Odzież i obuwie to jedna z najsilniej rozwiniętych kategorii w handlu internetowym – Polaków chce ubierać już co piąty sklep internetowy. W sieci można znaleźć nie tylko nową kolekcję z popularnych sieciówek, znane marki, ale również outlet, tanią odzież z Azji czy modowe perełki, których próżno szukać na sklepowych półkach. Co trzeba wiedzieć zamawiając letnią sukienkę, strój kąpielowy czy modne platformy przez Internet? Jakie prawa mają kupujący, radzi Akademia Allegro.
Aż 20 proc. wszystkich sklepów internetowych w Polsce prowadzi sprzedaż w kategorii Odzież i Obuwie, wg analizy serwisu eKomercyjnie. Nic dziwnego, skoro wg różnych szacunków to właśnie odzież znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych przedmiotów w sieci, dzieląc podium na przemian z biżuterią, sprzętem RTV/ AGD, elektroniką czy multimediami.
Na Allegro.pl obecnie największy wybór mają kobiety – tylko podkategoria Odzież Damska zawiera niemal 900 tys. ofert, w tym aukcje. Na drugim miejscu znajduje się Obuwie (ok. 600 tys. ofert), a dopiero potem Odzież męska. Mimo tego, że już połowa internautów w Polsce przetrząsała wirtualne półki sklepowe (TNS OBOP), to wielu kupujących nie zna podstawowych praw dotyczących zakupów internetowych.
– Konsumenci często nie wiedzą, czy i kiedy mogą zwrócić towar zakupiony w sieci. Co, gdy rozmiar zamówionych spodni czy butów jednak nam nie pasuje? Czy możemy liczyć na zamianę przedmiotu i kto opłaca koszty ponownej przesyłki? Kupujący nie mają również świadomości, że rzeczy używane nabywane w sieci, np. na aukcji, podlegają nieco innym prawom, niż nowe – wymienia Tomasz Henel, jeden z trenerów Akademii Allegro, prowadzącej warsztaty dla e-przedsiębiorców w całej Polsce. To jednak nie wszystko – ostatnio coraz więcej polskich internautów poszukuje modowych rarytasów za granicą. Co warto wiedzieć zamawiając odzież czy obuwie w Polsce, jak i poza nią?
10 dni w e-commerce – ważna liczba dla kupujących
Polskie prawo pozwala internautom na zwrot towaru zakupionego w sieci w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Aby otrzymać zwrot pieniędzy np. za spodnie, które w rzeczywistości okazały się zbyt małe lub buty, które nie leżą komfortowo, wystarczy w tym czasie wysłać sprzedającemu e-mail ze swoją decyzją. Jak rozkładają się koszty w tym przypadku? Kupujący płaci wyłącznie za odesłanie towaru do sprzedawcy, natomiast ten ostatni powinien zwrócić klientowi nie tylko pieniądze za przedmiot, ale również koszt wysyłki doliczonej wcześniej do ceny zamówienia. Pieniądze powinny trafić na konto kupującego nie później niż dwa tygodnie po odebraniu pisma przez sprzedającego.
– Nie każdy może bez podania przyczyny żądać zwrotu pieniędzy za kupiony towar. Takiego przywileju nie mają zarówno internauci, którzy licytowali przedmiot na aukcji albo kupowali od osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Wyjątkiem są także transakcje, gdzie zarówno sprzedawca, jak i klient są przedsiębiorcami. W tym przypadku zwrot pieniędzy zależy od dobrej woli firmy – wyjaśnia Krzysztof Henel, trener Akademii Allegro w takich projektach, jak Edukacyjne Spotkania Allegro czy E-biznes Bez Barier
Towar zakupiony w sieci można również reklamować, np. w przypadku stwierdzenia wady lub, gdy nie odpowiada on opisowi. Gdy sprzedawca uzna reklamację, ma prawo do wyboru dalszego postępowania wobec klienta. – W grę wchodzi zwrot pieniędzy, wymiana przedmiotu na nowy lub też naprawa uszkodzeń, jeśli takie miały miejsce. Sprzedawca ma 14 dni na odniesienie się do reklamacji klienta – brak odpowiedzi skutkuje automatycznym uznaniem jego roszczeń – wyjaśnia Tomasz Henel z Akademii Allegro. Przepisy nie określają już jednak tego, w jakim czasie wymieniony przedmiot należy odesłać do Kupującego. A jeśli o czas chodzi, warto zapoznać się z długością oczekiwania na przesyłki zza granicy.
Najkrócej z Unii, najdłużej z Ameryki Południowej
Na wyciągnięcie ręki w sieci są również marki trudno dostępne na polskim rynku. Producent kultowych butów uruchomił w kwietniu sklep on-line ChristianLoboutin.com, a szpilki Manolo Blahnika można już nabyć na pięciu serwisach, m.in. Barneys.com. Popularną marką odzieżową zamawianą zza granicy jest np. Asos – odzież z metką tej brytyjskiej firmy można kupić również na Allegro. Poza tym już teraz wielu polskich sprzedawców internetowych sprowadza tanią odzież i inne produkty z Chin, Tajwanu czy Korei, w modnym japan style.
Internauci mogą kupić odzież produkowaną w krajach azjatyckich już od 8 zł za T-shirt do 35 zł za tunikę. Kupując u polskiego importera za przesyłkę jednej sztuki odzieży zapłacimy standardowo od 25 do 30 zł. Jednak kuriera z paczką można wyczekiwać dopiero po co najmniej 14 dniach od czasu zamówienia. Podobny czas oczekiwania obowiązuje w przypadku przedmiotów zamawianych z Ameryki Północnej. Krócej podróżują paczki zamawiane z krajów europejskich – przesyłkę można otrzymać nawet po tygodniu. W tym przypadku również cena jest inna.
Najmniej zapłacimy za sprowadzenie towaru z kraju należącego do Unii Europejskiej, od 40 do 50 zł za kilogram. Przykładowo składając zamówienie na Asos.com czy Romwe.com standardowa przesyłka odzieży będzie kosztować maksymalnie 30 zł. – Znacznie droższe są już przesyłki z państw europejskich nie należących do UE, np. z Ukrainy, Macedonii czy Albanii, gdzie zapłacimy nawet ok. 200 zł/ kg. Najdrożej wyniesie nas przesyłka z Ameryki Południowej, bo ok. 250 zł/ kg – wylicza Krzysztof Henel z Akademii Allegro.
Zagraniczne zakupy bez opuszczania Polski nie są jednak możliwe bez posiadania karty kredytowej. Pieniądze z konta będą pobrane przez e-sklep po uprzednim skalkulowaniu ceny zgodnie z walutą. Kupując za granicą, warto pozyskać numer i datę przesyłki – te informacje mogą się przydać podczas ewentualnej interwencji w Urzędzie Wymiany Poczty z Zagranicą.
„Wysyłamy w ciągu 24 h” – jak to wygląda w praktyce?
Dla wielu osób niezwykle istotny jest czas realizacji zamówienia. Jak przewiduje ustawa, sprzedający powinien wysłać towar w terminie 30 dni po decyzji zakupu przez klienta. W praktyce takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. Wielu Sprzedających zamieszcza na swojej stronie zapis o wysyłce przedmiotu w ciągu 24 godzin. Oznacza to, że towar jest wysyłany z hurtowni czy sklepu w ciągu doby, ale od czasu zaksięgowania wpłaty klienta.
– Jeśli zależy nam na szybkim otrzymaniu przedmiotu, powinniśmy skorzystać z przesyłki kurierskiej. Towar będzie u nas na drugi dzień. Wybierając między przesyłką priorytetową, a zwykłą skorzystajmy z tej pierwszej. To przeważnie różnica 2 lub 3 zł, a czas oczekiwania na przesyłkę znacznie krótszy – mówi Krzysztof Henel, trener Akademii Allegro.
Akademia Allegro to edukacyjna jednostka powołana do życia przez lidera polskiej branży e-commerce, serwis allegro.pl. Organizacja zajmuje się aktywizacją polskiego rynku biznesu internetowego, wspieraniem początkujących e-sprzedawców oraz rozwojem przedsiębiorczości w regionach. Akademia Allegro realizuje cele społeczne i edukacyjne wdrażając własny program szkoleń i warsztatów skierowanych do internetowych sprzedawców, ale również seniorów, osób niepełnosprawnych czy szkół. Akademia jest również autorem bezpłatnych szkoleń on-line skierowanych do początkujących przedsiębiorców, które można wykonać za pośrednictwem strony internetowej www.akademia.allegro.pl.
Źródło: http://dotpr.netpr.pl
Odzież i obuwie to jedna z najsilniej rozwiniętych kategorii w handlu internetowym – Polaków chce ubierać już co piąty sklep internetowy. W sieci można znaleźć nie tylko nową kolekcję z popularnych sieciówek, znane marki, ale również outlet, tanią odzież z Azji czy modowe perełki, których próżno szukać na sklepowych półkach. Co trzeba wiedzieć zamawiając letnią sukienkę, strój kąpielowy czy modne platformy przez Internet? Jakie prawa mają kupujący, radzi Akademia Allegro.
Aż 20 proc. wszystkich sklepów internetowych w Polsce prowadzi sprzedaż w kategorii Odzież i Obuwie, wg analizy serwisu eKomercyjnie. Nic dziwnego, skoro wg różnych szacunków to właśnie odzież znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych przedmiotów w sieci, dzieląc podium na przemian z biżuterią, sprzętem RTV/ AGD, elektroniką czy multimediami.
Na Allegro.pl obecnie największy wybór mają kobiety – tylko podkategoria Odzież Damska zawiera niemal 900 tys. ofert, w tym aukcje. Na drugim miejscu znajduje się Obuwie (ok. 600 tys. ofert), a dopiero potem Odzież męska. Mimo tego, że już połowa internautów w Polsce przetrząsała wirtualne półki sklepowe (TNS OBOP), to wielu kupujących nie zna podstawowych praw dotyczących zakupów internetowych.
– Konsumenci często nie wiedzą, czy i kiedy mogą zwrócić towar zakupiony w sieci. Co, gdy rozmiar zamówionych spodni czy butów jednak nam nie pasuje? Czy możemy liczyć na zamianę przedmiotu i kto opłaca koszty ponownej przesyłki? Kupujący nie mają również świadomości, że rzeczy używane nabywane w sieci, np. na aukcji, podlegają nieco innym prawom, niż nowe – wymienia Tomasz Henel, jeden z trenerów Akademii Allegro, prowadzącej warsztaty dla e-przedsiębiorców w całej Polsce. To jednak nie wszystko – ostatnio coraz więcej polskich internautów poszukuje modowych rarytasów za granicą. Co warto wiedzieć zamawiając odzież czy obuwie w Polsce, jak i poza nią?
10 dni w e-commerce – ważna liczba dla kupujących
Polskie prawo pozwala internautom na zwrot towaru zakupionego w sieci w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Aby otrzymać zwrot pieniędzy np. za spodnie, które w rzeczywistości okazały się zbyt małe lub buty, które nie leżą komfortowo, wystarczy w tym czasie wysłać sprzedającemu e-mail ze swoją decyzją. Jak rozkładają się koszty w tym przypadku? Kupujący płaci wyłącznie za odesłanie towaru do sprzedawcy, natomiast ten ostatni powinien zwrócić klientowi nie tylko pieniądze za przedmiot, ale również koszt wysyłki doliczonej wcześniej do ceny zamówienia. Pieniądze powinny trafić na konto kupującego nie później niż dwa tygodnie po odebraniu pisma przez sprzedającego.
– Nie każdy może bez podania przyczyny żądać zwrotu pieniędzy za kupiony towar. Takiego przywileju nie mają zarówno internauci, którzy licytowali przedmiot na aukcji albo kupowali od osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Wyjątkiem są także transakcje, gdzie zarówno sprzedawca, jak i klient są przedsiębiorcami. W tym przypadku zwrot pieniędzy zależy od dobrej woli firmy – wyjaśnia Krzysztof Henel, trener Akademii Allegro w takich projektach, jak Edukacyjne Spotkania Allegro czy E-biznes Bez Barier
Towar zakupiony w sieci można również reklamować, np. w przypadku stwierdzenia wady lub, gdy nie odpowiada on opisowi. Gdy sprzedawca uzna reklamację, ma prawo do wyboru dalszego postępowania wobec klienta. – W grę wchodzi zwrot pieniędzy, wymiana przedmiotu na nowy lub też naprawa uszkodzeń, jeśli takie miały miejsce. Sprzedawca ma 14 dni na odniesienie się do reklamacji klienta – brak odpowiedzi skutkuje automatycznym uznaniem jego roszczeń – wyjaśnia Tomasz Henel z Akademii Allegro. Przepisy nie określają już jednak tego, w jakim czasie wymieniony przedmiot należy odesłać do Kupującego. A jeśli o czas chodzi, warto zapoznać się z długością oczekiwania na przesyłki zza granicy.
Najkrócej z Unii, najdłużej z Ameryki Południowej
Na wyciągnięcie ręki w sieci są również marki trudno dostępne na polskim rynku. Producent kultowych butów uruchomił w kwietniu sklep on-line ChristianLoboutin.com, a szpilki Manolo Blahnika można już nabyć na pięciu serwisach, m.in. Barneys.com. Popularną marką odzieżową zamawianą zza granicy jest np. Asos – odzież z metką tej brytyjskiej firmy można kupić również na Allegro. Poza tym już teraz wielu polskich sprzedawców internetowych sprowadza tanią odzież i inne produkty z Chin, Tajwanu czy Korei, w modnym japan style.
Internauci mogą kupić odzież produkowaną w krajach azjatyckich już od 8 zł za T-shirt do 35 zł za tunikę. Kupując u polskiego importera za przesyłkę jednej sztuki odzieży zapłacimy standardowo od 25 do 30 zł. Jednak kuriera z paczką można wyczekiwać dopiero po co najmniej 14 dniach od czasu zamówienia. Podobny czas oczekiwania obowiązuje w przypadku przedmiotów zamawianych z Ameryki Północnej. Krócej podróżują paczki zamawiane z krajów europejskich – przesyłkę można otrzymać nawet po tygodniu. W tym przypadku również cena jest inna.
Najmniej zapłacimy za sprowadzenie towaru z kraju należącego do Unii Europejskiej, od 40 do 50 zł za kilogram. Przykładowo składając zamówienie na Asos.com czy Romwe.com standardowa przesyłka odzieży będzie kosztować maksymalnie 30 zł. – Znacznie droższe są już przesyłki z państw europejskich nie należących do UE, np. z Ukrainy, Macedonii czy Albanii, gdzie zapłacimy nawet ok. 200 zł/ kg. Najdrożej wyniesie nas przesyłka z Ameryki Południowej, bo ok. 250 zł/ kg – wylicza Krzysztof Henel z Akademii Allegro.
Zagraniczne zakupy bez opuszczania Polski nie są jednak możliwe bez posiadania karty kredytowej. Pieniądze z konta będą pobrane przez e-sklep po uprzednim skalkulowaniu ceny zgodnie z walutą. Kupując za granicą, warto pozyskać numer i datę przesyłki – te informacje mogą się przydać podczas ewentualnej interwencji w Urzędzie Wymiany Poczty z Zagranicą.
„Wysyłamy w ciągu 24 h” – jak to wygląda w praktyce?
Dla wielu osób niezwykle istotny jest czas realizacji zamówienia. Jak przewiduje ustawa, sprzedający powinien wysłać towar w terminie 30 dni po decyzji zakupu przez klienta. W praktyce takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. Wielu Sprzedających zamieszcza na swojej stronie zapis o wysyłce przedmiotu w ciągu 24 godzin. Oznacza to, że towar jest wysyłany z hurtowni czy sklepu w ciągu doby, ale od czasu zaksięgowania wpłaty klienta.
– Jeśli zależy nam na szybkim otrzymaniu przedmiotu, powinniśmy skorzystać z przesyłki kurierskiej. Towar będzie u nas na drugi dzień. Wybierając między przesyłką priorytetową, a zwykłą skorzystajmy z tej pierwszej. To przeważnie różnica 2 lub 3 zł, a czas oczekiwania na przesyłkę znacznie krótszy – mówi Krzysztof Henel, trener Akademii Allegro.
Akademia Allegro to edukacyjna jednostka powołana do życia przez lidera polskiej branży e-commerce, serwis allegro.pl. Organizacja zajmuje się aktywizacją polskiego rynku biznesu internetowego, wspieraniem początkujących e-sprzedawców oraz rozwojem przedsiębiorczości w regionach. Akademia Allegro realizuje cele społeczne i edukacyjne wdrażając własny program szkoleń i warsztatów skierowanych do internetowych sprzedawców, ale również seniorów, osób niepełnosprawnych czy szkół. Akademia jest również autorem bezpłatnych szkoleń on-line skierowanych do początkujących przedsiębiorców, które można wykonać za pośrednictwem strony internetowej www.akademia.allegro.pl.
Źródło: http://dotpr.netpr.pl