Kobiety spędzają dwa razy więcej czasu w kuchni niż mężczyźni. Gotują, pieką, zmywają. Panowie zwiększają swoje zainteresowanie sprawami kuchennymi, gdy trzeba zakupić sprzęt i akcesoria AGD. To oni znacznie częściej decydują o kupnie kuchni do zabudowy, czy takich udogodnień jak frytkownica lub chłodziarka do wina. Kobiety kupują sprzęt, który jest niezbędny w gotowaniu m.in. roboty, przybory kuchenne czy czajniki, wynika z analizy sklepu internetowego OleOle.pl.
Jak pokazują badania Policy & Action Group Uniconsult i Laboratorium Badań Społecznych, ciągle to głównie kobiety zajmują się przygotowywaniem posiłków dla rodziny, więc doskonale orientują się czego potrzebują, aby dobrze i funkcjonalnie wyposażyć swoją kuchnię.
Panie bardziej praktyczne
Panie kupują przede wszystkim elementy wyposażenia podstawowego. Ponad dwie trzecie sprzętu typu: garnki, noże, deski do krojenia, czajniki kupowana jest przez kobiety, wynika z analizy OleOle.pl.
Płeć piękna jest bardziej praktyczna, kupuje rzeczy, które faktycznie usprawnią pracę w kuchni, m.in. blendery, roboty wielofunkcyjne czy miksery – mówi Tomasz Żelazny ze sklepu internetowego OleOle.pl. Panowie stawiają raczej na spełnianie swoich kuchennych marzeń i zachcianek, prawie 70 proc. chłodziarek do wina, ekspresów ciśnieniowych, młynków do kawy, kostkarek do lodu nabywana jest właśnie przez nich – dodaje.
Mężczyźni bardzo lubią otaczać się modnymi i drogimi gadżetami. Mówi to wiele o ich pozycji społecznej, guście, byciu na czasie. Obecnie bardzo modne i pożądane stały się akcesoria do przygotowania różnych egzotycznych potraw. Klientami takich produktów są w większości panowie. W ich opinii nie liczy się cena, ale głównie jakość i status danego produktu. Wtedy zakup wydaje się bardziej efektowny – wyjaśnia Marta Melka-Roszczyk, psycholog i psychoterapeuta. – Dla kobiet czynności kuchenne nie mają, takiego wydźwięku. Liczy się przede wszystkim to, jak dane rzeczy przysłużą się dla całej rodziny – dodaje.
Zdrowy styl życia
Mężczyźni traktują jedzenie głównie przez pryzmat przyjemności, a kobiety jako część stylu życia, który starają się prowadzić w miarę zdrowo. Częściej spożywają warzywa i owoce oraz produkty mleczne.
Dlatego też chętnie kupują wyciskarki do cytrusów, parowary czy urządzenia do jogurtów, które pomagają w przygotowaniu zdrowego posiłku – mówi Tomasz Żelazny. – Mężczyźni stawiają na przyjemność, jako miłośnicy mięsa i nieco bardziej energetycznego jedzenia, w zamian wybierają frytkownice czy grille elektryczne. Jedynie co trzeci tego typu produkt kupują kobiety – dodaje.
Pan złota rączka
Chociaż decyzja o zakupie większego AGD (lodówka, kuchenka, piekarnik, zmywarka) z reguły podejmowana jest wspólnie, to w przypadku wyposażenia do zabudowy decydującą rolę odgrywa mężczyzna, bo to on po prostu go później montuje. Podobnie jest przy zamawianiu większego sprzętu przez internet, tu też decyduje facet.
– Sytuacja ta jednak powoli zaczyna się zmieniać. Szczególnie, dzięki temu, że sklepy internetowe coraz częściej oferują kompleksowe usługi dostawcze – wyjaśnia Tomasz Żelazny z OleOle.pl. – Dostawa towaru to już nie tylko transport pod wskazany adres, ale wniesienie i rozpakowanie sprzętu, a nawet usunięcie blokad transportowych, wypoziomowanie i podłączenie sprzętu, czy przewóz zużytego wyposażenia – dodaje.
Męska złota rączka przydaje się ciągle przy wymianie zużytych części. To właśnie mężczyźni, często na prośbę kobiet, kupują filtry do okapów i ekspresów, wkłady do dzbanków filtrujących, części wymienne do robotów i kuchenek.