Przypomnijmy sobie opowieść o Kopciuszku – tańczoną do tajemniczej, barwnej muzyki Siergieja Prokofiewa. Może ten balet i ta książka sprawią, że – jak Kopciuszek – zechcecie zatańczyć albo zrobić coś nadzwyczajnego? Ukazał się trzeci tom serii dla dzieci Bajki Baletowe pt. Kopciuszek.
Fabuła dobrze znana, a muzyka i choreografia wyrazista – i żywiołowa, i refleksyjna
Kopciuszek, półsierota, marzy o zatańczeniu na balu, na który wybierają się macocha i niedobre siostry, dziewczynka ma zaś pozostać w domu, przy pracy. Do drzwi puka staruszka i prosi o coś do jedzenia. Macocha przepędza ją, po czym odjeżdża z córkami i ojcem Kopciuszka do zamku. Kopciuszek odnajduje staruszkę i częstuje ją chlebem, serem i mlekiem. Żebraczka okazuje się Dobrą Wróżką. Z wdzięczności przemienia umorusaną dziewczynę w pełną wdzięku damę. Czar działa tylko do północy – wtedy suknia Kopciuszka z powrotem przemienia się w fartuch, kareta w dynię, a rumaki w myszy. Okazuje się jednak, że zgubiony pantofelek do tańca pozwoli odnaleźć wspólne szczęście. Znajduje go Książę. Po uporczywych poszukiwaniach odnajduje również Kopciuszka. Szykuje się wesele…
Siergiej Prokofiew – obok Igora Strawińskiego i Dymitra Szostakowicza – to jeden z ważniejszych kompozytorów swojego czasu, twórca m.in. muzyki do baletu Romeo i Juliaoraz do pierwszych czarno-białych filmów radzieckich (m.in. Iwan Groźny, reż. Siergiej Eisenstein). Muzyka Kopciuszkajest pełna ekspresji, humoru i ma charakterystyczny dla Prokofiewa styl (można przeczytać o nim w książce). Piękne walce podkreślają nastrój baśni. Z książki można dowiedzieć się też nieco o różnych choreografiach baletu Kopciuszek.
Co odnajdziemy w Kopciuszku?
Układ treści tomów serii Bajki Baletowe jest stały. W książce Kopciuszekzatem najpierw poznajemy baśń opowiadającą libretto baletu, napisaną – podobnie jak dwie wcześniejsze bajki – przez Tadeusza Rybickiego, a następnie esej-gawędę również znanej już czytelnikom Katarzyny Gardziny-Kubały, w którym tym razem znajdziemy informacje o dziele baletowym Kopciuszek, XX-wiecznym balecie oraz o tym, jak się zostaje tancerzem lub tancerką…
W notach biograficznych zaprezentowano sylwetki kompozytora Siergieja Prokofiewa oraz Fredericka Ashtona, który w 1948 roku ułożył choreografię tańczoną współcześnie m.in. przez Balet Narodowy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Słownik przybliża kolejne zagadnienia i pojęcia baletowe, takie jak „piruet”, „Balety Rosyjskie” czy „miniatura baletowa”. Są one opisane w łatwy do zrozumienia sposób. Te i inne informacje podane w książce zainteresują zarówno małych, jak i dorosłych czytelników. Ciekawym uzupełnieniem są tablice edukacyjne prezentujące – jakżeby mogło być inaczej w tej książce – obuwie do tańca. Warto tam zajrzeć i dowiedzieć się, co to są np. charakterki.
Entuzjastów baletu zapraszamy na www.bajkibaletowe.pl oraz na www.facebook.com/BajkiBaletowe – polubcie nas i bierzcie udział w konkursach.
Bajki Baletowe – niezbędnik młodego miłośnika baletu
Każdy tom z serii książek dla dzieci Baki Baletowe, zawiera:
• bajkę, napisaną na podstawie libretta baletu,
esej-gawędę, który przedstawia kontekst powstania dzieła, jego twórców i tajniki baletu,
noty biograficzne kompozytora i choreografa,
słowniczek pojęć baletowych, pomagający zrozumieć specyficzne, choć wcale nieskomplikowane, zagadnienia sztuki baletowej,
tablice edukacyjne z ciekawymi ilustracjami.
Ze względu na rozbudowaną zawartość, książki z serii Bajki Baletowe są kompetentnym źródłem wiedzy dla młodego miłośnika baletu. Pomogą też rodzicom i wychowawcom odeprzeć ostrzał dociekliwych pytań najmłodszej, baaardzo wymagającej części publiczności.
O AUTORACH:
KATARZYNA K. GARDZINA-KUBAŁA baletem fascynowała się od dziecka. Nie zrealizowała dziecięcych marzeń o zostaniu tancerką, ale z powodzeniem zastąpiła je pracą w charakterze dziennikarki i krytyka muzycznego, specjalistki od spraw tańca i baletu. Ukończyła rusycystykę, studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim; wiedzę o balecie pogłębiała na studiach teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Była dziennikarką działu kultury „Trybuny”, krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”, współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych: „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką”, „Twoją Muzą”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Współtworzy Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” oraz forum dyskusyjne balet.pl. W 2008 roku brała udział w reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Była sekretarzem literackim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Obecnie jest krytykiem niezależnym, współpracuje z Instytutem Muzyki i Tańca.
TADEUSZ RYBICKI reżyser, aktor, literat. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1988–1992 grał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Jest współzałożycielem i aktorem Teatru Cinema (1992), założycielem i reżyserem Teatru Pracownia Prowincja (2007) oraz teatru osób uzależnionych Karawana (2009). Istotnym źródłem inspiracji jest dla niego teatr tańca. Od początku lat 90. XX wieku prowadzi autorskie teatralne i teatralno-taneczne programy warsztatowe, także dla dzieci (Dotknij bajki dla dzieci niewido¬mych, Warsztat Eskimoski). Napisał książkę Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka (WSiP). Jest autorem bajek dla dzieci, w tym bajki Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie oraz Kopciuszek z serii Bajki Baletowe.
KLAUDIA POLAK-SZEWCZYK autorka ilustracji do książek Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Kopciuszek oraz projektu graficznego i koncepcji serii Bajki Baletowe. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończyła Podyplomowe Studia Polityki Wydawniczej i Księgarstwa UW. Projektantka grafiki i założycielka Studia Blok. Autorka projektów książek, m.in. Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie).
Kopciuszek
III tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe
ISBN 978-83-927173-6-2
Teksty: Katarzyna Gardzina-Kubała, Tadeusz Rybicki
Ilustracje: Klaudia Polak-Szewczyk
Rok wydania: 2012
Wydawnictwo: Studio Blok
tel. 691-512-961, blok@studioblok.eu
www.studioblok.pl
www.bajkibaletowe.pl
DOTYCHCZAS W SERII UKAZAŁY SIĘ TYTUŁY:
JEZIORO ŁABĘDZIE, I TOM SERII KSIĄŻEK DLA DZIECI BAJKI BALETOWE, ISBN 978-83-927173-4-8
DZIADEK DO ORZECHÓW, II TOM SERII KSIĄŻEK DLA DZIECI BAJKI BALETOWE, ISBN 978-83-927173-5-5
Przypomnijmy sobie opowieść o Kopciuszku – tańczoną do tajemniczej, barwnej muzyki Siergieja Prokofiewa. Może ten balet i ta książka sprawią, że – jak Kopciuszek – zechcecie zatańczyć albo zrobić coś nadzwyczajnego? Ukazał się trzeci tom serii dla dzieci Bajki Baletowe pt. Kopciuszek.
Fabuła dobrze znana, a muzyka i choreografia wyrazista – i żywiołowa, i refleksyjna
Kopciuszek, półsierota, marzy o zatańczeniu na balu, na który wybierają się macocha i niedobre siostry, dziewczynka ma zaś pozostać w domu, przy pracy. Do drzwi puka staruszka i prosi o coś do jedzenia. Macocha przepędza ją, po czym odjeżdża z córkami i ojcem Kopciuszka do zamku. Kopciuszek odnajduje staruszkę i częstuje ją chlebem, serem i mlekiem. Żebraczka okazuje się Dobrą Wróżką. Z wdzięczności przemienia umorusaną dziewczynę w pełną wdzięku damę. Czar działa tylko do północy – wtedy suknia Kopciuszka z powrotem przemienia się w fartuch, kareta w dynię, a rumaki w myszy. Okazuje się jednak, że zgubiony pantofelek do tańca pozwoli odnaleźć wspólne szczęście. Znajduje go Książę. Po uporczywych poszukiwaniach odnajduje również Kopciuszka. Szykuje się wesele…
Siergiej Prokofiew – obok Igora Strawińskiego i Dymitra Szostakowicza – to jeden z ważniejszych kompozytorów swojego czasu, twórca m.in. muzyki do baletu Romeo i Juliaoraz do pierwszych czarno-białych filmów radzieckich (m.in. Iwan Groźny, reż. Siergiej Eisenstein). Muzyka Kopciuszkajest pełna ekspresji, humoru i ma charakterystyczny dla Prokofiewa styl (można przeczytać o nim w książce). Piękne walce podkreślają nastrój baśni. Z książki można dowiedzieć się też nieco o różnych choreografiach baletu Kopciuszek.
Co odnajdziemy w Kopciuszku?
Układ treści tomów serii Bajki Baletowe jest stały. W książce Kopciuszekzatem najpierw poznajemy baśń opowiadającą libretto baletu, napisaną – podobnie jak dwie wcześniejsze bajki – przez Tadeusza Rybickiego, a następnie esej-gawędę również znanej już czytelnikom Katarzyny Gardziny-Kubały, w którym tym razem znajdziemy informacje o dziele baletowym Kopciuszek, XX-wiecznym balecie oraz o tym, jak się zostaje tancerzem lub tancerką…
W notach biograficznych zaprezentowano sylwetki kompozytora Siergieja Prokofiewa oraz Fredericka Ashtona, który w 1948 roku ułożył choreografię tańczoną współcześnie m.in. przez Balet Narodowy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Słownik przybliża kolejne zagadnienia i pojęcia baletowe, takie jak „piruet”, „Balety Rosyjskie” czy „miniatura baletowa”. Są one opisane w łatwy do zrozumienia sposób. Te i inne informacje podane w książce zainteresują zarówno małych, jak i dorosłych czytelników. Ciekawym uzupełnieniem są tablice edukacyjne prezentujące – jakżeby mogło być inaczej w tej książce – obuwie do tańca. Warto tam zajrzeć i dowiedzieć się, co to są np. charakterki.
Entuzjastów baletu zapraszamy na www.bajkibaletowe.pl oraz na www.facebook.com/BajkiBaletowe – polubcie nas i bierzcie udział w konkursach.
Bajki Baletowe – niezbędnik młodego miłośnika baletu
Każdy tom z serii książek dla dzieci Baki Baletowe, zawiera:
• bajkę, napisaną na podstawie libretta baletu,
esej-gawędę, który przedstawia kontekst powstania dzieła, jego twórców i tajniki baletu,
noty biograficzne kompozytora i choreografa,
słowniczek pojęć baletowych, pomagający zrozumieć specyficzne, choć wcale nieskomplikowane, zagadnienia sztuki baletowej,
tablice edukacyjne z ciekawymi ilustracjami.
Ze względu na rozbudowaną zawartość, książki z serii Bajki Baletowe są kompetentnym źródłem wiedzy dla młodego miłośnika baletu. Pomogą też rodzicom i wychowawcom odeprzeć ostrzał dociekliwych pytań najmłodszej, baaardzo wymagającej części publiczności.
O AUTORACH:
KATARZYNA K. GARDZINA-KUBAŁA baletem fascynowała się od dziecka. Nie zrealizowała dziecięcych marzeń o zostaniu tancerką, ale z powodzeniem zastąpiła je pracą w charakterze dziennikarki i krytyka muzycznego, specjalistki od spraw tańca i baletu. Ukończyła rusycystykę, studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim; wiedzę o balecie pogłębiała na studiach teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Była dziennikarką działu kultury „Trybuny”, krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”, współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych: „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką”, „Twoją Muzą”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Współtworzy Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” oraz forum dyskusyjne balet.pl. W 2008 roku brała udział w reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Była sekretarzem literackim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Obecnie jest krytykiem niezależnym, współpracuje z Instytutem Muzyki i Tańca.
TADEUSZ RYBICKI reżyser, aktor, literat. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1988–1992 grał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Jest współzałożycielem i aktorem Teatru Cinema (1992), założycielem i reżyserem Teatru Pracownia Prowincja (2007) oraz teatru osób uzależnionych Karawana (2009). Istotnym źródłem inspiracji jest dla niego teatr tańca. Od początku lat 90. XX wieku prowadzi autorskie teatralne i teatralno-taneczne programy warsztatowe, także dla dzieci (Dotknij bajki dla dzieci niewido¬mych, Warsztat Eskimoski). Napisał książkę Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka (WSiP). Jest autorem bajek dla dzieci, w tym bajki Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie oraz Kopciuszek z serii Bajki Baletowe.
KLAUDIA POLAK-SZEWCZYK autorka ilustracji do książek Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Kopciuszek oraz projektu graficznego i koncepcji serii Bajki Baletowe. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończyła Podyplomowe Studia Polityki Wydawniczej i Księgarstwa UW. Projektantka grafiki i założycielka Studia Blok. Autorka projektów książek, m.in. Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie).
Kopciuszek
III tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe
ISBN 978-83-927173-6-2
Teksty: Katarzyna Gardzina-Kubała, Tadeusz Rybicki
Ilustracje: Klaudia Polak-Szewczyk
Rok wydania: 2012
Wydawnictwo: Studio Blok
tel. 691-512-961, blok@studioblok.eu
www.studioblok.pl
www.bajkibaletowe.pl
DOTYCHCZAS W SERII UKAZAŁY SIĘ TYTUŁY:
JEZIORO ŁABĘDZIE, I TOM SERII KSIĄŻEK DLA DZIECI BAJKI BALETOWE, ISBN 978-83-927173-4-8
DZIADEK DO ORZECHÓW, II TOM SERII KSIĄŻEK DLA DZIECI BAJKI BALETOWE, ISBN 978-83-927173-5-5