia.
Ivetta Biały
Rzecznik Prasowy Wojewody Mazowieckiego