151 kontroli jakości paliw przeprowadziła w 2011 r. mazowiecka inspekcja handlowa. Zakwestionowano 3,4 proc. badanych próbek, w tym 4,7 proc. benzyny i oleju napędowego oraz 1 z 12 próbek biopaliwa. Jakość gazu skroplonego (LPG) nie budziła zastrzeżeń. Za sprzedaż paliw niewłaściwej jakości grożą sankcje. Klienci mogą reklamować paliwo u sprzedawcy na ogólnych zasadach.
Kontrolując paliwa na Mazowszu zauważamy stałą poprawę ich jakości. W 2011 r. nieprawidłowości stwierdzono w 3,4proc. pobranych próbek, rok temu w 5,5 proc.,
a w 2003 r. aż w 15 proc. – powiedział Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim przekroczonej zawartości siarki, obniżonej temperatury zapłonu oraz obniżonej liczby oktanowej. Benzyny silnikowe, olej napędowy, biopaliwa ciekłe, LPG oraz lekki olej opałowy sprawdzane są: na stacjach paliw, w hurtowniach, magazynach i u producentów. Wyniki kontroli stanowią podstawę zbiorczych raportów UOKiK, które prezentowane są Radzie Ministrów oraz Komisji Europejskiej.
Mazowiecka inspekcja handlowa prowadzi systematyczne kontrole jakości paliw od 2003 r.,
a gazu LPG od 2007 r. Od tego czasu przeprowadzono prawie 1700 kontroli paliw ciekłych oraz ponad 400 gazu. Dokonują ich przeszkoleni pracownicy inspekcji. Pobierają dwie próbki (w tym kontrolną), które przewożone są w zaplombowanych pojemnikach do akredytowanego laboratorium, gdzie sprawdzana jest ich jakość. Jeśli paliwo nie spełnia wymagań, inspekcja zawiadamia organy ścigania o popełnieniu przestępstwa. Za wytworzenie, transport, magazynowanie lub wprowadzenie do obrotu paliw złej jakości grozi grzywna od 50 tys. do 500 tys. zł lub kara pozbawienia wolności do lat 3. Ponadto, inspekcja może wycofać paliwo z obrotu oraz poinformować o tym Urząd Regulacji Energetyki, który ma prawo nałożyć karę pieniężną lub cofnąć koncesję na obrót paliwami.
Paliwo złej jakości konsumenci mogą reklamować podobnie jak większość towarów. Powinniśmy to zrobić niezwłocznie, nie później niż pół roku po wykryciu wady. Musimy przedstawić dowód zakupu, najlepiej paragon. Przedsiębiorca odpowiada przez dwa lata za sprzedane paliwo – radzi Anna Janiszewska, dyrektor Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK. Ponadto, jeśli konsument ma wrażenie, że zatankował mniej niż wskazuje dystrybutor, może zgłosić tę nieprawidłowość do okręgowego urzędu miar.
W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie odbyła się dziś konferencja merytoryczna Jakość paliw w świetle wymagań prawa i kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie. Poruszono kwestię sprzedaży paliw niewłaściwej jakości, zaprezentowano wyniki zeszłorocznej kontroli oraz system monitorowania i kontrolowania jakości paliw, który funkcjonuje w Polsce od 1 maja 2004 r. Wśród prelegentów byli specjaliści Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z Warszawy i Bydgoszczy, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. W konferencji uczestniczyli m.in. prokuratorzy, przedstawiciele policji, izby celnej, wojewódzkich inspekcji handlowych, powiatowi rzecznicy UOKiK oraz Polskiej Izby Paliw Płynnych i Federacji Konsumentów.
Ivetta Biały
Rzecznik Prasowy Wojewody Mazowieckiego