Zakończyła się właśnie druga edycja ogólnopolskiego konkursu z informatyki i wiedzy o nowych technologiach dla szkół. Organizator akcji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, zaprosił na warszawski finał najlepszych 43 uczniów wyłonionych po dwóch etapach rozgrywek. W tym roku o zwycięstwo walczyło ponad 22,5 tys. uczniów z 836 szkół, a do finału przeszła wyłącznie męska reprezentacja. Kto triumfował?
Finał ogólnopolskiego konkursu TIK?-TAK! został w tym roku podzielony na trzy etapy – w pierwszym do walki stanęło ponad 22,5 tys. uczniów z całej Polski. Swoich sił w obszarze wiedzy o informatyce i nowych technologiach próbowało początkowo 30 proc. dziewcząt i 70 proc. chłopców. Warszawski finał zdominowała już wyłącznie płeć męska: – O miano najlepszych walczyło 43 uczniów, reprezentantów wszystkich województw. Każda z trzech grup odpowiadających poszczególnym szczeblom edukacji szkolnej, musiała odpowiedzieć na 20 pytań, jednak na odpowiedź uczniowie mieli maksymalnie 30 sekund. Stąd jednym z decydujących czynników w wyborze zwycięzcy był czas udzielania odpowiedzi – podsumowuje Beata Chodacka z Polskiego Towarzystwa Informatycznego, organizatorka konkursu TIK?-TAK!
To właśnie czas okazał się niezwykle istotny w walce finalistów na poziomie gimnazjalnym – to tutaj pierwsza trójka uczniów zdobyła tyle samo punktów. Ostatecznie, najszybszy okazał się Wojciech Pszonak z Gimnazjum nr 1 z Pszczyny, który pokonał kolejno reprezentanta Gimnazjum nr 16 w Krakowie, Macieja Surówkę, oraz Bartosza Korczyńskiego z Gimnazjum nr 1 w Koluszkach.
Na poziomie liceum bezapelacyjnie zwyciężył Paweł Srokosz z IV LO w Olsztynie – na ostatnim stopniu podium stanął reprezentant Gdyni, Paweł Łuczkiewicz, a drugie miejsce przypadło w udziale Piotrowi Lizończykowi z LO w Chrzanowie.
Finałowe pytania dotyczyły nie tylko informatyki na poziomie szkolnym, ale przede wszystkim wiedzy o nowych technologiach. Pytania, z którymi uczniowie zmierzyli się w tym roku w ramach TIK?-TAK! dotyczyły m.in. handlu internetowego, bezpieczeństwa w sieci, historii Facebooka, wykorzystania specjalistycznych baz danych czy technologii plików dźwiękowych. Taryfa ulgowa nie dotyczyła również uczniów szkół podstawowych – na podium w tym roku stanął pierwszoklasista, Jakub Głogowski z Zabrza. Triumfatorem w tej kategorii został Bartek Wacławik z SP nr 113 w Krakowie, a drugie miejsce zajął Michał Makowski z olsztyńskiej SP nr 29.
Osobna nagroda powędrowała w kategorii dla najlepszej szkoły. Tą wybrano przeliczając odsetek uczniów z największą punktacją na koncie na liczbę uczęszczających dzieci w bieżącym roku szkolnym. Zwyciężyła SP nr 1 z Nowej Soli, w której nauczyciele zastosowali dość niecodzienną metodę zagrzewania uczniów do walki. –Na czas pierwszego etapu rozgrywek, nauczyciele stanowczo radzili rodzicom, by chwilowo nie odłączali dzieciom Internetu, gdyby konieczny okazał się szlaban – zdradza Jolanta Pańczak, opiekun szkolny konkursu. Jak widać, to alternatywne rozwiązanie poskutkowało. Najlepszą szkołą w Polsce na poziomie gimnazjalnym pod względem wyników uczniów
w konkursie okazało się Gimnazjum S.T.O w Szczecinie równolegle z Gimnazjum Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu w Krakowie. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych najlepszy wynik uzyskał Zespół Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich.
Uczniowie – dojrzali e-konsumenci?
Przy konstrukcji pytań, Polskie Towarzystwo Informatyczne wspomagały prestiżowe marki z branży nowych technologii oraz przedstawiciele polskiego e-commerce czy e-learningu. – Przy sugestii pytań konkursowych, podeszliśmy do uczestników jak do dorosłych e-konsumentów. Dziś często to dzieci spędzają więcej czasu w Internecie niż ich rodzice. I faktycznie w trakcie konkursu okazało się, że zagadnienia związane np. z prawem w e-handlu czy znajomość dużych polskich e-sklepów nie stanowiły problematycznych kwestii – wyjaśnia Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego z branży RTV/AGD. Weryfikatorzy pytań powołani przez PTI sprawdzali nie tylko ich merytoryczną poprawność, ale także zgodność z podstawą programową odpowiedniego poziomu nauczania.
Konkurs wsparły silnie również takie marki, jak Samsung, Motorola, Verx z systemem ActiVote, wydawnictwa: PWN, WSiP, platformy e-nauczania: CyfrowaSzkoła.pl, FunMedia, 2Edu, Progman, Centrum e-Learningu AGH, Antyściąga, oraz Centra Egzaminacyjne ECDL BRost, KCE, KISS.
Głównymi nagrodami w konkursie były ultrabook Samsunga, xBox, PlayStation3 oraz kilkadziesiąt innych gadżetów, jak aparaty cyfrowe, głośniki, tablety czy pakiety e-learningowych lekcji z języka angielskiego. Tegoroczny konkurs organizowany przez Polskie Towarzystwo Informatyczne odbył się pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, marszałków kilkunastu województw oraz regionalnych kuratoriów oświaty. Polskie Towarzystwo Informatyczne już przygotowuje się do przyszłorocznej, trzeciej edycji konkursu. W ubiegłym roku w informatycznych szrankach stanęło niemal 20 tys. uczniów z całej Polski.
Zakończyła się właśnie druga edycja ogólnopolskiego konkursu z informatyki i wiedzy o nowych technologiach dla szkół. Organizator akcji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, zaprosił na warszawski finał najlepszych 43 uczniów wyłonionych po dwóch etapach rozgrywek. W tym roku o zwycięstwo walczyło ponad 22,5 tys. uczniów z 836 szkół, a do finału przeszła wyłącznie męska reprezentacja. Kto triumfował?
Finał ogólnopolskiego konkursu TIK?-TAK! został w tym roku podzielony na trzy etapy – w pierwszym do walki stanęło ponad 22,5 tys. uczniów z całej Polski. Swoich sił w obszarze wiedzy o informatyce i nowych technologiach próbowało początkowo 30 proc. dziewcząt i 70 proc. chłopców. Warszawski finał zdominowała już wyłącznie płeć męska: – O miano najlepszych walczyło 43 uczniów, reprezentantów wszystkich województw. Każda z trzech grup odpowiadających poszczególnym szczeblom edukacji szkolnej, musiała odpowiedzieć na 20 pytań, jednak na odpowiedź uczniowie mieli maksymalnie 30 sekund. Stąd jednym z decydujących czynników w wyborze zwycięzcy był czas udzielania odpowiedzi – podsumowuje Beata Chodacka z Polskiego Towarzystwa Informatycznego, organizatorka konkursu TIK?-TAK!
To właśnie czas okazał się niezwykle istotny w walce finalistów na poziomie gimnazjalnym – to tutaj pierwsza trójka uczniów zdobyła tyle samo punktów. Ostatecznie, najszybszy okazał się Wojciech Pszonak z Gimnazjum nr 1 z Pszczyny, który pokonał kolejno reprezentanta Gimnazjum nr 16 w Krakowie, Macieja Surówkę, oraz Bartosza Korczyńskiego z Gimnazjum nr 1 w Koluszkach.
Na poziomie liceum bezapelacyjnie zwyciężył Paweł Srokosz z IV LO w Olsztynie – na ostatnim stopniu podium stanął reprezentant Gdyni, Paweł Łuczkiewicz, a drugie miejsce przypadło w udziale Piotrowi Lizończykowi z LO w Chrzanowie.
Finałowe pytania dotyczyły nie tylko informatyki na poziomie szkolnym, ale przede wszystkim wiedzy o nowych technologiach. Pytania, z którymi uczniowie zmierzyli się w tym roku w ramach TIK?-TAK! dotyczyły m.in. handlu internetowego, bezpieczeństwa w sieci, historii Facebooka, wykorzystania specjalistycznych baz danych czy technologii plików dźwiękowych. Taryfa ulgowa nie dotyczyła również uczniów szkół podstawowych – na podium w tym roku stanął pierwszoklasista, Jakub Głogowski z Zabrza. Triumfatorem w tej kategorii został Bartek Wacławik z SP nr 113 w Krakowie, a drugie miejsce zajął Michał Makowski z olsztyńskiej SP nr 29.
Osobna nagroda powędrowała w kategorii dla najlepszej szkoły. Tą wybrano przeliczając odsetek uczniów z największą punktacją na koncie na liczbę uczęszczających dzieci w bieżącym roku szkolnym. Zwyciężyła SP nr 1 z Nowej Soli, w której nauczyciele zastosowali dość niecodzienną metodę zagrzewania uczniów do walki. –Na czas pierwszego etapu rozgrywek, nauczyciele stanowczo radzili rodzicom, by chwilowo nie odłączali dzieciom Internetu, gdyby konieczny okazał się szlaban – zdradza Jolanta Pańczak, opiekun szkolny konkursu. Jak widać, to alternatywne rozwiązanie poskutkowało. Najlepszą szkołą w Polsce na poziomie gimnazjalnym pod względem wyników uczniów
w konkursie okazało się Gimnazjum S.T.O w Szczecinie równolegle z Gimnazjum Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu w Krakowie. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych najlepszy wynik uzyskał Zespół Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich.
Uczniowie – dojrzali e-konsumenci?
Przy konstrukcji pytań, Polskie Towarzystwo Informatyczne wspomagały prestiżowe marki z branży nowych technologii oraz przedstawiciele polskiego e-commerce czy e-learningu. – Przy sugestii pytań konkursowych, podeszliśmy do uczestników jak do dorosłych e-konsumentów. Dziś często to dzieci spędzają więcej czasu w Internecie niż ich rodzice. I faktycznie w trakcie konkursu okazało się, że zagadnienia związane np. z prawem w e-handlu czy znajomość dużych polskich e-sklepów nie stanowiły problematycznych kwestii – wyjaśnia Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego z branży RTV/AGD. Weryfikatorzy pytań powołani przez PTI sprawdzali nie tylko ich merytoryczną poprawność, ale także zgodność z podstawą programową odpowiedniego poziomu nauczania.
Konkurs wsparły silnie również takie marki, jak Samsung, Motorola, Verx z systemem ActiVote, wydawnictwa: PWN, WSiP, platformy e-nauczania: CyfrowaSzkoła.pl, FunMedia, 2Edu, Progman, Centrum e-Learningu AGH, Antyściąga, oraz Centra Egzaminacyjne ECDL BRost, KCE, KISS.
Głównymi nagrodami w konkursie były ultrabook Samsunga, xBox, PlayStation3 oraz kilkadziesiąt innych gadżetów, jak aparaty cyfrowe, głośniki, tablety czy pakiety e-learningowych lekcji z języka angielskiego. Tegoroczny konkurs organizowany przez Polskie Towarzystwo Informatyczne odbył się pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, marszałków kilkunastu województw oraz regionalnych kuratoriów oświaty. Polskie Towarzystwo Informatyczne już przygotowuje się do przyszłorocznej, trzeciej edycji konkursu. W ubiegłym roku w informatycznych szrankach stanęło niemal 20 tys. uczniów z całej Polski.