Dziadek do orzechów to II tom serii książek dla dzieci Bajki Baletowe. Opowieść o Klarze i tytułowym Dziadku do orzechów ukazuje siłę dziecięcej wyobraźni, która sprawia, że zaciera się granica między snem a światem realnym.
Książka autorstwa Katarzyny Gardziny i Tadeusza Rybickiego szczególnie odwołuje się do dziecięcej wyobraźni. Bohaterami bajki oraz baletu Dziadek do orzechów są mała dziewczynka, Klara, i zabawka, Dziadek do orzechów, dzięki czemu młodzi czytelnicy – publiczność – mogą łatwo utożsamiać się z nimi i ich przeżyciami. Esej-gawęda pomaga wyobrazić sobie czasy, w których powstał balet, poznać jego treść i twórców.
Dziadek do orzechów to słynny balet powstały w XIX wieku. Libretto utworu scenicznego opracowano na podstawie opowieści modnego wówczas pisarza, Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Piotr Czajkowski, inspirowany jego dziełem, skomponował muzykę, a Lew Iwanow ułożył choreografię. Utwór w dwóch aktach opowiada o wydarzeniach pewnej wigilijnej nocy. Mała Klara otrzymuje w prezencie Dziadka do orzechów. Po przyjęciu, gdy goście już się rozeszli, dziewczynka, Dziadek do orzechów i zabawki zostają zaatakowane i podejmują walkę z myszami i ich królem, aby ostatecznie zwyciężyć przeciwnika. Dobre serce Klary i odwaga Dziadka do orzechów zostają nagrodzone. Książę, który do tej pory miał postać Dziadka do orzechów, zostaje odczarowany. Wszyscy zostają przeniesieni do szczęśliwego, kolorowego świata zabawek i łakoci – do Krainy Słodyczy. Pełnej ciepła opowieści, zaadaptowanej przez Tadeusza Rybickiego, z myślą o najmłodszych, towarzyszą barwne ilustracje.
Siła wyobraźni
Marzenia i wyobraźnia Klary przypominają, że dziecięcy umysł jest pełen fantazji. Czytanie bajek to jeden ze sposobów na rozwijanie wyobraźni najmłodszych. Innym jest słuchanie muzyki. Te dwa elementy łączą się w balecie. Książka Dziadek do orzechów pomaga w przygotowaniu do odbioru przedstawienia i skonfrontowania własnych fantazji z dziełem zaprezentowanym na scenie przez tancerzy przy akompaniamencie muzyki. Dlaczego tak ważny jest rozwój dziecięcej wyobraźni? Świat fantazji i marzeń, mieszania się tego, co rzeczywiste i co się tylko wydaje, w naturalny sposób wiąże się z okresem dzieciństwa i przyczynia do wszechstronnego rozwoju. Dziecko używa wyobraźni do interpretowania i rozumienia świata, dzięki niej nabywa umiejętności myślenia symbolicznego, kreatywnego, empatycznego. Sam proces fantazjowania i wyobrażania, na przykład podczas zabawy, sprawia dziecku wiele radości i napełnia je entuzjazmem.
Niezbędnik młodego miłośnika baletu
Dziadek do orzechów, II tom serii książek dla dzieci Baki Baletowe, zawiera:
• bajkę, opisującą wydarzenia pewnej wigilijnej nocy – historię, która przydarzyła się lub przyśniła małej Klarze i tytułowemu Dziadkowi do orzechów, bohaterom słynnego baletu Piotra Czajkowskiego,
• esej-gawędę, który przedstawia XIX-wieczny kontekst powstania Dziadka do orzechów,
• noty biograficzne Piotra Iljicza Czajkowskiego i Lwa Iwanowicza Iwanowa,
• słowniczek pojęć baletowych, pomagający zrozumieć specyficzne, choć wcale nieskomplikowane, zagadnienia sztuki baletowej,
• tablice, których tematem tym razem jest strój do tańca klasycznego.
Ze względu na rozbudowaną zawartość, książki z serii Bajki Baletowe są kompetentnym źródłem wiedzy dla młodego miłośnika baletu. Pomogą też rodzicom i wychowawcom odeprzeć ostrzał dociekliwych pytań najmłodszej, baaardzo wymagającej części publiczności.
O AUTORACH:
KATARZYNA K. GARDZINA baletem fascynowała się od dziecka. Nie zrealizowała dziecięcych marzeń o zostaniu tancerką, ale z powodzeniem zastąpiła je pracą jako dziennikarz i krytyk muzyczny, specjalista od spraw tańca i baletu. Ukończyła rusycystykę, studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim, wiedzę o balecie pogłębiała na studiach teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Była dziennikarką działu kultury „Trybuny”, krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”, współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych: „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką”, „Twoją Muzą”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Współtworzy Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” oraz forum dyskusyjne balet. pl. W 2008 roku brała udział w reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Była sekretarzem literackim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Obecnie jest krytykiem niezależnym, współpracuje z Instytutem Muzyki i Tańca.
TADEUSZ RYBICKI – reżyser, aktor, literat. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1988–1992 grał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Jest współzałożycielem i aktorem Teatru Cinema (1992), założycielem i reżyserem Teatru Pracownia Prowincja (2007) oraz teatru osób uzależnionych Karawana (2009). Istotnym źródłem inspiracji jest dla niego teatr tańca. Od początku lat 90. XX wieku prowadzi autorskie teatralne i teatralno-taneczne programy warsztatowe, także dla dzieci (Dotknij bajki dla dzieci niewidomych, Warsztat Eskimoski). Napisał książkę Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka (WSiP). Jest autorem bajek dla dzieci Jezioro łabędzie i Dziadek do orzechów z serii Bajki Baletowe.
KLAUDIA POLAK-SZEWCZYK – autorka ilustracji i projektu graficznego książki Jezioro łabędzie i Dziadek do orzechów oraz koncepcji serii Bajki Baletowe. Absolwentka ASP w Warszawie. Projektantka grafiki i założycielka Studia Blok. Autorka projektów książek, m.in. Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki), The Midget Gallery (Studio Blok), Katarzyna Kozyra. Casting (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki).
Jezioro łabędzie, I tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe, ISBN 978-83-927173-4-8
Dziadek do orzechów, II tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe, ISBN 978-83-927173-5-5
Teksty: Katarzyna Gardzina, Tadeusz Rybicki
Ilustracje: Klaudia Polak-Szewczyk
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Studio Blok
www.studioblok.pl
www.bajkibaletowe.pl
Dziadek do orzechów to II tom serii książek dla dzieci Bajki Baletowe. Opowieść o Klarze i tytułowym Dziadku do orzechów ukazuje siłę dziecięcej wyobraźni, która sprawia, że zaciera się granica między snem a światem realnym.
Książka autorstwa Katarzyny Gardziny i Tadeusza Rybickiego szczególnie odwołuje się do dziecięcej wyobraźni. Bohaterami bajki oraz baletu Dziadek do orzechów są mała dziewczynka, Klara, i zabawka, Dziadek do orzechów, dzięki czemu młodzi czytelnicy – publiczność – mogą łatwo utożsamiać się z nimi i ich przeżyciami. Esej-gawęda pomaga wyobrazić sobie czasy, w których powstał balet, poznać jego treść i twórców.
Dziadek do orzechów to słynny balet powstały w XIX wieku. Libretto utworu scenicznego opracowano na podstawie opowieści modnego wówczas pisarza, Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Piotr Czajkowski, inspirowany jego dziełem, skomponował muzykę, a Lew Iwanow ułożył choreografię. Utwór w dwóch aktach opowiada o wydarzeniach pewnej wigilijnej nocy. Mała Klara otrzymuje w prezencie Dziadka do orzechów. Po przyjęciu, gdy goście już się rozeszli, dziewczynka, Dziadek do orzechów i zabawki zostają zaatakowane i podejmują walkę z myszami i ich królem, aby ostatecznie zwyciężyć przeciwnika. Dobre serce Klary i odwaga Dziadka do orzechów zostają nagrodzone. Książę, który do tej pory miał postać Dziadka do orzechów, zostaje odczarowany. Wszyscy zostają przeniesieni do szczęśliwego, kolorowego świata zabawek i łakoci – do Krainy Słodyczy. Pełnej ciepła opowieści, zaadaptowanej przez Tadeusza Rybickiego, z myślą o najmłodszych, towarzyszą barwne ilustracje.
Siła wyobraźni
Marzenia i wyobraźnia Klary przypominają, że dziecięcy umysł jest pełen fantazji. Czytanie bajek to jeden ze sposobów na rozwijanie wyobraźni najmłodszych. Innym jest słuchanie muzyki. Te dwa elementy łączą się w balecie. Książka Dziadek do orzechów pomaga w przygotowaniu do odbioru przedstawienia i skonfrontowania własnych fantazji z dziełem zaprezentowanym na scenie przez tancerzy przy akompaniamencie muzyki. Dlaczego tak ważny jest rozwój dziecięcej wyobraźni? Świat fantazji i marzeń, mieszania się tego, co rzeczywiste i co się tylko wydaje, w naturalny sposób wiąże się z okresem dzieciństwa i przyczynia do wszechstronnego rozwoju. Dziecko używa wyobraźni do interpretowania i rozumienia świata, dzięki niej nabywa umiejętności myślenia symbolicznego, kreatywnego, empatycznego. Sam proces fantazjowania i wyobrażania, na przykład podczas zabawy, sprawia dziecku wiele radości i napełnia je entuzjazmem.
Niezbędnik młodego miłośnika baletu
Dziadek do orzechów, II tom serii książek dla dzieci Baki Baletowe, zawiera:
• bajkę, opisującą wydarzenia pewnej wigilijnej nocy – historię, która przydarzyła się lub przyśniła małej Klarze i tytułowemu Dziadkowi do orzechów, bohaterom słynnego baletu Piotra Czajkowskiego,
• esej-gawędę, który przedstawia XIX-wieczny kontekst powstania Dziadka do orzechów,
• noty biograficzne Piotra Iljicza Czajkowskiego i Lwa Iwanowicza Iwanowa,
• słowniczek pojęć baletowych, pomagający zrozumieć specyficzne, choć wcale nieskomplikowane, zagadnienia sztuki baletowej,
• tablice, których tematem tym razem jest strój do tańca klasycznego.
Ze względu na rozbudowaną zawartość, książki z serii Bajki Baletowe są kompetentnym źródłem wiedzy dla młodego miłośnika baletu. Pomogą też rodzicom i wychowawcom odeprzeć ostrzał dociekliwych pytań najmłodszej, baaardzo wymagającej części publiczności.
O AUTORACH:
KATARZYNA K. GARDZINA baletem fascynowała się od dziecka. Nie zrealizowała dziecięcych marzeń o zostaniu tancerką, ale z powodzeniem zastąpiła je pracą jako dziennikarz i krytyk muzyczny, specjalista od spraw tańca i baletu. Ukończyła rusycystykę, studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim, wiedzę o balecie pogłębiała na studiach teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Była dziennikarką działu kultury „Trybuny”, krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”, współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych: „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką”, „Twoją Muzą”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Współtworzy Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” oraz forum dyskusyjne balet. pl. W 2008 roku brała udział w reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Była sekretarzem literackim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Obecnie jest krytykiem niezależnym, współpracuje z Instytutem Muzyki i Tańca.
TADEUSZ RYBICKI – reżyser, aktor, literat. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1988–1992 grał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Jest współzałożycielem i aktorem Teatru Cinema (1992), założycielem i reżyserem Teatru Pracownia Prowincja (2007) oraz teatru osób uzależnionych Karawana (2009). Istotnym źródłem inspiracji jest dla niego teatr tańca. Od początku lat 90. XX wieku prowadzi autorskie teatralne i teatralno-taneczne programy warsztatowe, także dla dzieci (Dotknij bajki dla dzieci niewidomych, Warsztat Eskimoski). Napisał książkę Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka (WSiP). Jest autorem bajek dla dzieci Jezioro łabędzie i Dziadek do orzechów z serii Bajki Baletowe.
KLAUDIA POLAK-SZEWCZYK – autorka ilustracji i projektu graficznego książki Jezioro łabędzie i Dziadek do orzechów oraz koncepcji serii Bajki Baletowe. Absolwentka ASP w Warszawie. Projektantka grafiki i założycielka Studia Blok. Autorka projektów książek, m.in. Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki), The Midget Gallery (Studio Blok), Katarzyna Kozyra. Casting (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki).
Jezioro łabędzie, I tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe, ISBN 978-83-927173-4-8
Dziadek do orzechów, II tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe, ISBN 978-83-927173-5-5
Teksty: Katarzyna Gardzina, Tadeusz Rybicki
Ilustracje: Klaudia Polak-Szewczyk
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Studio Blok
www.studioblok.pl
www.bajkibaletowe.pl