Przeprowadzane co roku badanie European Trusted Brands sprawdza zaufanie społeczne do marek, instytucji i zawodów. Polacy wiele profesji postrzegają tak samo jak inni Europejczycy. Największym zaufaniem darzymy strażaków i pilotów, a w zbliżonym stopniu – lekarzy, pielęgniarki i farmaceutów. Szczególnie nieufni jesteśmy w odniesieniu do polityków, sprzedawców samochodów i piłkarzy.
W stosunku do ubiegłego roku zaufanie Polaków do różnych zawodów zasadniczo się nie zmieniło. Zawodem, któremu Polak wciąż najbardziej ufa, jest strażak. Aż 93 proc. respondentów zdeklarowało ufność wobec tej profesji. Podobną postawę wykazują pozostali Europejczycy, którzy swoimi odpowiedziami uplasowali zawód strażaka na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej zaufanych profesji.
Oprócz strażaków, zdecydowana większość Polaków ma zaufanie do pilotów samolotów cywilnych (83 proc.) oraz zawodów związanych z ochroną zdrowia: farmaceutów (78 proc.), pielęgniarek (74 proc.) i lekarzy. W stosunku do tych profesji, zaufanie Polaków jest jednak niższe niż innych Europejczyków. Zwłaszcza w stosunku do lekarzy, którym ufa jedynie 64 proc. ankietowanych Polaków wobec średniej europejskiej wynoszącej 81 proc.
W Polsce od dawna panuje kultura nieufności. Generalnie wg Europejskiego Sondażu Społecznego innym ludziom ufa dwukrotnie mniejszy procent naszych rodaków niż pozostałych mieszkańców Europy. Typowa polska nieufność widoczna jest także w odniesieniu do przedstawicieli różnych zawodów. Jedynie dziennikarze i doradcy finansowi cieszą się nieco większym zaufaniem w Polsce niż średnio w 15 krajach biorących udział w badaniu European Trusted Brands 2012. W stosunku do wszystkich pozostałych zawodów, z wyjątkiem strażaków i sprzedawców samochodów, Polacy są mniej ufni niż inni Europejczycy. Największe różnice dotyczą przywódców związkowych i polityków (dwukrotnie mniejsze w naszym kraju zaufanie) oraz lekarzy, pielęgniarek, taksówkarzy i meteorologów. W całym okresie badania Polacy deklarują z małymi wyjątkami mniejsze zaufanie do poszczególnych profesji niż średnio Europejczycy. Co więcej, w ostatnim roku wzrosła jeszcze w Polsce nieufność wobec zdecydowanej większości zawodów. Najbardziej wobec tych, które kojarzą się z kryzysem finansowym (doradca finansowy) lub z niewydolnością systemu ochrony zdrowia (lekarz, pielęgniarka, farmaceuta) i systemu sprawiedliwości (sędzia, prawnik i w mniejszym stopniu policjant) – komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Nauczyciel i rolnik – to zawody, które cieszą się wysokim zaufaniem Polaków. W porównaniu do wyników badania z 2010 czy 2011 roku nie zmienił się nasz stosunek do tych profesji.
Najmniej Polacy ufają politykom. Zajęli oni ostatnie miejsce w rankingu – tylko 4 proc. respondentów ufa tej grupie zawodowej. Polacy nie są jedynym narodem, który wykazuje tak dużą nieufność do polityków. Podobny stosunek mają mieszkańcy Czech, Chorwacji, Rumunii, Rosji, Słowenii i Portugalii, których zaufanie do tego zawodu nie przekroczyło progu 10%.
Oprócz polityków niskie zaufanie odnotowali także piłkarze oraz dziennikarze. Wbrew dużej religijności Polaków, w małym stopniu darzymy zaufaniem duchowych, którym w Europie bardziej ufają Finowie i Szwedzi, mniej Czesi i Belgowie.
Następuje powolny spadek zaufania Polaków do duchownych. W społeczeństwie uchodzącym za jedno z najbardziej w Europie religijne, księżom ufa się już mniej niż średnio w pozostałych krajach europejskich. Generalnie, zarówno Polacy jak i obywatele innych państw ufają zazwyczaj najbardziej tym profesjom, od których zależy nasze zdrowie, życie i ochrona majątku (strażacy, piloci, farmaceuci i personel medyczny) – dodaje profesor Czapiński.
Polacy przyznają się do małego zaufania do zawodów związanych ze sprzedażą usług i produktów: sprzedawców samochodów, doradców finansowych, pracowników biur podroży. Niewielu ufa też sędziom i prawnikom (niecałe 40%). Co ciekawe, większe zaufanie do tych profesji mają osoby posiadające rodzinę i dzieci w wieku do 15 lat.
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
Źródło: http://informacje.sensors.pl
Przeprowadzane co roku badanie European Trusted Brands sprawdza zaufanie społeczne do marek, instytucji i zawodów. Polacy wiele profesji postrzegają tak samo jak inni Europejczycy. Największym zaufaniem darzymy strażaków i pilotów, a w zbliżonym stopniu – lekarzy, pielęgniarki i farmaceutów. Szczególnie nieufni jesteśmy w odniesieniu do polityków, sprzedawców samochodów i piłkarzy.
W stosunku do ubiegłego roku zaufanie Polaków do różnych zawodów zasadniczo się nie zmieniło. Zawodem, któremu Polak wciąż najbardziej ufa, jest strażak. Aż 93 proc. respondentów zdeklarowało ufność wobec tej profesji. Podobną postawę wykazują pozostali Europejczycy, którzy swoimi odpowiedziami uplasowali zawód strażaka na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej zaufanych profesji.
Oprócz strażaków, zdecydowana większość Polaków ma zaufanie do pilotów samolotów cywilnych (83 proc.) oraz zawodów związanych z ochroną zdrowia: farmaceutów (78 proc.), pielęgniarek (74 proc.) i lekarzy. W stosunku do tych profesji, zaufanie Polaków jest jednak niższe niż innych Europejczyków. Zwłaszcza w stosunku do lekarzy, którym ufa jedynie 64 proc. ankietowanych Polaków wobec średniej europejskiej wynoszącej 81 proc.
W Polsce od dawna panuje kultura nieufności. Generalnie wg Europejskiego Sondażu Społecznego innym ludziom ufa dwukrotnie mniejszy procent naszych rodaków niż pozostałych mieszkańców Europy. Typowa polska nieufność widoczna jest także w odniesieniu do przedstawicieli różnych zawodów. Jedynie dziennikarze i doradcy finansowi cieszą się nieco większym zaufaniem w Polsce niż średnio w 15 krajach biorących udział w badaniu European Trusted Brands 2012. W stosunku do wszystkich pozostałych zawodów, z wyjątkiem strażaków i sprzedawców samochodów, Polacy są mniej ufni niż inni Europejczycy. Największe różnice dotyczą przywódców związkowych i polityków (dwukrotnie mniejsze w naszym kraju zaufanie) oraz lekarzy, pielęgniarek, taksówkarzy i meteorologów. W całym okresie badania Polacy deklarują z małymi wyjątkami mniejsze zaufanie do poszczególnych profesji niż średnio Europejczycy. Co więcej, w ostatnim roku wzrosła jeszcze w Polsce nieufność wobec zdecydowanej większości zawodów. Najbardziej wobec tych, które kojarzą się z kryzysem finansowym (doradca finansowy) lub z niewydolnością systemu ochrony zdrowia (lekarz, pielęgniarka, farmaceuta) i systemu sprawiedliwości (sędzia, prawnik i w mniejszym stopniu policjant) – komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Nauczyciel i rolnik – to zawody, które cieszą się wysokim zaufaniem Polaków. W porównaniu do wyników badania z 2010 czy 2011 roku nie zmienił się nasz stosunek do tych profesji.
Najmniej Polacy ufają politykom. Zajęli oni ostatnie miejsce w rankingu – tylko 4 proc. respondentów ufa tej grupie zawodowej. Polacy nie są jedynym narodem, który wykazuje tak dużą nieufność do polityków. Podobny stosunek mają mieszkańcy Czech, Chorwacji, Rumunii, Rosji, Słowenii i Portugalii, których zaufanie do tego zawodu nie przekroczyło progu 10%.
Oprócz polityków niskie zaufanie odnotowali także piłkarze oraz dziennikarze. Wbrew dużej religijności Polaków, w małym stopniu darzymy zaufaniem duchowych, którym w Europie bardziej ufają Finowie i Szwedzi, mniej Czesi i Belgowie.
Następuje powolny spadek zaufania Polaków do duchownych. W społeczeństwie uchodzącym za jedno z najbardziej w Europie religijne, księżom ufa się już mniej niż średnio w pozostałych krajach europejskich. Generalnie, zarówno Polacy jak i obywatele innych państw ufają zazwyczaj najbardziej tym profesjom, od których zależy nasze zdrowie, życie i ochrona majątku (strażacy, piloci, farmaceuci i personel medyczny) – dodaje profesor Czapiński.
Polacy przyznają się do małego zaufania do zawodów związanych ze sprzedażą usług i produktów: sprzedawców samochodów, doradców finansowych, pracowników biur podroży. Niewielu ufa też sędziom i prawnikom (niecałe 40%). Co ciekawe, większe zaufanie do tych profesji mają osoby posiadające rodzinę i dzieci w wieku do 15 lat.
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
Źródło: http://informacje.sensors.pl